Dokter.nl

Bel met medische vragen of voor advies - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)  Klik hier voor informatie en beschikbaarheid
Doe hier de slaaptest!

Heeft u wel eens slaapproblemen of last van snurken, vermoeidheid of concentratieproblemen?
Doe dan onderstaande medisch erkende slaaptest van Dokter.nl, om ernstige gezondheidsproblemen te voorkomen. De uitslag van de vragenlijst geeft aan of er bij u wel of geen verhoogd risico is op een slaapstoornis.

Geef aan wat op u van toepassing is:

1. U snurkt
Maak a.u.b. een keuze

2. Bent regelmatig vermoeid
Maak a.u.b. een keuze

3. Last van apneus  (door partner vastgestelde ademstops tijdens slaap)
Maak a.u.b. een keuze

4. Hoge bloeddruk
Maak a.u.b. een keuze

5. U heeft duidelijk last van overgewicht (BMI= bodymassindex > 35)
Maak a.u.b. een keuze

6. Ouder dan 50 jaar
Maak a.u.b. een keuze

7. Halsomvang is meer dan 40 cm
Maak a.u.b. een keuze

8. U bent een man
Maak a.u.b. een keuze

Uitslag vragenlijst

Vul hieronder uw naam en e-mailadres in en ontvang binnen enkele ogenblikken per mail de uitslag op uw ingevulde vragenlijst.

Achternaam
Vul a.u.b. uw achternaam in

Uw e-mailadres
Geef a.u.b. een e-mailadres op

Vink a.u.b. de algemene voorwaarden aan

Uw privacy zal te allen tijde gerespecteerd worden. Dat betekent dat er geheimhouding rust op uw persoonlijke en medische gegevens. Uw gegevens zullen dan ook nooit aan derden verstrekt worden.

Ik wil graag gebeld worden door een KNO-arts als er een substantieel risico bestaat op OSAS:

Uw telefoonnummer (optioneel)
Ongeldige invoer

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

CCCS ofwel TOS syndroom

CCCS ofwel TOS syndroom 08 mei 2007 17:04 #1

• Francie
Wie is hiermee bekent!!!
Wie weet hoe je hier mee om kan gaan.!
Wat voor therapie !

TOS 08 mei 2007 17:06 #2

• Francie
Wie is bekent met CCCS of wel TOS syndroom.
Mijn vraag is hoe ga ik hier mee verder
Wie heeft ervaringen hiermee.

CCCS ofwel TOS syndroom 08 mei 2007 17:18 #3

• Anoniem
Thoracic outlet syndroom:- is een afknelling / beknelling van zenuwbanen en / of bloedvaten.- de afknelling kan doorgaans geschieden op drie plaatsen: 1. in de hals (scalenus-syndroom)2. tussen 1e rib en sleutelbeen (soms is er een extra halsrib aanwezig)3. onder de kleine borstspier- de klachten kunnen in de hele arm zijn of duidelijk afgebakend in bepaalde regio'svan de arm en hand (afhankelijk van welke zenuw of bloedvat is bekneld)- de klachten kunnen zijn: pijn, tintelingen, dof gevoel, zwaar gevoel.
Laatst bewerkt: 03 mei 2011 21:12 door Anoniem1.

CCCS ofwel TOS syndroom 08 mei 2007 17:21 #4

• Anoniem
Het thoracic outlet syndrome (TOS, heet ook wel schoudergordelsyndroom of neurovasculair compressie syndroom) is een verzamelnaam voor aandoeningen waarbij de vaatzenuwbundel in het schoudergebied bekneld raakt.

Het Thoracic Outlet Syndroom kan op verschillende manieren ontstaan. Spontaan: anatomische afwijking. Ongeval: beschadiging (slag)ader. Beroepsgebonden: langdurig verkeerde houding (vorm van Repetitive Strain Injury). Werken boven schouderhoogte (bvb. schilders, schrijnwerkers). Werken met neerhangende schouders (bvb. beeldschermwerkers)

Bij sommige mensen is de ruimte tussen de eerste rib en het sleutelbeen altijd vernauwd, door: Extra ribben in de hals. Misvorming eerste rib. In slechte stand genezen sleutelbeenbreuk. Bij 90% van de patiënten wordt het syndroom veroorzaakt door beknelling van de armzenuwen. Bij de overige 10% zijn er afwijkingen in het (slag)aderlijke stelsel door directe beschadiging van de ondersleutelbeenader en -slagader.

De meeste klachten worden veroorzaakt door druk op de zenuw
Pijn in de schouder, uitstralend naar de arm en de hand, vaak ook naar de nek en het achterhoofd. Prikkelingen en een slapend gevoel in de arm of de hand. Soms krachtverlies wanneer de armen boven schouderhoogte geheven wordt Beknelling van de slagader. Een koud gevoel van de arm. Bleekheid van de huid. Beknelling van de ader
Zwelling en een gespannen gevoel van de arm. Blauwe verkleuring van de hand. Opzwellen van oppervlakkige aders

Behandeling: In eerste plaats: betere houding. Bevordering beweeglijkheid schouders, door fysiotherapeut. Elektrische prikkels (vermindert soms de pijn). Operatieve ingreep (eerste rib verwijderd, eventueel samen met de spieren die aan de eerste rib zijn vastgehecht)
Laatst bewerkt: 03 mei 2011 21:11 door Anoniem1.

TOS 08 mei 2007 19:39 #5

• Francie
Dank voor de uitleg

Arts heeft dit ook uitgelegt maar dat gaat allemaal erg snel

Ik ben begonnen met mensendieck therapie, dit is natuurlijk goed dus want je praat over houding verbeteren.

Maar dat is zomaar niet anders, en arts op ziekenhuis zag niet zoveel heil hierin,
zou hij moeten kunnen vertellen of het aangeboren is.
WAnt hoe gaat dit verder.. zit weer in de ziektewet en baas vind dit erg vervelend.
Ik doe zwaar verpleegwerk en dat is niet bevordelijk.

Wie geeft mij advies...

TOS syndroom 06 sep 2007 13:47 #6

• Trudy
Ik heb deze week ook gehoord dat ik het TOS syndroom heb en ik weet hier ook absoluut niet mee om te gaan.
De manuele therapeut heeft mij aangeraden absolute rust te nemen, makkelijk gezegd als je altijd een druk bijtje bent geweest.
Momenteel krijg ik 2x per week manueel en ik ga starten met Cesar therapie.
Ook op mijn werk worden ze kriegel, volgens mij kun je beter nog wat breken als dit waar je niets bij ziet.
Ik heb op mijn werk aangegeven dat de arboarts maar contact moet opnemen met de orthopeed.

Mijn vraag: hoe lang gaat dit duren en wanneer kn je weer volledig aan het werk.
Heeft het zin om een ergotherapeut in te schakelen, of een werkplek onderzoekonderzoeker.

CCCS ofwel TOS syndroom 18 sep 2007 19:11 #7

• Nico
Trudy

Ga maar eens naar Praxis Uebersohn in duitsland in BUNDE. Dit is een gyropraktiker.

Deze Dr kan je zeker helpen

Gr Nico
Laatst bewerkt: 03 mei 2011 21:11 door Anoniem1.

TOS 08 feb 2008 11:29 #8

• Diana
Bij mij is ook Tos syndroom geconstateerd. Ik ben nu bezig met fysio therapie. De beknelling zit bij mij achter de borstspier. We gaan proberen met oefeningen de borstspier op te rekken zodat de zenuwen en/of bloedvaten wat meer de ruimte krijgen. Dit is een periode van 3 maanden. Werkt het niet verwijst de therapeut me terug naar de neuroloog en dan kijken we weer verder. Ik heb het links en rechts, maar links is iets minder heftig. Ik vind het erg vervelend dat de chirurgen en de artsen er zo vaag over zijn. Het is volgens hun een syndroom wat niet zo heel veel voorkomt, dus weten ze niet precies wat er wel en niet werkt. Het feit is er alleen dat ik en meerdere mensen met mij er last van hebben in de dagelijkse dingen. Dus ik kan ook niets doen dan afwachten. Mochten er mensen zijn die een andere ervaring hebben of een manier hebben gevonden die voor die persoon werkt lees ik dit graag op dit forum, misschien kan ik er dan wat mee doen.

Groetjes Diana

tos 11 feb 2008 11:32 #9

• ria
wie heeft er ervaring mee om dit operatief te laten verhelpen?

Re:tos 14 jul 2008 09:23 #10

• Carla
ik kan jullie helaas niet veel positiefs melden. Ik heb al 7 jaar chronische klachten en ca 4 jaar geleden is de diagnose gesteld. Een echte behandelmethode is er niet. Het zijn meer lapmiddelen. Te beginnen met Mensendiek, osteopaat, fysiotherapie, chiroptractor, acupunctuur. Eigenlijk heb ik nog het meest baat bij eens in de 6 weken naar de chiropractor en heel goed op je houding letten. Verder is het helaas een typisch geval van mee leren leven, want overgaan doet het nooit. Allen lukt dat de ene keer beter dan de andere

Re:tos 19 aug 2008 12:39 #11

• Myrthe
Ontspanningsoefeningen helpen nog wel eens als de TOS door spierspanning veroorzaakt wordt.

Re:CCCS ofwel TOS syndroom 03 mei 2011 20:13 #12

• raymond
ik ben raymond, 38 jaar.

ik heb veel ervaring met tos
heb me er aan beide kanten laten opereren
nu is mijn leven totaal veranderd.(negatieve zin)
operaties zijn goed verlopen, maar zit nu met erge zenuw en bodpijn.
slik elke dag temgesic en lyrica tegen de pijn. opium (drugs dus).
alleen om de pijn wat te stillen.
Laatst bewerkt: 03 mei 2011 21:10 door Anoniem1.

Re:CCCS ofwel TOS syndroom 03 mei 2011 23:29 #13

Raymond, hoe zijn bij jou de klachten ontstaan? Is het bij jou aangeboren of heb je bijvoorbeeld een ongeluk gehad?

Re:tos 13 nov 2011 20:07 #14

• winanda
Ook ik heb het cccs syndroom.Al 15 jaar ik was werkzaam als kapster en werkte bovenhands.
Na een vier jaar zo veel last te hebben gehad liet ik alles uit mijn handen vallen en kreeg ik erge hoofdpijn.
zo erg dat ik soms met mijn hoofd tegen de muur bonkte.
ik ben er zelfs voor de 100% voor afgekeurd.
Ik ben het eens dat alles wat de dokter je voor schrijft voor lapmiddelen niet helpen.een opertaie kon bij mij toen niet omdat ik geen derde hals rib heb dus konden ze ook geen ruimte maken onder mijn sleutelbeen.
Ik heb alle zware medicijnen gehad en alles geprobeerd om er verlichting in te brengen.maar over gaat het nooit het is wel iets minder geworden maar iets bovenhands doen kan ik nog steeds niet en wordt mijn arm al snel lam.
Dus inderdaad je moet er mee leren leven.
Bij miji s het aangeboren.

Re:CCCS ofwel TOS syndroom 10 jul 2012 13:53 #15

• kanta
ik heb het TOSsyndroom het heeft 4jaar geduurd na ontelbaar vele onderzoeken wederkerende ziekenhuisopnames pynstillers kiné-sessies zyn ze uitgekomen by dit syndroom ik heb dit syndroom zowel links als rechts ik ben 10januari 2012 eraan geopereerd ad rechterkant ik had maar 30% slaag kans uiteindelyk heeft de operatie niks afgedaan enkel e warmere hand (voordien had ik altyd yskoude handen links is dit nog steeds het geval!) tja opereren was by my noodzakelyk ik was de pyn t gevoelloosheid enzo allemaal stikbeu...mja ik heb er nog steeds last van zowel links als rechts dus opereren is niet altyd de juiste of goede keuze ik heb nu 33% blyvned moet dus via GTB of e andere dienst aangepast werk kunnen vinden ma zeg nu eerlyk welke baas neemt iemand aan met e beperkte arbeid?? hier in belgie mss niemand....hier is t syndroom ook minder bekend dus als gevolg hogere instanties zyn hier zo onbegripvol te vlug beoordelend en veroordelend! hier zeggen 'gewoon aanvaarden of leer ermee leven'! schandalig tis niet dat er iemand erom vraagt he! ik hoop e aangepaste job te vinden en de kans ervoor ook te krygen en kwens by deze veel beterschap moed en doorzettingsvermogen voor iedereen die dit syndroom heeft geef nooit op en laat je niet ontmoedigen door niemand! mvg kanta

Re:CCCS ofwel TOS syndroom 10 sep 2012 21:10 #16

• Adry
Sinds maart 2012 is bij mij links ook tos ontdekt, ik ben gaan wandelen om de schouders te ontspannen en de pijn was met drie dagen weg, door een half uur tot een uur te gaan wandelen. Ik ben 5 maal naar ceasar therapie geweest voor mijn houding en ik heb het boek van Clair Davies voor Triggerpoint Behandeling gekocht. Dit is een doe het zelf boek waar alles heel duidelijk in beschreven staat. Daar staat het tos syndroom ook in beschreven, maar het is wel belangrijk eerst het hele boek door te lezen voor je jezelf met triggerpoints gaat behandelen. Triggerpioints zijn grote en kleine spierknopen en met behulp van een stuiterballetje kun je jezelf er goed mee behandelen. Bij mij werkt het behoorlijk goed en de pijn wordt er niet erger op.
In bed heb ik van een dubbel gevouwen kussen een soort rol gemaakt waar mijn rechter of linkerarm op ligt, zodat mijn schouders niet naar voren gaan met slapen en daardoor blijft in bed de pijn ook weg.Mijn slagader wordt afgekneld en de zenuwen spelen ook op, dan begint mijn hoofd en handen vreselijk te zweten.Als ik dan anders ga liggen dan gaat het over. Ik werk weer 5.5 uur als thuishulp, maar ik mag niet reiken,rekken en strekken en niet boven mijn schouder werken. Daar moet ik wel erg veel rekening mee houden en nadenken hoe ik mijn werk doe.Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen

Re:CCCS ofwel TOS syndroom 01 nov 2012 17:21 #17

• Linda
Ik weet sinds anderhalf jaar dat ik TOS heb. Ik ben ervoor naar de mensediecktherapeut geweest, maar dat hielp niet voldoende.
Ik ben gaan zoeken op internet en ben terecht gekomen bij een fysio die aan medical taping doet. Zij wist ook niet of t zou helpen, maar we zijn eraan begonnen! Eerst 3 weken 2x per weken. Vervolgens een hele periode 1x per week en sinds enkele weken 1x in de twee weken. De tape blijft bij mij zo'n 5 dagen zitten en dan dus een kleine andere hlave weke niets. Aan het einde heb ik dan wel weer behoefte aan nieuwe tape dus voorlopig nog ff niet verder afbouwen, maar t helpt me heel goed.
T houdt je lichaam ff op zn plaats en geeft ondersteuning....

ik zou zeggen.. baadt t niet dan schaadt t zekers niet!

Re:CCCS ofwel TOS syndroom 03 dec 2012 06:52 #18

• Johanna
Het mooie is dat dit discusseren kan via internet, ik ben al 25 jaar geleden geopereerd aan mijn rechterschouder, ze hebben toen de 1e rib weg gehaald via de oksel. Links was eigenlijk nog erger, maar daar ik zo rechts ben, was dat harder nodig. Ik liet ook alles vallen en stond constant onder stroom, zo erg waren de afknellingen can de zenuween en bloedvaten. Bloed prikken ging ook al niet meer aan de rechtse kant. Therapie hielp totaal niet, maar wat ik wel geleerd heb is dat de houding erg bepalend kan zijn. Wat mijn moeder altijd zei, is schouders naar achteren en laten zakken. Dit doe ik door diep ademhalen en dan zo te ontspannen. Mij wilden ze ook dat ik ander werk ging doen en heb dat niet gedaan. Daarbij heb ik ook nog een dubbele nekhernia, wat niet bevorderd. Ik zat voor de operatie aan de morfine, wat gedeeltelijk hielp tegen de pijn. Ik ben blij dat ik de operatie heb laten doen, zou de andere kant ook laten doen. Die ene kant heeft er al voor gezorgd dat ik er maar één hoefde te doen. Nu na 25 jaar heb ik er geen spijt van. Doe alles en zelfs veel, maar een goede raad is inderdaad ook ontspannen. Ik zat toen ook in een moeilijke perode. En daarbij de houding tijdens het werk was ook slecht. Ze zeggen niet voor niets alle leed op je schouders dragen, maar zo was het eigenlijk wel. Ik heb dus inderdaad een goede ervaring van al 25 jaar, wat niet wil zeggen dat ik nooit klachten heb, maar heb geleerd om dan te zorgen dat een houding en ontspanning erg belangrijk is.
Verdder zal het voor iedereen een ander resultaat hebben, daar ieder lichaam en ook mens anders reageert. Gewwon blijven werken en die armen ontspannen omlaag en naar achteren. zodat het meer ruimte krijgt. Veel succes allemaal.

Re:CCCS ofwel TOS syndroom 04 jan 2013 20:49 #19

• Adry
Ik ben ook met tapen bezig, maar dat wordt gedaan door een fysiotherapeut die Fysio Physics geeft. Ben na 7 weken volledidg werken gestopt als HH1, omdat mijn handen in brand stonden en vuurrood.Ik heb ook het Raynaud Fenomeen door het Tos Syndroom. Door te tapen en ontspannings oefeningen heb ik geen pijn meer en door een paar keer per dag goed te bewegen(wandelen) en de bloedsomloop goed aan het werk te zetten zijn mijn klachten aanzienlijk verbeterd en ik kan thuis mijn werk doen zonder pijn in mijn handen. Misschien een aanrader in plaats van een operatie.

Re:CCCS ofwel TOS syndroom 09 jan 2013 16:46 #20

• Manne
Ik heb begin nov 2012 een bedrijfsongeval gehad waardoor ik klachten kreeg in nek, schouders en linkerarm. De neuroloog dacht nekhernia. Na 4 weken een nekbrace dragen en mri kwam eruit dat het geen nekhernia is. Fysio denkt aan T.O.S.
Klachten zijn wel iets minder geworden maar tillen en iets boven m'n hoofd pakken blijft zeer pijnlijk. Kan iemand mij vertellen of ik ooit m'n beroep (vrachtwagenchauffeur) weer zal kunnen uitvoeren? Ik doe zwaar lichamelijk werk maar had voor m'n ongeval nooit klachten . Is genezing mogelijk?

Re:CCCS ofwel TOS syndroom 18 jan 2013 09:33 #21

• Inge
Na een val had ik erge pijnen aan de linkerkant, ter hoogte van de arm, met tintelend gevoel naar arm, vingers en nekpijn ... Uiteindelijk verkleuren m'n vingers blauw tot zwart, ook met krachtverlies in li arm ! Diagnose na onderzoeken, TOS syndroom ! Alle dagen helse pijnen en pijnstillers slikken (zombie). Gestart met kini, doch met ups and downs, de ene dag ok, de andere een hel ! Ik vraag mij af of een eventuele operatie beterschap biedt ? Ik denk dat we vooral veel moed moeten hebben en vooral "er leren mee leven", maar het doet verdomd géén deugd !!! Succes aan allen (-;

Re:CCCS ofwel TOS syndroom 24 feb 2013 17:17 #22

• Carla
Hallo carla
Ik ben nl. Ook kapster kan ook niet bovenhands werken .
Heb het aan beide kanten , ben nu net geopereerd om mijn eerst rib weg te laten halen , 2 week geleden , kan nog niks zeggen hoe het nu is !
Hoop heel erg dat het beter word . En het niet voor niks heb gedaan .
Sterkte met je toss

Re:CCCS ofwel TOS syndroom 25 jun 2013 11:34 #23

• Suzanne
Ik heb het al jaren en meerdere fysiotherapeuten, ziekenhuisdokters en revalidatiecentra gezien.

Er is maar 1 ding dat mij echt geholpen heeft het een stuk dragelijker te maken. Ik heb me over mjn angst voor bewegen moeten zetten en ben begonnen met zwemmen. Mijn spieren worden daardoor langer, dus onstaant er meer ruimte tussen mijn rib en sleutelbeen. Het door de vernauwing onstane littekenweefsel blijf soepel en de doorstroming van mijn bloedvaten wordt beter, zodat de pijn minder wordt. Ik voel nu ook het verschil tussen inspanning en ontspanning beter. Het was eerder alleen nog maar inspanning wat ik voelde.

Ik ben in overleg met mijn fysiotherapeut begonnen met tien baantjes. Telkens 1 schoolslag op mijn buik en daarna 1 op mijn rug. Bij de schoolslag onder water uitademen zodat je je hoofd en nek wat lager houd. Op je rug kan je nek, schouders en armen ontspannen en alleen met benen zwemmen. Om een vast aatal baantjes een pauze nemen. Ik het het begin wat eerder en dit kan je later oprekken. Twee keer per week zwemmen en en om de twee weken een baantje erbij. Heel belangrijk: door je pijn heen zwemmen de eerste maanden! Maar je wel netjes aan de opbouw en de vaste pauzes tussendoor houden. Dit wordt later als het beter gaat minder belangrjk. Zo ga je in een rustig stijgende ondoorbroken lijn omhoog. Het zal met ups en downs gaan, maar zet door. De eerste keer denk je dat je al na twee baantjes zal zinken. Ik zwem er nu na 1,5 jaar 40 = 1km. Dat was mijn uiteindlijke doel en ik had nooit gedacht dat ik dat ooit zou kunnen met mijn schouders!
Mijn partner is een goede stok achter de deur om te gaan. Hij zwemt achter me aan als ik op mijn rug zwem, zodat ik tegen niemand aanzwem en keert me bij mijn voeten om voordat ik met mijn hoofd bij de rand kom.

Mijn grote vraag blijft wel altijd nog: Waarom blijft dit nare, langdurige probleem dat een groot inpact op je leven heeft zo'n ondergeschoven kindje bij onderzoekers, artsen en fysiotherapeuten en laten ze ons maar wat aanmodderen? Er zijn tegenwoordig al zoveel dingen te behandelen, als er maar genoeg aandacht voor is. Dat een kleinere groep dit heeft, maakt het nog niet minder erg! Totdat dit moment komt moeten we elkaar maar ondersteunen ;-)

Re:CCCS ofwel TOS syndroom 04 jul 2013 12:52 #24

• kat
Hoi.

Ik ben na veel onderzoek erachter gekomen dat ik TOS heb, ze hebben mij 2 keuzes voorgelegd, 1 eerste rib resectie, dotteren en stent plaatsen. 2 helemaal niks doen en ermee leven. Aangezien er aan de operatie heel veel risco's kleven. Weet ik dus niet goed wat ik hiermee moet doen. Ik doe zwaar lichamelijk werk, dus hoe moet dit verder???

Re:CCCS ofwel TOS syndroom 12 jul 2013 11:27 #25

• Kim
Waar is iedereen onder behandeling? Ik heb in de ochtend een blauwe arm, zenuwuitval gedurende de dag en zo ongelofelijk veel pijn. Heb ook een botziekte en mijn sleutelbeen is vergroeid, waardoor mijn zenuwen en ader in de knel komt, maar niemand durft er naar de kijken. Ik ben de dupe geworden van het afschuifsysteem tussen de artsen. Niemand kijkt er naar! Help!
Moderators: Cheers, Tandor
Bel met medische vragen of voor advies - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)
Klik hier voor informatie en beschikbaarheid

Vind Dokter op