Dokter.nl

Bel met medische vragen of voor advies (€ 0,9 p/m)  Klik hier voor informatie en beschikbaarheid
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

hyperpigmentatie

hyperpigmentatie 03 sep 2004 10:37 #1

• quinty
Ik ben een meid van 29 jaar. Nadat ik zwanger ben geweest is mijn gezicht alleen maar "lelijker"geworden. Ik ben met mijn stomme kop tijdens mijn zwangerschap gaan zonnen, waardoor mijn huid donkere vlekjes heeft gekregen die niet meer weg willen. Mijn kind is inmiddels 3 jaar, maar die vlekken zitten nog steeds op mijn gezicht, wat ik erg lelijk en storend vind. Oook heb ik af en toe last van pukkeltjes. Wie weet iets om die vlekken te laten verdwijnen en mij gezicht weer egaal te maken???? Ik heb volgens mij al bijna alles geprobeerd. Thanx!!! :wink:

03 sep 2004 13:32 #2

• Anoniem
Melasma (Synoniemen: chloasma, zwangerschapsmasker)

Melasma is een bruine verkleuring van het gelaat en soms ook van de nek. De verkleuring ontwikkelt zich doorgaans langzaam en ontstaat zonder voorafgaande ontsteking van de huid. De meest typisch aangedane plekken zijn het voorhoofd, de huid over de jukbeenderen, de bovenlip en de kin.
Melasma is een onschuldige vorm van hyperpigmentatie.
De aandoening komt typisch voor bij zwangeren, vandaar de term ''zwangerschapsmasker''. Vooral in het 2e en 3e trimester kunnen vrouwen de verkleuring ontwikkelen. Over het algemeen verdwijnt de melasma weer geleidelijk na de bevalling. Bij volgende zwangerschappen komt de verkleuring doorgaans weer terug en niet zelden donkerder dan bij de voorgaande zwangerschap.
Ook vrouwen die aanleg hebben voor het melasma en de anticonceptiepil gebruiken kunnen de typische verkleuringen in het gezicht ontwikkelen. Soms wordt melasma ook gezien zonder zwangerschap of anticonceptiepil gebruik.
Zoals gezegd zal bij de meeste vrouwen de huidverkleuring na de zwangerschap vanzelf verdwijnen. Door blootstelling aan zonlicht te vermijden kan dit natuurlijk proces ongestoord plaatsvinden. Soms blijft er echter pigmentatie over. Wanneer gekozen wordt voor behandeling van melasma kan (na de zwangerschap!) gekozen worden voor
Hydrochinon ''bleekt'' de huid bij regelmatig aanbrengen van de creme. Overgevoeligheid voor hydrochinon komt echter voor. Voorzichtigheid met het gebruik van hydrochinon is geboden omdat de behandeling soms kan ''doorschieten'': de huid bleekt te veel op. Hydrochinon bevattende preparaten kunnen door uw arts worden voorgeschreven.
Andere behandelmogelijkheden, zoals lasertherapie, moeten hun nut in de behandeling van melasma nog bewijzen.
Vrouwen met een aanleg voor melasma doen er verstandig aan tijdens de zwangerschap (en in de maanden daarna) blootstelling aan zonlicht te beperken.

pigmentvlekken 18 sep 2004 08:58 #3

• manuela
hallo aleemaal,ik heb op me maag volgens mij pigmentvlekken,zijn lichte vlekken.ik zon 2x per week maar heb daar nooit last van,weet iemand of je dit aleen krijgt als je zwanger bent?of niet bedankt gr manuela :roll:

Re: hyperpigmentatie 10 feb 2005 13:03 #4

• gracia
quinty schreef :
Ik ben een meid van 29 jaar. Nadat ik zwanger ben geweest is mijn gezicht alleen maar "lelijker"geworden. Ik ben met mijn stomme kop tijdens mijn zwangerschap gaan zonnen, waardoor mijn huid donkere vlekjes heeft gekregen die niet meer weg willen. Mijn kind is inmiddels 3 jaar, maar die vlekken zitten nog steeds op mijn gezicht, wat ik erg lelijk en storend vind. Oook heb ik af en toe last van pukkeltjes. Wie weet iets om die vlekken te laten verdwijnen en mij gezicht weer egaal te maken???? Ik heb volgens mij al bijna alles geprobeerd. Thanx!!! :wink:

hallo quinty ik heb het helaas ook al jaren lang, ben al onder behandeling gweest bij het nederlands instituut voor pigmentstoornissen in amsterdam (ben je daar al geweest?) echter bij mij zonder resultaat (bleekcremes, laserbehandelingen etc), op diverse forums geweest en gezien dat men bij de DA drogist de creme Fade Out Original aanprijst hiervoor en bij Parfumerie Douglas heb je ook nog wat whitening cremes, het is het proberen waard toch?
Moderators: Cheers, Tandor
Bel met medische vragen of voor advies - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)
Klik hier voor informatie en beschikbaarheid

Vind Dokter op