Dokter.nl

Bel met medische vragen of voor advies - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)  Klik hier voor informatie en beschikbaarheid
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

huidschiflers / roos

huidschiflers / roos 04 apr 2006 11:45 #1

• rbs
Goede dag,

Ik heb last van een schilferige huid, of een erg actieve huid. Ik zal proberen het te beschrijven.

Om de dag (na 1.5 / 2 dagen na een douche) begint de huid in mijn gezicht te schilferen (uitdroging?). Water schrijnt het te verergeren door de huid te laten drogen/uitdrogen. 1x per 2 dagen douche ik en schrub ik mijn dode/droge huid eraf. Na douchen, is mijn huid (vooral neus en voorhoofd) nogal rood. Ik neem aan dat dit gewoon komt omdat mijn huid eronder nog (te) jong is en misschien geirriteerd door het geschrub. Het is enkel rood en beetje gevoelig, maar niet pijnlijk en brand ook niet. Na een nachtje slapen is dit dan ook normale huid. Mijn huid jeukt niet en is normaal gesproken ook niet rood, jeukt niet en niet gezwollen.

Mijn hoofdhuid bij mij haren zit onder de witte schilfertjes, die zitten niet alleen los, maar ook vast (rondom de haren?), dus het lijkt op een laag over mijn hoofdhuid tussen mijn haren. In principe lijkt het op een hevige versie van roos. Dit jeukt ook niet. De enige jeuk of prikjes die ik voel, is wanneer ik begin te zweten..maar het is niet zo erg dat ik er gek van wordt of zo. Het jeukt heel af en toe na een dag, maar dat is eerder een plekje jeuk voor een 1 minuute of minder. Tijdens douchen prikt/jeukt er niks trouwens.

Mijn vragen zijn:
Wat heb ik precies? Ik dacht eerst een lichte versie psoriases ,maar ik heb enkel schilfers, niks rood (behalve na douchen, zie boven) of jeuk.
En wat kan ik er tegen doen, vooral met de situatie met mijn behaarde hoofdhuid ? Vooral omdat ik vaak donkerde/zwarte kleding draag, dus valt roos-achtige schilfers makkelijk op.

04 apr 2006 14:36 #2

• Marlous
Het lijkt me dat je veel te veel scrubt, waardoor je huid erg aktief is geworden. De huid onder de haren scrub je niet, dus de "oude lagen t.o.v. je gezicht" blijven daar gewoon zitten en gaan ook vervellen. Dit gaat op een natuurlijke manier, waardoor het als roos wordt opgemerkt. Het lijkt me dat je terug moet naar het stadium van 1 x per week scrubben, maar bouw het wel af. Anders krijg je hetzelfde alswat je nu hebt, dat je huid spontaan gaat schilveren. Probeer het maar eens.

04 apr 2006 17:12 #3

• Anoniem
Wat je precies hebt is moeilijk te zeggen van hieruit.
Het beste is een arts/huidarts er naar te laten kijken. Het kan exzeem zijn of psoriasis of een andere aandoening.
En , inderdaad, je scrubt te veel.

04 apr 2006 23:12 #4

• rbs
dank je voor je antwoorden. Maar ik begon enkel te schrubben om van de schilfers af te komen, daarvoor schrubte ik praktisch niet. Schrubben is een reactie er op, niet een oorzaak. (met schrubben bedoel ik in dit geval, stevig met mijn vingers over mijn huid strijken om de (gedeeltelijk-)losgeweekte schilfers weg te halen).

Dat mijn haar roos zou hebben omdat ik te veel schrub is incorrect. De "roos" vorming is meer recentelijk dan mijn actieve huid van mijn gezich (waarschijnlijk in verband met de groei van de lengte van mijn haar), maar ze hebben waarschijnlijk wel dezelfde oorzaak (overactieve huid?).

Stoppen met schrubben is geen oplossing, het zorgt er enkel voor dat ik prakstich elke dag met schilfers rond loop (niet acceptabel). De schilfers van mijn gezicht zijn ook minder erg, dan die in mijn haar....genoeg douchen houd mijn huid van mijn gezicht gaaf, maar die in/tussen mijn haar/op de huid van mijn behaarde huid, zijn niet makkelijk weg te krijgen. Mijn haren knippen zodat ik het beter kan behandelen is ook geen optie die ik wil gebruiken.

19 apr 2006 22:34 #5

• Anne
Een goede tip: slik visoliecapsules!

20 apr 2006 11:26 #6

• Anoniem
Ik opperde het al eerder : psoriasis
ben je er al mee bij een dermatoloog geweest ?

23 apr 2006 20:49 #7

• Anoniem
Ik heb dezelfde klachten als jij op m'n hoofdhuid, ik ben daar voor naar de huisarts geweest maar die kon nooit met een goed antwoord komen maar gelukkig de dermatoloog wel. Waarschijnlijk heb je last van seborroisch eczeem. Natuurlijk weet ik dat niet zeker en kan je het beste zelf naar de dermatoloog. Helaas is het wel iets wat steeds terug kan komen maar met speciaale zalfjes en shampoos kan die plekken op je hoofdhuid wel kwijt raken of in iedergeval verminderen.

10 mei 2006 14:55 #8

• .
Misschien helpt het als je je haren wast met Head and Shoulders. Als het roos is, zou het moeten helpen. Het is in elk geval zacht voor de hoofdhuid.

Huidschilvers 12 mei 2006 08:18 #9

• Stef Boer
Gezien ik al 30 jaar dit brobleem heb is dit bijna niet te voorkomen, ik kan aleen maar raad geven wand het heeft bij mij ook geholpen. Gebruik bij het haren wassen en voor je hele lichaam alleen nivea zeep en smeer je nog nat in (ook een beetje in je haren) met nivea body voor droge huid, laat het even 10 min. indrogen en droog je daarna af. Tip: was alleen (als je niet vuil bent) je oksels,poes,en voeten. Indien nodig nogmaals de te vervelen of roodgekluide huid insmeren.
Bij mij helpt het ik hoop ook voor jou.

Heb je nog vragen: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

vr.gr. stef

Schaamte 12 mei 2006 08:30 #10

• Stef Boer
Ik wil aleen nog even kwijd dat u er gerust bij kunt zeggen of u een maan of vrouw bent
want er zit iets verschil in het antwoord dat u krijgt. Goed bedoeld S.B.

12 mei 2006 09:55 #11

• Anoniem
Veel mensen hebben last van een droge huid. Een droge huid is een huid die vocht verliest. De huid is ruw en schilferig, voelt trekkerig aan, jeukt, ziet er dof uit of is rood van kleur. Er zijn verschillende oorzaken van een droge huid, waaronder:

verminderde talgproductie. Bij sommige mensen maakt de huid minder talg (huidsmeer) aan dan normaal. Dit komt vaker voor bij mensen met allergie?n;
leeftijd. Een oudere huid bevat minder talg en is hierdoor minder elastisch;
erfelijkheid. Een droge huid kan in de familie zitten;
klimaat. Droge lucht, kou en wind drogen de huid uit;
huidziekten, zoals eczeem en psoriasis;
werkomstandigheden, bijvoorbeeld werken met schoonmaakmiddelen, vaak handen wassen (koks, verpleegkundigen);
medicijnen, zoals anti-androgenen en de anticonceptiepil;
vaak en/of heet douchen. Het beschermende vetlaagje van de huid verdwijnt hierdoor;
zeep. Zeep ontvet de huid waardoor deze makkelijker uitdroogt.

www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=56172

06 sep 2006 19:40 #12

• danii
Hoi, Ik heb net bij een ander ook gereageerd op n probleem met n veel te droge, schilferige huid. Ik gebruik daar zelf de lichaamscreme van Louis widmer( remerderm creme corporelle) voor. Bij mij helpt dat perfect en heb ik geen last meer. Ook helpt bij mij de zonnebank wel. Mijn probllem is dat ik niet tegen weerswisselingen kan en niet tegen kou.. Centrale verwarming is ook een probleem voor mij. Daar heb je van die dingen voor die je kan vullen met water en die hang je dan aan de cv... Dan heb je geen droge lucht meer maar is het vochtiger... Ook scrub je idd teveel.. ook al doe je dat alleen met je handen. Van veel scrubben raakt je huid alleen maar meer geirriteerd. Soms kan het natuurlijk wel maar niet teveel. Die schilfers op je hoofdhuid kan komen door je shampoo niet goed uit te wassen of omdat je een shampoo gebruikt waar je gewoon niet tegen kan.. Je moet een milde shampoo hebben.. Anti-roos shampoo gebruik ik niet meer want dat helpt allemaal niet. Dus gewoon even een paar soorten shampoo's uitproberen en misschien helpt het wel!

23 sep 2006 08:03 #13

• bert
Ik heb hier ook last van gehad. Komt door het water bij het douchen waarschijnlijk. Nadat ik een dermatologische shampoo (gebruik zelf kruidvat-antiroos dermatologische shampoo met ph-waarde 5.5) is het als een wonder verdwenen.......

29 sep 2006 22:03 #14

• lina1
Ik denk ook dat het seborroische eczeem is. Dit si ongeveer hetzelfde als "berg" bij baby's. Het is een vetachtige laag die afschilvert. Het is een schimmel.

Mmijn dochter van 12 jaar klachten heeft het bij voorhoofd (boven de neus, tussen wenkbrauwen), bij neusvleugels en in wenkbrauwen. Het lijkt wel wat op roos, vanwege de schilvers. Ik heb gevraagd wat daaraan gedaan kon worden. Er is een geneesmiddel: ketoconazol gel. Dit is echter alleen op recept. Echter er bestaat een shampoo, genaamd "Rooscure"(9 euro per 60 ml), die hetzelfde bestanddeel bevat (maar 1% ipv 2%). De kuur moet enekel weken volgehouden worden, ook nadat de klachten verdwenen zijn. Ook kan een zwak corticosteroid gebruikt worden, bijv. Cutivate zalf. Ook enige weken volhouden. Ook een ander schimmeldodend middel, bijvoorbeeld Lamisil (dat ook gebruikt wordt bij schimmeltenen) zou kunnen werken. (maar gebruik dan Lamisil lotion ipv Lamisil creme)

babyolie 23 okt 2006 20:26 #15

• maria
tip: gebruik babyolie (of minkolie) en smeer de hoofdhuid en plekken op het lichaam ermee in. Laat goed intrekken en was uit met een ph-neutrale, zeepvrije shampoo.
Spoel van warm naar koud uit( opdat de porien sluiten)

dit zou de klachten moeten verminderen en zul je er wat 'toonbaarder' uitzien.

visolie maakt de huid van binnenuit vet en werkt binnen korte tijd.

deze tips zullen waarschijnlijk alleen het een en ander verminderen (zoals bij mijn zoon- 13 jr).

Spanningen kunnen ook een enorme invloed hebben op je huid, door stress kun je ook eczeem krijgen.

Ik hoop dat je de juiste oplossing voor je probleem vind en wens je veel strerkte.
Zou je willen laten weten wat je hebt gedaan en hoe het is afgelopen?

met vr groet,
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

24 okt 2006 11:04 #16

• any
Hallo

Goedkope shampoos en het niet goed uitspoelen van shampoo kan ook een oorzaak zijn.
Denk dat je dat wel doet gezien al je pogingen om er af te komen maar toch.

Als op je hoofdhuid schilfers ontzettend actief zijn kan dit zich verspreiden op je gezicht.

Bij patienten van ons die dezelfde klachten hebben behandelen we met DENOREX shampoo.
Dit is shampoo met een teeroplossing, je gebruikt het twee keer per week volgens instructies,(inmasseren, in laten werken enz), en werkt erg goed!
Anti roos shampoos van bekende merken halen even de roos weg maar hier raakt de hoofdhuid zo aan gewend dat het niet meer zonder kan(overgestimuleerd).

Hoop dat je hier wat aan hebt.

24 okt 2006 11:05 #17

• any
Vergeten, DENOREX is te verkrijgen bij apotheek

22 jan 2007 21:27 #18

• Anoniem
Is Denorex zonder recept te verkrijgen??

27 feb 2007 20:33 #19

• x
lina1 heeft gelijk , heb er ook lange tijd last van gehad . naar de huid arts geweest en dat recept gehad .
het verslechtert eerst maar daarna gaat het langzaam weg en heb je er gewoonweg haast geen last meer van.
alleen niet te warm douchen geef ik dan als tip

Re:huidschiflers / roos 14 aug 2009 01:41 #20

• Anoniem
Wie heeft goede tips tegen roos? Anti-roosshampoo's werken niet, heb al vele verschillende geprobeerd.

Alvast bedankt.

Re:huidschiflers / roos 14 aug 2009 01:41 #21

• Anoniem
Hoi ik had ook veel roos in mijn haar daar voor is limoen heel goed,in kokos olie een beetje limoen doen en goed masseren daarna met shampoo van fructies anti roos (Garnier) wassen,in dit shampoo zit limoen.Succes

Re:huidschiflers / roos 14 aug 2009 01:42 #22

• Anoniem
Als je roos echt te erg wordt, kun je naar de huisarts gaan die heeft er een shampoo voor: ketoconazol hoofdgel

Re:huidschiflers / roos 14 aug 2009 01:44 #23

• Anoniem
Al een tijdje heb ik last van een geirriteerde, jeukende hoofdhuid. Ook heb ik schilfers op mijn hoofd. Een tijdje dacht ik dat het roos was, maar dat is het niet. Ik heb lange tijd veelvuldig haarlak gebruikt, mogelijk komt de irritatie en jeuk daardoor. Ik ben daar nu mee gestopt om te kijken of het weg gaat. Maar als het niet weggaat, is er een middeltje tegen de hoofdhuidschilfers, want het staat lelijk en het jeukt soms verschrikkelijk. Heeft iemand een tip? Of heeft iemand hetzelfde probleem en wil dit delen...?

Re:huidschiflers / roos 14 aug 2009 01:44 #24

• Anoniem
Probeer je haar een tijdje minder vaak te wassen en gebruik een ph neutrale shampoo zodat de huid de tijd en de kans krijgt zich te herstellen en de talgklieren weer voor een normale smering van je huid gaan zorgen. Succes.

Re:huidschiflers / roos 14 aug 2009 01:45 #25

• Anoniem
Het kan berg zijn wat je hebt gekregen op je hoofdhuid. Deze schilfers kunnen groter zijn dan schilfers van roos en wat geler. Vaak komen er dan een soort korstbultjes op je hoofd. Als je hier bijvoorbeeld met je nagel over gaat, dan maak je het los en krijg je die schilfers.

Het verstandig om je hoofdhuid niet af te sluiten, door een staart te dragen of door haarlak of andere middeltjes te gebruiken. Je hoofdhuid is zuurstof nodig en wanneer je als het ware toedekt, dan gaat het broeien en kan je berg krijgen, en dit jeukt.

Zelf heb ik dit vanaf mijn geboorte tot aan mijn 17de gehad en ben er gelukkig over heen gegroeid, maar ik het weer laat broeien, dan komt het weer opzetten.
Je kan naar de huisarts gaan en vragen of hij er ook een middeltje voor heeft waarmee je het kan behandelen. Ik weet niet meer hoe het heet, maar er zat veel alchohol in en moest het 3 keer per dag aanstippen met een wattestaafje.
Moderators: Cheers, Tandor
Bel met medische vragen of voor advies - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)
Klik hier voor informatie en beschikbaarheid

Vind Dokter op