Dokter.nl

Bel met medische vragen of voor advies (€ 0,9 p/m)  Klik hier voor informatie en beschikbaarheid
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Hoe gevaarlijk is een vetbult?

Hoe gevaarlijk is een vetbult? 12 mrt 2007 11:59 #1

• Marleen
Hallo,

Ik heb een vraag. Ik heb in mijn rug en op mijn pols een vetbult zitten.
Is dit gevaarlijk? In die zin: kan het ooit tot kanker uitgroeien?
En wanneer en waar moet je zoiets laten verwijderen?

Marleen

vetbult 20 mrt 2007 00:56 #2

• Rinus
hoe volen ze aan!? Ik heb er ook een aantal! Ik kan ze ook bewegen. Niet van plek maar kan ze ook een beetje draaien! Vooral die op m'n pols!

Vetbulten - lipomen 14 jun 2007 22:55 #3

• Sandra
Ook ik heb vetbulten (stuk of 40 over mijn hele lijf versprijd)
Ik had er vorig jaar van 8 stuks erg last omdat deze op spieren en zenuwen drukten, dus die heb ik laten verwijderen.
(heb daar nu "gaten" in mijn been en rug zitten omdat er alleen maar bloed in de lege plekken stroomt, en hele lelijke littekens)
Nu aanstaande dinsdag laat er ik weer 6 weg halen die me pijn doen.

Deze vetbulten (lipomen) liggen niet aan een eetpatroon of iets dergelijks, maar zit in je genen.
(mijn pa, tante, en oma hadden t ook)

Je kunt de pijnlijke laten weghalen, maar je er wel van bewust zijn dat ze meestal weer terugkomen, ook al is het op andere plekken...

Daarom Als je vetbulten kunt verplaatsen, kun je eigenlijk blij zijn, want dan kun je ze naar minder pijnlijke plekken duwen...

Hopelijk genoeg informatie? En anders mogen mensen met dit probleem mij altijd mailen om ervaringen uit te wisselen....

Nu heb ik ook een vraag en misschien weet iemand iets:
Wat helpt tegen vetbulten?
Ben nu aan het rondkijken en vragen over Cellasene forte, iemand ervaring hiermee???

Groetjes Sandra
Laatst bewerkt: 27 mrt 2010 22:06 door .

Vetbulten - lipomen 14 jun 2007 23:01 #4

• Sandra
Trouwens, Nee, deze groeien niet uit tot kanker.
En je kunt ze (als ze niet te groot zijn en hij/zij dit aandurft) door de huisarts laten verwijderen, maar meestal zal hij je doorverwijzen naar het ziekenhuis.
Hier halen ze ze binnen een paar minuten weg op Chirurgie.

Dit doet geen pijn (je bent plaatselijk verdoofd), je voelt wel druk.
Dit omdat ze m uitknijpen als een grote puist....nadat ze een klein sneetje hebben gemaakt.
Ze knijpen hard (de druk waar ik t over had) onder de bult, en deze " floept" naar buiten.
Als ze vastzitten (aan een klein draadje) dan gaan ze er even met een mesje langs en ben je dr lekker vanaf.
Klink raar sorry.
Laatst bewerkt: 27 mrt 2010 22:07 door .

hoe gevaarlijk is een vetbult 22 jun 2007 17:27 #5

• Anoniem
niet gevaarlijk, maar zou ze laten weghalen voordat ze heel groot worden.

vetbulten???? 07 mrt 2008 19:24 #6

• sjaakie
ik had een vraag . ik heb sinds 2 jaar een paar bulten in mijn scheenbeen. het begon bij 1 bultje die zo klein was als een ert. en die is in die 2 jaar uitgegroeid tot een bult zo groot als een bonk (een knikker) en er zitten 5 kleinere bulten omheen die ook aan het groeien zijn. nou was mijn vraag of iemand weet of dit vetbulten zijn of dat het ook wat anders zou kunnen zijn. ik ben namelijk bang dat het wat anders is.

alvast bedankt!!

07 mrt 2008 21:43 #7

• an
Ook ik had zo'n vetbult,precies op m'n rug waar mijn bh-bandje zit,dus zeer vervelend,je krijgt er geen kanker van,tenminste als het goed is,bij mij is de bult destijds door een chirurg in het z'huis uitgelepeld,dat wil zeggen,hij maakte een klein sneetje in mijn rug(onder verdoving natuurlijk)en lepelde hem er als ware zo uit,wel is hij toen opgestuurd om te kijken of er kwaadaardige cellen in zaten,wat gelukkig niet het geval was,maar iedereen die er 1 of meerdere heeft,raad ik toch aan om ze weg te laten halen.

Re: 25 sep 2008 23:03 #8

• Anoniempje
Ik heb een kleine onder in mijn rug, maar heb er geen last van. Ik heb hem wel na laten kijken maar het was duidelijk een vetbult.
Mijn 2 zusjes en 1 broer hebben er ook last van.
Ik dol wel eens en zeg we lijken wel een kwekerij.
Maar alle gekheid op een stokkie bij mijn zusjes zijn ze wel groot en zij denken er wel over om ze weg te laten halen. Je ziet ze door hun kleding en dat is toch minder.

Re:Hoe gevaarlijk is een vetbult? 24 mrt 2009 10:30 #9

• raar
Ik heb een vetbult achter mijn oor. Heel lelijk zeker als ik mijn haar vast wil dragen. Vorig jaar heb ik deze weg laten halen door de huisarts. Deze pakte me bij mijn oor en zette er zonder enige vorm van verdoving het mes in. daarna kneep hij het uit en kwam er vet uit. Ik kreeg deze bult weer terug en had geen zin meer om naar de huisarts te gaan. Dus heb ik vanmorgen een grote holle naald gepakt en deze er diep in gestoken. Vervolgens ben ik gaan knijpen en spatte het open. Er kwam wel heel wat bloed mee maar ik ben er wel van af. Het doet erg pijn en mijn oor klopt, maar toch is het een opluchting. Dus niet te bang zijn en gewoon zelf doen. Hoppa !

Re:Hoe gevaarlijk is een vetbult? 25 mrt 2009 02:08 #10

• Makkie
Dit is inderdaad een manier, maar pas wel goed op voor infecties. je kunt het in het vervolg beter even ontsmetten. Dat haal je gewoon bij de drogist. Als het gaat onsteken kan het echt een lelijke plek worden!

Re:Hoe gevaarlijk is een vetbult? 25 mrt 2009 11:39 #11

• brenda A
vind dat zelf dokteren toch een beetje gevaarlijk, je hebt zo een infectie en dan ben je nog verder van huis.
niet aan te bevelen dus, zou hiervoor toch de huisarts inschakelen, als het heel eenvoudig is mag zijn assistente het doen, maar die heeft er tenminste schone instrumenten voor.
als het pijn gaat doen, rood en warm wordt dan naar de dokter!
Brenda

Re:Hoe gevaarlijk is een vetbult? 25 mrt 2009 12:17 #12

• Barend
Lipomen zijn altijd goedaardig.

Behandeling van een lipoom dient door een arts te geschieden.

Re:Hoe gevaarlijk is een vetbult? 07 mei 2009 15:36 #13

• Melissa
ik heb twee vetbulten op mijn knie.
Een hele kleine en een grote.
Kan het dat je bij die grote een beetje zwart ziet?

Re:Hoe gevaarlijk is een vetbult? 07 mei 2009 19:37 #14

• Job
Lipomen zijn zeer zelden kwaadaardig (=mailgne=kanker) maar kunnen het dus wel worden. Laat de plekjes door uw huisarts beoordelen.

Re:Hoe gevaarlijk is een vetbult? 11 mei 2009 18:09 #15

• oen
Wat is het verschil tussen een lipboom of een vetbult?

Re:Hoe gevaarlijk is een vetbult? 12 mei 2009 17:34 #16

• Annie
dat is hetzelfde...

Re: vetbultje of toch iets anders??? 01 nov 2009 13:08 #17

• Sylvia
Ongeveer 6 maanden geleden vroeg ik aan mijn man of hij tussen mijn schouderblad en ruggengraad even wilde voelen omdat ik pijn had. Hij vertelde mij dat er een bultje zat en ik dacht een knoop, van de spanningen, (verhuizing). Heb er niet meer aan gedacht ondanks dat het pijnlijk bleef. Vorige week vroeg ik hem toch even te kijken en hij verteld mij dat er een bult zat. Ik ben de volgende dag gelijk naar de huisarts gegaan en deze stuurde mij gelijk door naam het ziekenhuis. De bult zit nogal diep onder de huid en de arts heeft mij gelijk doorgestuurde voor een echo. Morgen Maandag 2-november krijg ik de uitslag en zit dus vreselijk in spanning. Ik dacht zelf ook aan een vetbult, maar ik lees alleen maar dat vetbulten aan de oppervlak zitten en die van mij zit vrij diep. Het is een spannende tijd en wij hopen natuurlijk dat we morgen horen dat het een vetbult is, maar wat een rot plek om dat te hebben tussen je schouderblad en ruggengraad in.
Ik hoop in ieder geval dat ze het zo weg kunnen halen.

Re:Hoe gevaarlijk is een vetbult? 01 nov 2009 13:49 #18

• Esther
Vetbulten kunnen wel dieper zitten, dus die kans blijft bestaan. Inieder geval heb je duidelijkheid als de uitslag er is, maar ik begrijp wel dat je ongerust bent.
Laat je weten wat de diagnose is geweest van de bult die dieper onder de huid ligt?
Ik hoop dat het meevalt voor je.

Re:Hoe gevaarlijk is een vetbult? 27 mrt 2010 22:09 #19

Een vetbultje is in principe onschuldig. het zou kunnen gaan bloeden maar dat is erg zeldzaam. vetbulten worden eigenlijk alleen om cosmetische redenen verwijderd.

Re:Hoe gevaarlijk is een vetbult? 13 apr 2010 02:59 #20

Re:Hoe gevaarlijk is een vetbult? 20 apr 2010 21:21 #21

• anoniem
ik weet dus niet wat ik heb, misschien een lipoom, vetbult. zijn deze lipomen en vetbulten altijd rond?
ik heb er namelijk misschien een op een heel
onaangename plek.. tsja je ziet em al aankomen..
alleen is hij dus niet rond, meer langwerpig.
heb er geen last van.
ik ben niet echt van plan om dit aan mijn ouders te vertellen als het niet nodig is..
maak me zeer ongerust hierover.. help a.u.b

Re:Hoe gevaarlijk is een vetbult? 20 apr 2010 23:17 #22

Als het zich rond de vagina bevindt, is het toch verstandig even naar de huisarts te gaan voor een gynaecologisch onderzoekje. Schaam je niet, het komt erg veel voor. Zoek maar eens op deze site op bult en vagina of bult en schaamlip, dan vind je heel veel vragen en antwoorden van vrouwen die hetzelfde hebben als jij...

Re:Hoe gevaarlijk is een vetbult? 23 jun 2010 12:19 #23

• Jo
Mijn vriend heeft ook veel vetbultjes over zijn hele
lichaam. Ik lees meerdere keren dat het beter is om de vetbultjes weg te laten halen. Waarom? Als ze niet kwaadaardig zijn en ze toch weer terug komen kan je ze toch beter laten zitten? Tenzij ze dan pijn doen, of op een vervelende plek zitten.
En hoe kan het bultje zich omzetten in een tumor (kanker)?

Josephine

Re:Hoe gevaarlijk is een vetbult? 23 jun 2010 16:14 #24

• Anoniem
Meestal is geen behandeling nodig voor een lipoom. Het lipoom wordt pas chirurgisch verwijderd wanneer het hinderlijk en/of lelijk is of ervan wordt verdacht kwaadaardig te zijn. Dit laatste komt eigenlijk niet voor, hoewel zeer veel mensen zich zorgen maken bij het ontdekken van een lipoom.

Re:Hoe gevaarlijk is een vetbult? 24 jun 2010 01:45 #25

• Jo
Merk je het wanneer t kwaadaardig is??
Ik lees namelijk terug dat het niet kwaadaardig is, maar t wel kan worden.
Moderators: Cheers, Tandor
Bel met medische vragen of voor advies - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)
Klik hier voor informatie en beschikbaarheid

Vind Dokter op