Dokter.nl

Bel met medische vragen of voor advies (€ 0,9 p/m)  Klik hier voor informatie en beschikbaarheid
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

keelontsteking

keelontsteking 14 nov 2004 14:08 #1

• suusa
Hallo,

Ik ben eergister naar de dokter geweest, en heb toen te horen gekregen dat ik een keelontsteking heb. Was de hele week al niet lekker,hoofdpijn,nekpijn,koorts(niet super hoog 38.5 savonds), dan weer koud dan weer warm hebben, keelpijn, erg pijnlijk met slikken, oorpijn kreeg ik, en dinsdagavond moest ik ook nog overgeven. Daarvoor had ik al anderhalve week wat last van mijn keel. Dus toen dacht ik nu wordt het tijd om naar de dokter te gaan, vooral omdat het slikken dus erg pijnlijk was, en ik dus bijna niks wilde en kon eten, drinken ging ook moeilijk.

NU mijn vraag.
IK ben nu sinds 3 daagjes bezig met die kuur van de dokter( Broxil capsules), die kuur moet ik helemaal afmaken. Ik moet zeggen dat het aardig helpt, het slikken gaat al beter, doet niet meer zo'n zeer als eerst. Wel nog een verstopte neus, en soms last van kriebelhoest. Geen koorts meer. Dus gaat de goede kant op.

Mijn vraag is of keelontsteking besmettelijk is?
Ik werk namelijk in de zorg met kinderen, en als ik dinsdag weer zou gaan werken is het natuurlijk niet de bedoeling dat ik hun aansteek. Dus wat is het beste om te doen, om te gaan werken gewoon, of goed uit te zieken tot die kuur voorbij is???

Ik hoop dat jullie me snel kunnen antwoorden!!! Alvast erg bedankt.

Groetjes Suza

15 nov 2004 02:46 #2

• Anoniem
Wat is keelpijn?
Keelpijn komt meestal door een ontsteking van het keelslijmvlies. De pijn kan ook naar uw hals en oren trekken. Keelpijn gaat vaak samen met verkoudheid.

Wat zijn de verschijnselen?
Er ontstaat een licht branderig gevoel tot heftige pijn in de keel. Door de pijn of zwelling ontstaan slikklachten. Het keelslijmvlies en de amandelen kunnen rood worden en opzwellen. Achter in de keel ziet u soms witte stippen of dik, taai slijm. Vaak zijn de halsklieren opgezet en gevoelig. Bij keelpijn kunt u ook koorts hebben.

Hoe ontstaat het?
Keelpijn wordt meestal door een verkoudheidsvirus veroorzaakt. Het virus nestelt zich in het slijmvlies van de neus en keel en veroorzaakt daar een ontsteking. Keelpijn kan ook ontstaan door een bacterie. Meestal is dit de streptokok. Een keelontsteking met de streptokok wordt ook wel angina genoemd.
Keelpijn kan ook ontstaan door irritatie van de keel: bijvoorbeeld door verkeerd stemgebruik (schreeuwen, zingen, veel praten), veel schrapen van de keel, droge of verontreinigde lucht, en roken. Irritatie van de keel kan ook heesheid veroorzaken.

Adviezen
U kunt zelf uitproberen welke huismiddelen uw keelklachten verzachten. Bij de ??n helpt het drinken van koud water of een waterijsje. Bij de ander helpt kamillethee of drop. Zuigtabletten en speciale gorgeldranken helpen niet beter dan deze huismiddelen. Rust kan van belang zijn, met name als u koorts heeft. Ook 'stemrust' kan verlichting geven. Probeer irritatie van de keel te vermijden.

Medicijnen
Tegen de pijn kunt u paracetamol gebruiken. Helpt dit niet of te weinig, dan kunt u ook een middel als ibuprofen, diclofenac of naproxen nemen. Deze laatste drie middelen kunnen maagklachten geven.
Behandeling met antibiotica (penicilline) is zelden nodig. Keelpijn ontstaat meestal door een virus en daar werken antibiotica niet tegen. Lijkt het erop dat de infectie toch is veroorzaakt door een bacterie, dan worden antibiotica overwogen:

als de keelklachten zeer heftig zijn,
als u langer dan 3 dagen hoge koorts houdt, of
als u zich erg ziek voelt.

Hoe gaat het verder?
Keelpijn verdwijnt meestal binnen zeven dagen. Neem contact op als de klachten langer duren of sterk verergeren. Heeft u meer dan driemaal per jaar een ernstige keelontsteking (veel pijn, veel zwelling, erg ziek), dan kan een amandeloperatie (tonsillectomie) soms verbetering geven.

Milde keelinfectie: hinderlijke, onschuldige ziekte die vanzelf overgaat binnen 7 dagen. Bij bacteri?le oorzaak bekort antibioticum bij een deel van de volwassenen duur klachten met 24-48 uur zonder vermindering werk- of schoolverzuim.
Mononucleosis infectiosa: gunstig natuurlijk beloop, bij minderheid langdurige moeheid (weken tot maanden)
Roodvonk: beloop in algemeen gunstig, complicaties zeldzaam. Antibioticum bekort duur en besmettelijkheid met enige dagen; behandeling, vooral in lichtere gevallen, niet noodzakelijk

Re:keelontsteking 20 mrt 2011 14:01 #3

• annelies
Hallo,
ik heb ook keelonsteking. Ik heb last van oorpijn, spierpijn, hoofdpijn, moeite met slikken en opgezwollen amandelen met een soort wit spul er op.
Ik heb hierover een paar vragen..
1.Ze zei dat het een week kan duren voordat het weg is, klopt dat?
2.Ze zei dat het niet handig was om te roken maar ik kan geen week zonder, geen dag al. dus zou ik het wel kunnen doen en wat voor gevolgen heeft dat?
3.Kan ik zoenen met mijn vriend of is het erg besmettelijk?

ik hoop graag dat ik op deze vragen antwoord krijg, kusjes Annelies!

Re:keelontsteking 20 mrt 2011 18:20 #4

Klaarblijkelijk heb je een tonsillitis (lees: nl.wikipedia.org/wiki/Tonsillitis).

Keelpijn verdwijnt meestal binnen zeven dagen. Neem contact op als de klachten langer duren of sterk verergeren. (lees verder op: nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlic...entenbrief/PBR6a.htm)

Een keelontsteking wordt veroorzaakt door een virus en/of een bacterie. Dit virus en/of bacterie is erg besmettelijk. De kans op besmetting is het grootst tijdens de acute fase.

Re:keelontsteking 08 aug 2011 18:45 #5

Lees meer vragen en antwoorden over keelpijn bij het slikken
www.dokter.nl/index.php/Content/uw-zoekr...ikken&sa=zoeken#1084

Re:keelontsteking 16 nov 2012 04:26 #6

• q
de vraag of t besmettelijk is?

Re:keelontsteking 16 nov 2012 11:16 #7

Even lezen, want dat antwoord was al gegeven. Ja, besmettelijk...
Moderators: Cheers, Tandor
Bel met medische vragen of voor advies - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)
Klik hier voor informatie en beschikbaarheid

Vind Dokter op