Dokter.nl

Bel met medische vragen of voor advies - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)  Klik hier voor informatie en beschikbaarheid
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

gekraak in hoofd bij draaien

gekraak in hoofd bij draaien 28 dec 2006 20:10 #1

• Henk
Ik heb het al een tijdje (hoe lang precies weet ik niet), maar schonk er nooit veel aandacht aan: kraakjes ergens in mijn achterhoofd als ik mijn hoofd heen en weer draai. Eigenlijk valt het me altijd alleen 's avonds op, als het stil is en ik bijv. een boek lees of achter de computer zit. Ik vraag me af waar het precies vandaan komt. Misschien komt het vanuit een heel ander deel van mijn lichaam (bijv. schouders, rug) en trilt het door in mijn hoofd. Maar afgezien van soms een pijnlijke linkerschouder als ik een tijd aan mijn bureau zit in dezelfde, soms wat verkrampte houding, heb ik verder eigenlijk nergens last van. Lichamelijk althans. De laatste maanden wel veel stress door eindeloos voortdurende verbouwing vlak naast ons en ziekte vriendin.

Ik ga hiermee binnenkort naar de huisarts, maar was benieuwd of iemand het wellicht herkent en er meer van weet.

kraakjes in de nek. 28 dec 2006 21:17 #2

• peter
hoi,henk.het kraakgeluid dat je soms hoort,kan een pees zijn.ook kan er in een nekwervel wat artrose zijn opgetreden.kwaad kan het meestal niet,maar het kan lastig zijn.als je klachten blijft houden,zou ik even naar je huiarts gaan.meestal treedt er verbetering op dmv.fysiotherapiebehandeling.probeer wilde bewegingen te vermijden.ik wens je veel beterschap toe! grts:peter.

kraken nek 03 jan 2007 22:28 #3

• brenda
Hi, kraakjes en knakken horen is heel normaal, kan geen kwaad, als je het nooit hebt gehad kun je even laten checken, door chiropractor of de wervels nog mooi op de plaats zitten en eventueel even laten behandelen. sommige mensen knakken in nek, andere in knieen enz.enz. het beste. groetjes, brenda

gekraak in hoofd 21 jan 2007 22:53 #4

• Henk
Dank voor jullie reacties! Ben inmiddels naar mijn huisarts geweest en volgens hem komt het door mijn nekwervels. Om precies te zijn de uitsteeksels ervan. Niet ernstig, volgens hem, maar ook niet zoveel aan te doen. Wel raadde hij mij aan om eens een paar keer naar een Mensendieck-therapeut te gaan. Inmiddels ben ik er twee keer geweest en omdat ik ook verkeerd aan mijn bureau zat en al jaren krom loop, is dat zeker een goed idee geweest. Ik doe braaf alle oefeningen, heb m'n stoel versteld e.d., en heb minder last van pijn in nek en linkerschouder, maar heb niet het idee dat het veel invloed heeft op het gekraak. Nou ja, we zullen zien...

gekraak in nek 29 jan 2007 22:52 #5

• brenda
goed die mensendieck, maar ga ook even naar de chiropractor. dan kun je als alles weer goed opzijn plaats staat en de knakjes weg zijn met mensendieck alles in orde houden. sterkte , groetjes, Brenda

gekraak in nek/hoofd 24 feb 2007 13:12 #6

• Henk
Ben inmiddels gekraakt, was overigens niet mijn bedoeling, tijdens een bezoek aan een ostheopaat. Mijn schouders schijnen nu recht te staan, maar mijn nek kraakt weken later nog steeds. Loop ook nog bij Mensendieck, maar dat maakt voor het kraken niets uit.

Vraag me af of ik er maar mee 'moet leren leven' of nog verder onderzoek moet laten doen en zo ja bij wie. Op zich heb ik er overdag geen last van, alleen 's avonds hoor ik het kraken. Doet verder ook geen pijn. Ik heb ook wel over een MRI scan gedacht, maar ik vraag me af of je daar veel wijzer van wordt. Je kunt er niets bewegends op zien, en het kraakt alleen als ik mijn nek/hoofd draai.

Heeft iemand misschien tips?

kraakjes 25 feb 2007 01:48 #7

• Anoniem
1x kraken is wel een beetje weinig, schouders zitten misschien recht, maar je spieren trekken de boel nog scheef na een poosje. gewoon even volhouden, boel recht laten zetten en op je houding letten bij Mensendieck, het heeft tijd nodig. moet wel zeggen dat het na een poos vaak terug komt. ik kraak al 20 jaar af en aan, is verder niet erg, maar meestal zit er een wervel scheef als ik erg kraak, kleine knakjes maken niet veel uit. sterkte! maak je niet druk.

kraken in hoofd 29 sep 2007 22:46 #8

• Mo
Hallo,

Ik heb precies dezelfde klacht al 1,5 jaar. Heb vorig jaar een MRI-scan gehad en daar kwam (gelukkig) niks uit. Wel blijft het vervelend, want je wilt graag weten waar het weg komt, ben deze maand nog maar eens naar de kaakchirug gegaan, maar ook met mijn kaken is niks mis. Ik denk dus, net zoals jij schrijft, dat het "een mee leren leven"
iets aan het worden is, dat doe ik inmiddels dan ook al wel even. Toch maakt het je af en toe wel eens weer even onzeker, maar ik heb er gelukkig ook overdag, met geluiden om me heen weinig last van.

Als er meer nieuws over is, hoor ik het graag, want niemand schijnt het te herkennen.

Groeten.

Re:gekraak in hoofd bij draaien 09 aug 2009 16:41 #9

• bert
Ik heb dat gekraak ook.
Ook ik vroeg me jaren af waar dat gekraak vandaan kwam,totdat een gerichte scan uitkomst bood.
Het kwam bij mij van mijn halswervels.
Artrose dus.
Het is echt een ellende,je hoord het namelijk altijd.
Probeer er maar aan te wennen,des te eerder begin je het gewoon te vinden.
Beschouw het maar net als een spoorlijn die pal achter het huis loopt,in het begin word je er gek van maar later begin je het heel normaal te vinden.

Re:gekraak in hoofd bij draaien 09 aug 2009 17:42 #10

• Imke
Artrose, oftewel slijtage van de gewrichten is een aandoening die bij iedereen ontstaat als gevolg van slijtage en dus goed past bij hogere leeftijden. Als het op jongere leeftijd plaatsvindt, is er bijna altijd sprake geweest van overbelasting.
Het trainen van de spieren rondom de aangedane gewrichten geeft in veel gevallen verlichting van de klachten. Overleg hiertoe met uw fysiotherapeut, of bezoek een goed fitness-centrum met persoonlijke begeleiding van een medisch onderlegde leraar.

Re:gekraak in hoofd bij draaien 09 aug 2009 17:47 #11

• Daantje
Er bestaat voor artrose geen behandeling die tot volledige genezing leidt. Bestrijding van symptomen gebeurt door interventies gericht op ‘zelfmanagement’, het verstrekken van adviezen over het vermijden van overmatige gewrichtsbelasting, het geven van pijnstillers, het geven van injecties met corticosteroïden in het gewricht en fysio- of oefentherapie. Het nadeel van de meeste pijnstillers is dat ze bijwerkingen hebben, zoals zweren en bloedingen van de maag.

Psycho-educatie en zelfmanagement blijken effect te hebben op de pijn. De werkzaamheid van oefentherapie op met name pijn is aangetoond. Algehele conditieverbetering en spierversterking lijken ook effectief. Mogelijk is ten gevolge van richtlijnen voor arthroscopie (kijkoperatie in het gewricht) het aantal arthroscopiën afgenomen. Het is echter niet duidelijk wat het effect hiervan is, omdat de werkzaamheid van arthroscopie op het beloop bij artrose niet is bewezen.

In de toekomst zijn mogelijk nieuwe typen behandeling beschikbaar. Twee nieuwe behandelingen kunnen de gezondheidstoestand van de artrosepatiënt in de toekomst mogelijk verbeteren: implantatie van kraakbeen bij kraakbeendefecten; ontwikkeling van ‘chondroprotectiva’, stoffen die mogelijk de afbraak van kraakbeen remmen of het herstel ervan bevorderen. Studies naar de bewezen effectiviteit van de chondroprotectiva glucosamine en chondroïtinesulfaat zijn nog steeds gaande.

bron: www.rivm.nl/vtv/object_document/o1785n18371.html

Re:gekraak in hoofd bij draaien 30 aug 2009 20:11 #12

• mv
  • Afwezig
hoi
ik heb inderdaad ook last van gekraak in mn hoofd als ik mn hoofd even draai,
maar ik heb ook veel hoofdpijn.
+gekraak in mn oren.
Zou iemand mij kunnen helpen?
Of weet iemand wat ik hier tegen kan doen?
ik maak me zorgen.
dokter neemt me niet serieus,
maar als dit zo doorgaat..

alvast bedankt

ps. ik ben 14, mn hoofd hoort toch niet te kraken!

Re:gekraak in hoofd bij draaien 31 aug 2009 03:07 #13

• Ilse
Als je 14 bent hoor je geen hoofdpijn te hebben en hoort je hoofd niet te kraken.

Het kan wel eens een keertje voorkomen, dus dat zal de huisarts wel gedacht hebben. Hij neemt je niet minder serieus maar maakt een inschatting dat het onschuldig is.

Als je er echt last van hebt, ga dan even terug naar de huisarts, en leg opnieuw je probleem uit.

Het zou mij niet verbazen als je wat gespannen bent en je nekspieren wat strak staan, of dat je sterk aan het groeien bent en de gewrichten een beetje op elkaar moeten 'inslijten'. Dit is allemaal onschuldig, dus of je echt veel wijzer wordt van een nieuw huisarts bezoek betwijfel ik, maar alleen jij kan bepalen of het wel of niet nodig is. Als jij je zorgen maakt, ga dan terug en leg duidelijk uit wat er aan de hand is, en vraag om een duidelijke reactie.

Re:gekraak in hoofd bij draaien 31 aug 2009 12:25 #14

• mv
  • Afwezig
bedankt voor de reactie,
ik ga zeker terug.
aangezien t niet minder wordt..
gr

Re:gekraak in hoofd bij draaien 31 aug 2009 12:43 #15

• Eric
Kan je aangeven waar je jouw hoofdpijn voelt?

Re:gekraak in hoofd bij draaien 15 nov 2009 22:19 #16

• Naima
Hallo,

Ik heb er al een paar weken last van. En af en toe wordt ik licht in mijn hoofd. Ik weet ook niet wat het is. Ik ben nog niet naar de arts geweest.
Als et maar niet iets ernstigs is...

Re:gekraak in hoofd bij draaien 15 nov 2009 22:37 #17

• Loesje
Naime, heb je al geprobeerd de nek en de rug extra te ontspannen, bijvoorbeeld met behulp van massage of ontspannende boswandelingen. Vaak is het namelijk stress en spanning wat deze verkramping van de spieren veroorzaakt. Heb je het toevallig extra druk de laatste tijd of maak je je meer dan normaal zorgen waardoor je gespannener bent dan normaal?

Re:gekraak in hoofd bij draaien 31 jan 2010 18:01 #18

• Anoniem

Re:gekraak in hoofd bij draaien 11 mrt 2010 06:45 #19

• Ralph
Hallo Henk,

Ik heb al tijden last van kraken in mijn achter hoofd, dit doet echt pijn. Ben jij erachter gekomen waar dat vandaan komt, ik maak me wel een beetje zorgen.

B.v.D

Ralph
Laatst bewerkt: 11 mrt 2010 11:06 door .

Re:gekraak in hoofd bij draaien 12 mrt 2010 03:06 #20

• Ina
Ralph, dit kan volgens mij twee dingen zijn, ofwel slijtage aan de nekwervels, welke kans klein is als je jonger bent, ofwel spanning en stress waardoor de spieren rond de nekwervels erg strak staan en de gewrichten niet soepel kunnen bewegen. Probeer eens de spieren in de hals en nek bewust te ontspannen, en luister dan nog eens of het zoveel geluid maakt.

Re:gekraak in hoofd bij draaien 02 jul 2010 19:34 #21

• Anoniem

Re:gekraak in hoofd bij draaien 21 jul 2011 16:10 #22

• Patricia
Ik heb sinds een tijdje ook last van een krakende nek en het begint aardig lastig te worden. Bij elk ding wordt je er mee geconfronteerd. De ene keer erger dan de andere. Vooral met lezen en inderdaad rechts en links kijken. Ben nog niet naar de dokter ermee geweest maar artrose lijkt me inderdaad een bekend fenomeen. Afwachten maar en voorlopig er maar mee doen. Succes.

Re:gekraak in hoofd bij draaien 28 jul 2011 09:28 #23

• Liset
Ik heb het ook sinds een paar maanden (of al langer, maar niet eerder in de gaten gehad). Ik ben 25. Ik heb het afgelopen jaar heel erg veel stress en spanning en zorgen i.v.m. werk dus ik hoop dat het daardoor komt. Straks drie weken op vakantie, ik hoop dat ik dan meer kan ontspannen en het gekraak afneemt.

Re:gekraak in hoofd bij draaien 28 jul 2011 11:52 #24

Bij stress spannen de spieren in de nek en hals zich waardoor de gewrichten van de nek, schouders en hals strakker staan en stugger bewegen.

Re:gekraak in hoofd bij draaien 12 mei 2012 19:34 #25

• Nienke
Ik heb dus ook dat gekraak in m'n hoofd en nek
Maar ik heb het pas sinds een zware hersenschudding, het wordt wel langzaam wat minder maar het is nog steeds aanwezig, al 4 jaar lang. Ik hoop dat het een keer ophoudt
Moderators: Cheers, Tandor
Bel met medische vragen of voor advies - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)
Klik hier voor informatie en beschikbaarheid

Vind Dokter op