Dokter.nl

Bel met medische vragen of voor advies - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)  Klik hier voor informatie en beschikbaarheid
Doe hier de slaaptest!

Heeft u wel eens slaapproblemen of last van snurken, vermoeidheid of concentratieproblemen?
Doe dan onderstaande medisch erkende slaaptest van Dokter.nl, om ernstige gezondheidsproblemen te voorkomen. De uitslag van de vragenlijst geeft aan of er bij u wel of geen verhoogd risico is op een slaapstoornis.

Geef aan wat op u van toepassing is:

1. U snurkt
Maak a.u.b. een keuze

2. Bent regelmatig vermoeid
Maak a.u.b. een keuze

3. Last van apneus  (door partner vastgestelde ademstops tijdens slaap)
Maak a.u.b. een keuze

4. Hoge bloeddruk
Maak a.u.b. een keuze

5. U heeft duidelijk last van overgewicht (BMI= bodymassindex > 35)
Maak a.u.b. een keuze

6. Ouder dan 50 jaar
Maak a.u.b. een keuze

7. Halsomvang is meer dan 40 cm
Maak a.u.b. een keuze

8. U bent een man
Maak a.u.b. een keuze

Uitslag vragenlijst

Vul hieronder uw naam en e-mailadres in en ontvang binnen enkele ogenblikken per mail de uitslag op uw ingevulde vragenlijst.

Achternaam
Vul a.u.b. uw achternaam in

Uw e-mailadres
Geef a.u.b. een e-mailadres op

Vink a.u.b. de algemene voorwaarden aan

Uw privacy zal te allen tijde gerespecteerd worden. Dat betekent dat er geheimhouding rust op uw persoonlijke en medische gegevens. Uw gegevens zullen dan ook nooit aan derden verstrekt worden.

Ik wil graag gebeld worden door een KNO-arts als er een substantieel risico bestaat op OSAS:

Uw telefoonnummer (optioneel)
Ongeldige invoer

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Spiersamentrekkingen

Spiersamentrekkingen 20 nov 2005 14:20 #1

• Angstig
Ik heb hele rare spiersamentrekkingen en tintelingen in mijn lichaam.

Ook heb ik een doof gevoel in verschillende vingers. Dit heb ik aan mijn huisarts verteld. De arts zei dat een verdoofde vinger door een beknelde zenuw kon komen en dat het wel over ging.
Ook zei hij dat spiersamentrekkngen onschuldig zijn.

Zelf ben ik bang dat ik MS of ALS heb, ik heb bijvoorbeeld moeite met slikken
(maar dat kwam nadat ik iets over ALS had gelezen dus het kan ook gewoon door de angst zijn).

Ik leef al een paar dagen in pure angst, kan iemand mij helpen?

(Mijn eetlust is verdwenen en het grootste gedeelte wat er in gaat komt er ook uit.

Ik heb geen korts gehad.)

(ik denk dat ik hypochondrie heb)

21 nov 2005 10:41 #2

• Anoniem
Tintelingen en spiersamentrekkingen heeft iedereen wel eens.
Wanneer je werkelijk een neurologische aandoening zou hebben zoals ms dan kom je via je huisarts uiteindelijk bij een neuroloog terecht.

MS is een lastige diagnose het duurt soms jaren voordat de diagnose gesteld wordt.

Voor ALS geldt dat als je dat heb het snel duidelijk is. ALS is een dodelijke spierziekte.

En voor de rest gewoon doorademen ;)

22 nov 2005 20:43 #3

• Anoniem
Spiertrekkingen heb ik al een jaar of 6 en ik had toendertijd ook veel last van tintelingen. Mri gehad en bij neuroloog geweest. Volgens neuroloog was het zenuwstelsel overbelast. Spiertrekkingen heb ik nog steeds, soms zo erg dat je de spieren ziet bewegen. Ik maak me er niet meer druk om....

spiertrekkingen 02 feb 2006 19:33 #4

• Mar.
ik ben ook eens aan het rondkijken op internet want ik heb ook al een paar maanden last van ongecontroleerde (=autonome) spiertrekkinkjes. Op de raarste plekken en het "schiet "heen en weer. een paar trekkingen hier dan weer daar. (rug, benen, buik, arm,)
Eigenlijk altijd als ik even in rust ben. Toen ik het in mijn gezicht ging voelen op een avond werd ik wel wat bang en ben ermee naar de huisarts geweest. Het kon komen door stress, of een tekort aan vitamine B, of soms samenhangen met diabetes. maar van al dat heb ik geen last. Dus ... we zijn er niet uitgekomen en ik kijk het op haar advies nog even aan. Soms verdwijnen de klachten ook vanzelf. Ik ben wel gerustgesteld; iets ergs is het waarschijnlijk niet in mijn geval. Alleen, raar blijft het wel , je wordt er niet rustig van dat "getrek" de hele tijd...

03 feb 2006 13:06 #5

• Anoniem
Probeer eens een tijd Magnesium supplement. Helpt tegen spierspanningen. En verbetert vaak ook de stemming.

Re: 03 jul 2008 11:32 #6

• daniel
dat is trouwens niet waar, soms duurt het heeeel lang voor ze de diagnose als kunnen stellen.

spiersamentrekkingen 21 jul 2008 20:25 #7

• Raar
Irritant:Mijn linker wijsvinger en duim bewegen uit zich zelf. Niet constant maar alleen als ik niets doe en ook snachts als ik op mijn arm ligt.
De huisarts zei dat ik geen zorgen om moest maken en even een paar weken aankijken.Hij zei dat mijn zenuwen waarschijnlijk overbelast kan zijn.
Nu heb ik het 3 maanden nog last van.

Wie herkent dit en kan mij uitleggen wat het misschien zou kunnen zijn?

Re:duim beweegt steeds 03 aug 2008 18:01 #8

• natalie
mijn linkerduim beweest steeds zonder ik het wil. kleine schokkende bewegingen. voor 3 week geleden had ik het ook alleen dan in mn linker elleboog maar dat was na een paar uur weg. mn duim heb ik al bijna 20 uur last van. zou mij miscchien iemand kunnen vetellen wat dit zou kunnen zijn of als ik me er ook zorgen om moet maken?
mvg natalie

Re:spiersamentrekkingen 31 aug 2008 09:29 #9

• hannie
Hai 'Raar"...

Ik heb het ook, maar alleen in mijn linkerduim en precies op dezelfde manier. Ik heb trouwens ook pijn in mijn handen. Ik ben er nog niet voor naar de huisarts geweest, ik denk zelf een beetje dat ik mijn handen overbelast heb de laatste tijd doordat ik heel veel gehandwerkt heb... en dat ik even wat rust moet nemen. Dus ik probeer ze maar even te ontzien en kijk het nog even aan.
Maar als je huisarts zei dat je het een paar weken aan moest kijken en je hebt het na drie maanden nog, ben je dan niet teruggeweest om het nog een keer te vragen?
Ben ik wel benieuwd naar.

Het beste!

Groetjes,

Hannie

Re:Spiersamentrekkingen 16 dec 2009 12:31 #10

• Miron
Je kan niet voorzichtig genoeg zijn. ALS (Amyotrofische Lateraal Sclerose) komt voor. Een van de kenmerken is verlies van kracht in handen en/of benen, tintelingen en onbedoelde spiersamentrekkingen in armen en/of benen en soms de tong.

Vraag bij deze symptomen altijd een verwijzing naar een neuroloog. Een MRI en EMG bieden vaak voldoende houvast voor een diagnose en het doorsturen naar een ALS-Centrum in een van de ziekenhuizen.

Voor meer info:
www.stichting-als.nl
Laatst bewerkt: 16 dec 2009 18:34 door .

Re:Spiersamentrekkingen 16 dec 2009 18:13 #11

• Martine
In geval van ALS, dat ten eerste een zeer zeldzame aandoening is, en ten tweede veel meer ernstiger symptomen geeft, is het aan te raden een verwijzing naar de neuroloog te vragen. Maar in de berichten die hierboven staan is geen enkele reden of aanleiding om aan ALS te denken. Ik vind je reactie eerlijk gezegd, hoe goed bedoeld eerder onrustwekkend dan ondersteunend.

Re:Spiersamentrekkingen 16 dec 2009 18:15 #12

• Anoniem
ALS begint vaak met krampen en kleine onwillekeurige spierbewegingen, die een soort golfvormige bewegingen op de huid veroorzaken (fasciculaties). Ze zijn soms pijnlijk, vooral als ze in de kuiten optreden. Tegelijk met de krampen en fasciculaties of enige tijd later ontstaan ergens in het lichaam spierzwakte en verschrompeling (atrofie) van een of meer spieren. Dit kan bijvoorbeeld een hand of been zijn, maar soms ook in de keel of tong. Soms beginnen de spierzwakte en atrofie in een ademhalingsspier, maar dat is zeldzaam. De spierzwakte en atrofie breiden zich langzaam uit tot andere spieren. Krampen en fasciculaties verdwijnen in spieren die krachteloos worden. Soms zijn spieren (bijvoorbeeld in de armen en benen) enige tijd stijf of spastisch voordat ze slap en krachteloos worden. Na verloop van tijd verzwakken ook de keelspieren: het spreken wordt onduidelijk, en spreken en slikken worden later vaak onmogelijk. Bovendien krijgen veel ALS-patiënten in het eindstadium klachten over dwanghuilen en/of dwanglachen (bij het minste of geringste in huilen of lachen uitbarsten).

Bron: wikipedia

Re:spiertrekkingen 12 feb 2011 11:48 #13

• Siep
Hoi,

Ik heb precies hetzelfde. Nu 3 maanden onwillekeurige spiersamentrekkingen en vooral in rust. Soms gaat mijn voet even op en neer, dan is het een spier die voelbaar is in bovenbeen, bil, kuit, rond mond, ooglid. Om gek van te worden. Heb tot nu toe steeds gedacht dat het tgv stress is. De huisarts bevestigde dit en heeft voor de vorm algemeen bloedonderzoek gedaan, ook op spierfunctie gecontroleerd. Geen bijzonderheden. Omdat het al 3 maanden is kan ik me zo ontzettend druk maken om een of andere spierziekte. Ben net terug van vakantie waarvan ik de verwachting had met minder klachten terug te komen. Helaas is dit niet het geval en ga ik me opnieuw zorgen maken. Ik ga deze week maar weer naar de huisarts. Als iemand me maar kan zeggen dat dit echt tgv stress of chronische hyperventilatie kan komen dan ben ik gerust, maar het laat me niet los hoe hard ik mijn best doe.

Re:Spiersamentrekkingen 12 feb 2011 17:19 #14

• Anoniem
Ja, dit kan door stress komen.

Re:Spiersamentrekkingen 12 feb 2011 17:20 #15

• Anoniem

Re:Spiersamentrekkingen 06 feb 2012 21:39 #16

• erik
Ik heb iets heel raars. Ik heb 2 weken geleden getraind met een hoop reps tijdens krachttraining. Daarbij heb ik mijn spieren waarschijnlijk overbelast. De volgende dag kon ik mijn armen niet eens buigen zo stijf waren ze. 1 week later was die spierpijn weg, alleen ik kon minder kracht zetten. In plaats van met 120 kg bankdrukken kon ik maar 100. een week later probeerde ik het weer maar ik kon toen maar 80. Nou vroeg ik mij af wat er aan de hand is. Ik eet nog hetzelfde, weeg nog hetzelfde, en heb dezelfde hoeveelheid rust. Als iemand iets weet, Kunt U mij dan vertellen wat er mogelijk aan de hand is.

Re:Spiersamentrekkingen 06 apr 2012 18:43 #17

hoi,

Ik zag je berichtje en ik wilde er graag op regaren.
Mijn oma is op 29 februari j.l overleden aan A.L.S
Ik heb me zelf er ook op laten testen omdat het erfelijk is.
Ga naar je huisarts en geef aan dat je je zorgenmaakt.
Nog een tip die ik je kan geven is dat je ten alle tijden contact op kan nemen met het A.L.S centrum.
je huisarts moet je ook ten alle tijden door verwijzen naar een neuroloog en je kan er maar bij 3 ziekenhuizen terecht dat is het umc utrecht,ums amsterdam en eindhoven als ik het goed heb.
Ik kan je genoeg info geven over A.L.S omdat ik er natuurlijk mee te maken heb gehad.

groetjes
Laatst bewerkt: 06 apr 2012 19:08 door Anoniem1.

Re:Spiersamentrekkingen 27 jul 2012 15:30 #18

• ingrid
Ik heb zelf jarenlang last gehad van kramp en onwillekeurige spiertrekkingen als ik probeerde rustig te blijven zitten. In mijn slaap had ik echt heftige onbedoelde bewegingen. Ik was destijds mager (45 kilo met 1.70m lengte) Nu ben ik veel dikker en heb geen last meer van mijn spieren. Het is bij mij dus, na vele jaren, vanzelf over gegaan.

Mijn vriend heeft sinds enkele jaren last van erg sterke spiertrekkingen en pijnlijke krampen, vooral in kuiten, voeten en bovenbenen. Het ziet eruit alsof een muis door hem heen kruipt. Hij vermagert sterk. Ik zie dat spieren in kuiten en armen sterk afnemen. Hij springt elke nacht een paar keer uit bed van de pijnlijk krampen. Ook heeft hij vaak hoofdpijn en last van benauwdheid.

De huisarts is 1x gekomen toen hij plotseling geen lucht meer kreeg, maar die vond zijn bezoek tijdverspilling en vertrok boos.

Kort daarna moest mijn vriend met spoed opgenomen met een klaplong die weer netjes is gerepareerd, maar hij heeft sindsdien een verminderde long capaciteit.

De ziekenhuis apotheek heeft een diabetestest gedaan, constateerde licht verhoogde suiker en adviseerde een bezoek aan de huisarts. De doktersassistente vond onderzoek niet nodig en weigerde een afspraak met de arts.

Natuurlijk hoeft niet alles 1 oorzaak te hebben, maar ik denk dat hij zuurstof gebrek kan hebben, die steeds erger wordt. De dokters assistente weigert hem nog steeds toegang tot de huisarts.

Wat kan de oorzaak zijn en wat kan hij doen?

Re:Spiersamentrekkingen 27 jul 2012 15:38 #19

Hallo, laat je doorverwijzen naar een longarts voor een longfunctie test. Belachelijk dat de huisarts je niet wilt ontvangen?!

Re:Spiersamentrekkingen 27 jul 2012 16:33 #20

• ingrid
Longfunctietest is een paar maal gedaan, na de operatie van de klaplong. Daardoor weten we, dat hij een verminderde longfunctie heeft en zal blijven houden. Hij gebruikt sindsdien een inhaler met Foradil. Wat dat precies doet weten we niet.

De longfunctietesten zijn inspannend en nadien voelde hij zich altijd veel slechter. Benauwder, vermoeid en krachteloos, nog meer dan een week nadien. Iets oplossen doen die testen verder niet.

Re:Spiersamentrekkingen 27 jul 2012 16:38 #21

De werkzame stof in dit medicijn verwijdt de bronchiën waardoor de ademhaling wordt verbeterd.

Re:Spiersamentrekkingen 29 jul 2012 20:20 #22

• ingrid
Bedankt, Quote. Volgens voorschrift moet het 1 á 2 x per dag worden genomen, zonodig vaker. Omdat 1 van de bestanddelen van Floradil zoutzuur is, durft mijn vriend het niet vaak te gebruiken. Hij had gehoopt dit middel weer te kunnen afbouwen, maar het lijkt erop dat dit voor altijd genomen moet worden.

Is het mogelijk, dat die spiertrekkingen door zuurstofgebrek worden veroorzaakt en dat dit zou verbeteren als hij het wel vaker gebruikt?

En, een middel met zoutzuur inademen, is dat veilig? Zijn er ook minder gevaarlijke middelen?

Re:Spiersamentrekkingen 30 jul 2012 13:09 #23

Hallo, ik weet wel dat er andere medicijnen zijn die de bronchiën verwijderen. Ik heb astma en sta onder controle van een longarts maar gebruik andere medicatie. Je zou dus met zijn longarts kunnen overleggen. Toch, als zijn arts het medicijn heeft voorgeschreven (ik ken het niet), zou hij het wel naar voorschrift moeten nemen. Pas dan kan er een conclusie worden getrokken of de spiersamentrekkingen afnemen of niet.

Groetjes

Re:Spiersamentrekkingen 29 okt 2012 08:51 #24

• sita
En, ben je ook erfelijk belast? In slechts 10% van de gevallen is ALS erfelijk heb ik gehoord. Mijn vader is er aan overleden op 61-jarige leeftijd. Ik laat het niet testen want ik zou het niet van tevoren willen weten of ik het krijg.

Re:Spiersamentrekkingen 30 mrt 2013 09:39 #25

• Aileen
Hallo
Ik weet niet of ik nog kan reageren hier maar ook ik heb last van de door u beschreven spiersamentrekkingen.Het begon naast mijn knie om het zomaar te zeggen en breidde zich uit over mijn lichaam,(beiden kuiten,armen,keel!bovenbenen,billen)Toen ik met de symptomen toch maar naar de huisarts ging, nam hij het heel serieus,ik werd voor onderzoek doorgestuurd naar de neuroloog. Na de onderzoeken werd ik niet wijzer want niks duidde op een spier of zenuwziekte.Dan toch maar het bloed laten prikken op alle denkbare punten.Ik moest wachten op de uitslag en zat in zenuwen dat wil je niet weten..Toen belde mijn huisarts mij op met de uitslag, alles was perfect , goede mooie waardes, geen ALS of andere spier of zenuw ziekte,maar wel licht verhoogde aanmaak van Spierafbreekcellen..Hij staat nu voor een raadsel wat het zou kunnen zijn.Ik las een topic op het internet over Q10 . Als je lichaam dat te min aanmaakt, krijg je ook deze symptomen en ik kocht meteen bij de drogist Q10 tabletten gecombineerd met vitB. Ik slikte de tabletten 2weken en het werd minder!Toen raakte ik ziek met een keelontsteking en heb de antibiotica gepakt en de Q10 laten varen.2 weken lang zijn de samentrekkingen weg geweest en nu zijn ze weer volop daar!Ik gebruik nu sinds een week weer de Q10 tabletten en de samentrekkingen zijn er nog. Ik hoorde dat valeriaan er ook heel goed tegen zou heplen dus misschien dat maar eens gaan proberen....? Groetjes
Moderators: Cheers, Tandor
Bel met medische vragen of voor advies - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)
Klik hier voor informatie en beschikbaarheid

Vind Dokter op