Dokter.nl

Bel met medische vragen of voor advies - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)  Klik hier voor informatie en beschikbaarheid
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Hoe herken je Hersentumor?

Hoe herken je Hersentumor? 02 jun 2005 00:49 #1

• Anoniem
Wie kent de symptomen van hersentumor want ik heb last van vreselijke duiziligheid en ben vaak misselijk te veel zelfs ik zie wazig en het lijkt of de wereld is veranderd wat zou het kunnen zijn?

ook heb ik van die pijnlijke plekken op men hoofd als ik erop druk doet het niet echt veel pijn maar je voelt et wel.

graag zou ik wat echte meegemaakte symptomen willen weten want dat op internet komt niet allemaal overeen ik heb alleen last van duiziligheid,misselijk en wazig zien ook op sommige plekken hele rare hoofdpijn. :roll:

Re: Hoe herken je Hersentumor? 03 jun 2005 01:37 #2

• Anoniem
Wie kent de symptomen van hersentumor want ik heb last van vreselijke duiziligheid en ben vaak misselijk te veel zelfs ik zie wazig en het lijkt of de wereld is veranderd wat zou het kunnen zijn?

ook heb ik van die pijnlijke plekken op men hoofd als ik erop druk doet het niet echt veel pijn maar je voelt et wel.

graag zou ik wat echte meegemaakte symptomen willen weten want dat op internet komt niet allemaal overeen ik heb alleen last van duiziligheid,misselijk en wazig zien ook op sommige plekken hele rare hoofdpijn.

Ik ben anderhalf jaar geleden geopereerd aan een hersentumor,maar ik had juist heel weinig klachten,maar de meest voorkomende klacht van een hersentumor is toch wel epeleptische aanvallen of minder goed kunnen praten,niet goed op de woorden kunnen komen enzo...als je het echt niet vertrouwd kun je beter even naar de huisarts gaan maar nogmaals meestal heb je bij een hersentumor geen pijn in je hoofd.

groetjes en sterkte
Laatst bewerkt: 12 apr 2011 16:35 door Anoniem1.

Hersentumor 07 jun 2005 22:21 #3

• Riek
mijn man heeft ook een hersentumor
hij kreeg ineens last van uitval verschijnselen
druk op zijn ogen veel hoofdpijn
maar als je het zeker wil weten neem dan contact op met je huisarts
het is vaak een kwestie om met een lampje in je ogen te schijnen
dan weten ze vaak al dat er iets mis is
wens jullie veel sterkte toe

Re:Hoe herken je Hersentumor? 24 nov 2009 20:29 #4

• denise
hallo.

ik heb echt precies dezelfde klachten.
ik ben best wel bang voor een hersentumor.
maar ik wil eerst weten hoe het nu met jou is.

ben je er al vanaf en ben je er al mee naar de dokter geweest ?

hoor heel erg graag van u

mvg denise

Re:Hoe herken je Hersentumor? 24 nov 2009 20:36 #5

• Sam
Denise, heb je last van uitvalsverschijnselen? Welke?

Re:Hoe herken je Hersentumor? 24 nov 2009 20:41 #6

• Anoniem
De verschijnselen die kunnen voorkomen bij een hersentumor zijn in drie groepen in te delen: uitvalsverschijnselen, epilepsie en klachten door een toename van de druk binnen de schedel.

Welke uitvalsverschijnselen ontstaan hangt sterk af van de plaats van de tumor.

Voorbeelden zijn (lichte) verlammingen en, bij een tumor in de linker hersenhelft, problemen met de taal, bijvoorbeeld woorden niet goed uitspreken of niet goed begrijpen wat anderen zeggen. Ook kunnen er geheugenstoornissen zijn. Als de tumor voor in de hersenen zit kunnen gedragsveranderingen voorkomen, zoals traagheid en onverschilligheid of juist prikkelbaarheid en humeurigheid. Een tumor achterin de hersenen veroorzaakt soms problemen met lezen en zien.

Een epileptische aanval is vaak het eerste teken van een hersentumor. Zo'n aanval ontstaat door irritatie van de zenuwcellen in het hersenweefsel. Een epileptische aanval kan heel licht zijn, bijvoorbeeld enkele schokjes in een hand of een korte'afwezigheid'. Maar het is ook mogelijk dat iemand plotseling bewusteloos raakt en daarbij heftig schokt met armen en benen. Bij zo'n hevige aanval kan men ongewild urine verliezen en op de tong bijten. De aanval gaat overigens bijna altijd vanzelf over.

De druk in de schedel neemt toe als er een tumor groeit. Bovendien hoopt zich vaak vocht op rond de tumor (oedeemvorming) en belemmert een tumor soms ook nog de doorstroming van hersenvocht. Dit geeft klachten als aanhoudende hoofdpijn en soms misselijkheid en braken. Als de druk sterk toeneemt ontstaat soms sufheid. Bij druk op de oogzenuwen gaat men wazig of dubbel zien. Dit laatste komt echter slechts zelden voor.

Al deze klachten kunnen ook optreden bij andere aandoeningen. Daarom is het verstandig om bij zulke klachten naar de huisarts te gaan en te laten uitzoeken wat er aan de hand is.
Laatst bewerkt: 29 jan 2010 00:14 door .

Re:Hoe herken je Hersentumor? 24 nov 2009 22:06 #7

• Anoniem
Bij klachten die kunnen wijzen op een aandoening van de hersenen, bijvoorbeeld een hersentumor, geeft de huisarts een verwijzing naar een neuroloog. Deze onderzoekt of het lichaam nog goed door de hersenen bestuurd wordt en let daarbij op het lopen, de kracht in de armen en benen, het praten en het evenwichtsgevoel.
Laatst bewerkt: 29 jan 2010 00:15 door .

Re:Hoe herken je Hersentumor? 28 jan 2010 22:56 #8

• denise
het is alleen maar erger geworden.
ik ben nu al een paar dagen zo duizelig.
ik kan me niet meer concentreren.
achter de computer zitten is moeilijk.

toch maar naar de huisarts gaan?

ik kan me trouwens niet herinneren dat ik meer haaruitval heb. heb het altijd wel gehad eigenlijk

Hoofdpijn of hersentumor? 29 jan 2010 00:16 #9

“Dokter, ik ben bang dat ik een hersentumor heb” is een veel gehoorde vraag in de huisartsenpraktijk. Gelukkig worden de meeste patiënten gerustgesteld. Hoofdpijn wordt namelijk zeer zelden door een hersentumor veroorzaakt. Maar hoofdpijn blijft een vervelende kwaal voor ruim 20% van alle Nederlanders. De meest voorkomende vorm van hoofdpijn is spanningshoofdpijn. Het best laat het zich omschrijven als druk aan beide zijden van het hoofd, alsof er een te strakke band om zit. Spanningshoofdpijn is, zoals de naam al zegt, een gevolg van een te hoge spanning op de spieren van de schouders, de nek, de kaken en het voorhoofd. De oorzaak is vaak stress.

Lees verder:
www.dokter.nl/index.php/Huisarts/hoofdpijn-hersentumor.html

Re:Hoofdpijn of hersentumor? 29 jan 2010 17:09 #10

• denise
ik heb geen last van hoofdpijn.
alleen heel afentoe een steek op een bepaalde plek.
het is een drukkerig gevoel, ik heb continu de neiging om het met mijn hand weg te drukken.

ook veel druk achter mijn ogen, en ben ongelooflijk moe. de laatste week ben ik ook nog heel duizelig geworden.

Re:Hoe herken je Hersentumor? 12 mrt 2010 15:59 #11

• my
ik heb erge last als ik loop van een soort pijn.. het is niet egte pijn.. maar het is wel vervelend!
maar mijn ogen blijven maar open enddicht knipperen vanzelf. dat lijkt mij niet goed?
en val ook zomaar vlauw.. in het begin had ik het gevoel dat ik een knikker in me hoofd had. want als ik liep hoorde in tik tik tik.
heb vroeger ook ongeluk gehad.. ijzere balk tegen me achterhoofd gehad. het kan daar aan liggen? maar toen ik naar het ziekenhuis was geweest was er weinig aan de hand. nu vergeet ik ook steeds meer.. en als ik ergens naar kijk moet ik heel goed consetreren. ik ben al 1 keer naar de huisarts geweest.. maar die neemt mij niet sirieus.
wat meot ik doen??????????
ik heb zelf ook een zoontje.. waar ik alleen mee woon.. en ook als we aan het douche ben val ik vlauw. maar dan zegt de dokter van ja kan zijn dat je neit goed eet.. maar dat doe ik wel..

groetjes my.

Re:Hoe herken je Hersentumor? 12 mrt 2010 16:53 #12

• Peer
Ik begrijp niet goed dat u zegt dat uw huisarts uw klachten niet serieus neemt. Het lijkt toch dat als u onverwacht kunt flauwvallen dat dat gevaar kan opleveren voor u en uw naaste omgeving. Hiervoor heeft uw huisarts u naar het ziekenhuis verwezen en ik mag aannemen dat u daar bent onderzocht en gezond bent bevonden, anders was u niet zonder behandeling huiswaarts gezonden.

U bent dus wel degelijk serieus genomen dus uw gevoel niet serieus genomen te zijn ligt in iets anders. Waarom voelt u zich niet serieus genomen?

Re: Hoe herken je Hersentumor? 29 mrt 2010 23:11 #13

• geheimpje
nu de meeste symptomen zijn trillen en epilepsie aanvallen en ik heb nu een symptoom en dat is trillen

Re:Hoe herken je Hersentumor? 29 mrt 2010 23:43 #14

• Anne
Trillen past ook bij een heleboel onschuldige aandoeningen hoor. Zelfs gewoon moe zijn na een lange dag kan al een oorzaak zijn van trillen.

De meest opvallende kenmerken van een hersentumor zijn epileptische aanvallen en uitval van lichaamsfunties, bijvoorbeeld dat een arm of een been het ineens niet meer doet of dat een oog ineens niets meer ziet.

Re:Hoe herken je Hersentumor? 29 mrt 2010 23:45 #15

• Anoniem

Re:Hoe herken je Hersentumor? 12 apr 2010 18:15 #16

• robbert
weet iemand misschien wat dit is ik heb een bult op de rechterkant van mijn hoofd bij mijn slaap en ik heb het al een tijdje dus het is geen bult van vallen.
ook vaak als ik s'morgens op sta heb ik vaak hoofdpijn en ik ben al snel bezorgd weet iemand misschien iets meer
b.v.b dank robbert

Re:Hoe herken je Hersentumor? 13 apr 2010 02:57 #17

• Anoniem

Re:Hoe herken je Hersentumor? 15 apr 2010 16:33 #18

• Sam
Zou iemand mij misschien kunnen helpen?

Ik heb namelijk al twee jaar lang last van hoofdpijn. Het is hoofdpijn met meerdere keren op de dag verschrikkelijke steken in m'n hoofd. Ook zie ik sinds een maand veel slechter -waziger- (ik denk dat ik slechter zie, want volgens de opticien heb ik gewoon goede ogen). Ook trillen sinds drie weken mijn handen en 's avonds in bed -ook al is het niet koud- trilt mijn hele lichaam voor niets! Ik praat sinds anderhalf jaar echt belabberd. Ik verdraai woorden, kom helemaal niet meer uit mijn woorden en weet soms zelfs niet meer wat ik gezegd heb. En de laatste maanden wordt het alleen maar erger. Op momenten kan ik gewoon heel goed lezen en soms gaat praten ook nog wel redelijk, maar er zijn momenten dat ik zelfs niet meer de ondertiteling van een film kan lezen, omdat het te wazig en vaag is! Daarnaast vergeet ik ook nog heel veel dingen en als iemand mij enthousiast vraagt wat ik gister heb gedaan, dan is het enige wat ik zie een heel zwart gat. Oja moe ben ik ook altijd, maar ik dacht dat het gewoon door het werk kwam, alleen werk ik bijna nooit en doe ik eigenlijk geen vermoeide dingen.

Mijn bloed is een tijdje geleden onderzocht en daaruit bleek dat ik volkomen gezond ben! Maar als mijn zintuigen verslechteren, ik verschrikkelijke stekende hoofdpijn heb dat alleen maar erger wordt, dan is er toch iets mis?

De dokter zei dat het evt. met stress en dergelijke te maken kon hebben, maar dat heb ik helemaal niet! Heeft iemand misschien ook zoiets dergelijks?

Groetjes

Re:Hoe herken je Hersentumor? 18 apr 2010 23:06 #19

• Pien
Lastige situatie. Waarom denkt de huisarts aan stress als dat volgens jou niet kan? Dan zijn jullie het dus niet eens. Ik zou je adviseren dit met je huisarts te bespreken.

Ik vind de gedacht van de huisarts trouwens helemaal niet zo vreemd bij jouw vage klachten.

Ik zie er in ieder geval geen reden in om te denken aan een hersentumor. Daarvan zijn de symptomen toch echt heel anders. Bij een hersentumor zijn de klachten progressief, en niet wisselend zoals in jouw geval.

Re:Hoe herken je Hersentumor? 16 jun 2010 14:37 #20

• Mari
Hoi,

Ik heb sinds een paar weken een harde bult achter op mijn hoofd, onderkant.
Dit gaat gepaard met misselijkheid en steken in mijn hoofd. De bult word niet kleiner of groter.

Een tijd terug 'sliep' mijn arm opeens, dit heeft een halfuur aangehouden. Ik heb ook last van kramp in mijn vingers.

Als ik in gesprek ben, dan na +- 10 min draait alles om me heen en krijg ik last van wazige zwarte vlekken.

Wie weet wat dit kan zijn en of dit te maken heeft met die bult op mijn hoofd, volgens de dokter is de (schedel)bult gegroeit door stress en is het niks ernstig, echter worden mijn klachten erger en ze houden aan.

Re:Hoe herken je Hersentumor? 16 jun 2010 18:40 #21

• Peter
Een dokter die beweert dat een bult op de schedel groeit door stress??? Dat kan helemaal niet!!!

Dat heb je vast verkeerd begrepen!!!

Re:Hoe herken je Hersentumor? 17 jun 2010 18:54 #22

• Mari
Nee, dat is precies wat mijn dokter mij vertelde.
Door stress groeide er een bult uit-/op mijn schedel. Dat is volgens hem normaal en hoef ik me geen zorgen over te maken. Echter voel ik me er helemaal niet goed bij..

Re:Hoe herken je Hersentumor? 17 jun 2010 21:09 #23

• Eiver
Ga nog maar eens terug naar jouw dokter en laat het hem dan maar eens precies formuleren wat hij bedoelt met een stress bult die uit bot woekert. En als je dat dan hier wilt uitleggen, graag.

Re:Hoe herken je Hersentumor? 17 jun 2010 21:11 #24

• Martine
Ik denk dat Mari een bult in haar nek bedoelt, onder haar schedel. Daar kunnen namelijk door spanning knopen in de spieren ontstaan die je kunt voelen als een bult.

Re:Hoe herken je Hersentumor? 18 jun 2010 22:11 #25

• Mari
Hij zit wel degelijk op mijn schedel en niet in mijn nek.
Hij zit qua hoogte op 'oorhoogte' en dan schuinachter op mijn hoofd. Er is geen sprake van een bult in mijn nek.
Moderators: Cheers, Tandor
Bel met medische vragen of voor advies - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)
Klik hier voor informatie en beschikbaarheid

Vind Dokter op