Dokter.nl

Bel met medische vragen of voor advies - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)  Klik hier voor informatie en beschikbaarheid
Doe hier de slaaptest!

Heeft u wel eens slaapproblemen of last van snurken, vermoeidheid of concentratieproblemen?
Doe dan onderstaande medisch erkende slaaptest van Dokter.nl, om ernstige gezondheidsproblemen te voorkomen. De uitslag van de vragenlijst geeft aan of er bij u wel of geen verhoogd risico is op een slaapstoornis.

Geef aan wat op u van toepassing is:

1. U snurkt
Maak a.u.b. een keuze

2. Bent regelmatig vermoeid
Maak a.u.b. een keuze

3. Last van apneus  (door partner vastgestelde ademstops tijdens slaap)
Maak a.u.b. een keuze

4. Hoge bloeddruk
Maak a.u.b. een keuze

5. U heeft duidelijk last van overgewicht (BMI= bodymassindex > 35)
Maak a.u.b. een keuze

6. Ouder dan 50 jaar
Maak a.u.b. een keuze

7. Halsomvang is meer dan 40 cm
Maak a.u.b. een keuze

8. U bent een man
Maak a.u.b. een keuze

Uitslag vragenlijst

Vul hieronder uw naam en e-mailadres in en ontvang binnen enkele ogenblikken per mail de uitslag op uw ingevulde vragenlijst.

Achternaam
Vul a.u.b. uw achternaam in

Uw e-mailadres
Geef a.u.b. een e-mailadres op

Vink a.u.b. de algemene voorwaarden aan

Uw privacy zal te allen tijde gerespecteerd worden. Dat betekent dat er geheimhouding rust op uw persoonlijke en medische gegevens. Uw gegevens zullen dan ook nooit aan derden verstrekt worden.

Ik wil graag gebeld worden door een KNO-arts als er een substantieel risico bestaat op OSAS:

Uw telefoonnummer (optioneel)
Ongeldige invoer

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Geel gezicht

Geel gezicht 14 jun 2007 23:07 #1

• Sarah
Ik heb de volgende vraag. Mijn vriend heeft vaak last van een gelige gelaatskleur. Hij wordt daar erg onzeker door, want het wordt vaak tegen hem gezegd. Hij heeft last van bloedarmoede en gaat vaak onder de zonnebank. Ik had zelf het idee dat als hij een bleke huid heeft van de bloedarmoede, dit met het bruin van de zonnebank wat geel kan uitvallen. Het is een gezonde, levendige jongen. Ik zelf heb geelzucht gehad en was geel in de ogen en op mijn hele huid. Hij heeft het niet zozeer op zijn huid, maar vooral in het gezicht. Dus ik vermoed ook niet dat dat het is....

Ik heb hem al gezegd naar de dokter te gaan, maar hij vertikt het... Misschien heeft hier iemand enig idee wat het zou kunnen zijn...??

geel 14 jun 2007 23:16 #2

• Anoniem
bloedarmoede heeft een oorzaak. Welke? wat krijgt hij ervoor, dit is wel belangrijk. als de zonnebank een gele huidskleur geeft kan hij er maar beter niet meer opgaan. als oogwit niet geel is is het waarschijnlijk geen lever probleem. maar wel iets voor de dokter omdat bloedarmoede behandeling nodig heeft. sterkte. Peggy Sue

Geelzucht 16 jun 2007 02:25 #3

• Anoniem
Iemand met geelzucht heeft te veel galkleurstof in zijn bloed. Hierdoor worden de huid en het oogwit geelgekleurd en is de urine donker. Galkleurstof wordt ook wel bilirubine genoemd.
Geelzucht is geen ziekte maar een verschijnsel bij een andere aandoening. Bij volwassenen is meestal een ontsteking of storing in de lever de boosdoener. Een veel voorkomende oorzaak van leverontsteking is hepatitis. Ook galwegaandoeningen kunnen leiden tot geelzucht.

www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=56379

16 jun 2007 02:27 #4

• Anoniem
Als een aandoening een gelig uiterlijk veroorzaakt, is er sprake van geelzucht. Dit is geen ziekte op zich, maar wel een signaal dat er iets mis is met de afvoer van een afvalstof uit het bloed. Geelzucht duidt dus op een achterliggende kwaal, die zowel onschuldig als ernstig kan zijn.

Sommige afvalstoffen worden op eenvoudige wijze uit het lichaam afgevoerd. Als ze gasvormig zijn, gebeurt dit door ze uit te ademen. Zijn ze oplosbaar in water, dan worden ze opgenomen in de urine. Maar voor onoplosbare vetten verloopt het afvoerproces iets ingewikkelder. Deze vetten kunnen alleen worden uitgescheiden via de galstoffen die door de lever worden geproduceerd. Gal verwijdert echter niet alleen vetten, maar ook bilirubine. Dit is een geelgekleurd afvalproduct van de rode bloedcellen. Als er iets mis gaat met de afvoer hiervan, dan stapelt de bilirubine zich op in het bloed waardoor geelzucht optreedt.

Geelzucht of icterus is het symptoom dat de patiënt geel ziet. Dit is meestal het best te zien aan het oogwit. Dit verschijnsel kan vele oorzaken hebben; een indeling van mogelijk oorzaken met korte bespreking volgt hieronder.

De gele kleurstof die de kleur veroorzaakt is meestal bilirubine, een afbraakproduct van de heem-groep in hemoglobine. Als hemoglobine wordt afgebroken (als een rode bloedcel het eind van zijn nuttige levensduur heeft bereikt) wordt de kleurstof eerst in een onoplosbare vorm van bilirubine omgezet, die door speciale eiwitten door het bloed naar de lever wordt getransporteerd, waar de stof door koppeling aan glucuronzuur, een goed oplosbare groep, wateroplosbaar wordt gemaakt. De nu oplosbare kleurstof wordt in de gal naar de darm uitgescheiden en is de oorzaak van de bruine kleur van ontlasting. Een klein deel van de kleurstof komt ook in het bloed terecht, deels als gevolg van heropname van de stof zelf uit de darminhoud, maar ook van reactieproducten ervan die door bacteriën in de darm zijn omgezet. Als de galwegen verstopt zijn (b.v. door een galsteen) kan de ontlasting vrijwel wit zijn ('stopverfkleur'). galkleurstoffen zijnook verantwoordelijk voor de gele kleur in urine, dat bij afwezigheid (zie Acholurie) op een bepaalde vorm van geelzucht duidt.

pre-hepatisch: ('voor de lever'): met de lever is niets mis maar er is een zodanig verhoogde afbraak van hemoglobine dat er veel aanbod is waardoor de patiënt (meestal niet erg) geel ziet. Bij bepaalde vormen van bloedarmoede door versterkte bloedafbraak, bij bepaalde erfelijk bepaalde condities waarbij de verwerkingscapaciteit van de lever verminderd is (syndroom van Gilbert, ziekte van Crigler-Najjar)
hepatisch ('door de lever'): de lever is zelf door ziekte aangetast (b.v. hepatitis, cirrose) en kan minder aanbod aan en/of laat verwerkte producten teruglekken naar het bloed in plaats van naar de gal.
post-hepatisch ('na de lever'): de gal-afvoerwegen (waaronder de ductus choledochus) zijn in of na de lever verstopt, meestal door een galsteen, soms door een tumor, waardoor er veel oplosbare bilirubine zijn weg terug vindt naar het bloed. De ontlasting zal dan licht tot wit zijn, de urine juist zeer donker, bruin.
andere oorzaken: b.v. het eten door de patiënt van ongewoon veel gele kleurstoffen b.v. caroteen in wortelen of bruiningstabletten.

21 jan 2008 11:40 #5

• wendy
het zou kunnen dat het het Syndroom van Gilbert is.
ik heb pas ondekt dat ik dat ook heb.
gele ogen en bij vermoeidheid of ziekte ook last van een gelige huid.
het is een erfelijke onschuldige lever aandoening.

ik hoop dat je er wat mee kan.

Re:Geel gezicht 14 jan 2010 22:42 #6

• Anoniem

Re:Geel gezicht 04 feb 2011 15:07 #7

• ano
Het kan ook simpel bloedarmoede zijn

Re:Geel gezicht 09 jan 2013 15:21 #8

Re:Geel gezicht 05 feb 2013 05:43 #9

• Célina
Ik heb net hetzelfde, geel rond de ogen en ik heb ook bloedarmoede.

Re:Geel gezicht 13 jun 2013 12:53 #10

• Bonzai
Hij is Aziatisch

Geel gezicht 23 mrt 2014 09:32 #11

• Anoniem
hallo
mijn dochter is bijna 4 jaar oud. als we in haar gezicht kijken heft ze een geel gezicht. ze is veder gezond en heeft geen klachten.
ze plast veder goed en grote ontlasting gaat ook goed.
ze slaapt niet veel is een slechte slaper en merk wel dat ze slaap te kord komt.

ik maak me tog zorgen over als ouders zijne.
haar ogen zijn gewoon goed wit is ook gewoon wit.
zou iemand me kunnen uitleggen wat het zou kunnen zij,

Geel gezicht 23 mrt 2014 11:38 #12

Misschien oververmoeid. Ga eens langs bij de huisarts.
Moderators: Cheers, Tandor
Bel met medische vragen of voor advies - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)
Klik hier voor informatie en beschikbaarheid

Vind Dokter op