Dokter.nl

Bel met medische vragen of voor advies (€ 0,9 p/m)  Klik hier voor informatie en beschikbaarheid
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

prolactine gehalte te hoog

prolactine gehalte te hoog 01 apr 2009 17:35 #1

• 10eke
Hallo,

Al vele jaren heb ik een te hoog prolactine gehalte. Heb daarvoor parlodel en dostinex geslikt.
Inmiddels heb ik 2 heerlijke kinderen. Maar mijn prolactine gehalte is nog steeds te hoog. De bovengenoemde medicijnen slik ik niet meer omdat ik ze niet verdraag. Bij de laatste controle waren de waardes +/- 5000.(Ook heb ik een adenoom bij m'n hypofyse.) Dus veeel te hoog Nu heb ik sinds kort een enorm gejaagd en onrust gevoel. Wordt er gewoon bang van.
Het is alsof m'n keel wordt dichtgeknepen en zuurstoftoevoer naar de hersenen wordt verminderd. Kan dit temaken hebben met m'n hyposfyse. Zal dat invloed op elkaar hebben???

Re:prolactine gehalte te hoog 02 apr 2009 01:46 #2

• Marco
Ja, dat staat direct met elkaar in verband. Tenminste, er bestaat een directe relatie. Of dit bij u het geval is kan uw huisarts samen met u bepalen.

De hypofyse maakt verschillende hormonen aan. Thyroïdstimulerend hormoon of TSH is een hormoon dat geproduceerd wordt door de voorkwab van de hypofyse (de adeno-hypofyse). Het stimuleert de schildklier (thyroïd) tot productie van de schildklierhormonen T4 en T3, welke essentieel zijn voor normale groei en ontwikkeling en effecten hebben op het metabolisme. Symptomen van een teveel aan schildklierhormonen geven precies de klachten die u heeft.

Ga naar uw huisarts, en leg uw bevindingen aan hem of haar voor. Mogelijk is er een wijziging in het adenoom opgetreden.

Re:prolactine gehalte te hoog 28 aug 2009 23:30 #3

• gezellie
Hallo,
Sinds 2,5jaar ben ik er ook achter dat ik een te hoog prolactine gehalte heb. Sindsdien slik ik Dostinex, 2x per week. Het eerste halfjaar heb ik me ontzettend beroerd gevoeld. Maar nu gaat het goed met me. En om terug te komen op het "gejaagd gevoel" in je lichaam; dat heb ik voor die tijd ook gehad. Nu met de medicijnen voel ik me een stuk rustiger. Dus het zal mij niet verbazen dat het daar inderdaad aan ligt.
Kan iemand mij informeren hoe het met kinderen krijgen gaat. Ik heb het idee dat nu pas mijn menstruatie regelmatiger word/ mijn lichaam weer zichzelf wordt. En ik heb een kinderwens maar twijfel daarover met de angst dat de hormonen dan helemaal van slag raken en dat ik dan nog verder van huis ben.

Re:prolactine gehalte te hoog 29 aug 2009 02:00 #4

• Manuela
Zwangere vrouwen hebben altijd een hoog prolactine voor de moedermelk. Tijdens de zwangerschap kan het prolactine wel 10 tot 20 keer het normale niveau bereiken.

Na de geboorte blijft het prolactine nog hoog zolang u borstvoeding geeft. Bij vrouwen die geen borstvoeding geven, daalt het prolactine niveau in principe weer snel naar normaalwaarden.

Prolactine schommelt gedurende de dag. De hoogste waarden treden op tijdens de slaap en kort na het waken. Prolactine stijgt ook bij fysieke of emotionele stress.

Re:prolactine gehalte te hoog 04 nov 2009 19:39 #5

• Gea
Hallo

Ik heb al 21 jaar last van een te hoog prolactinegehalte ik heb eerst 11 jaar parlodel geslikt en ben toen over gegaan naar dostinex omdat ik erg ziek werd van de parlodel
ik heb nu 3 kinderen en tijdens de zwangerschappen mocht ik de dostinex niet slikken maar dat ging allemaal prima nu slik ik geen medicijnen meer ben nooit ongestelt maar ik slik nu wel een antidepressiva ik mocht ook geen borstvoeding geven gr gea

Re:prolactine gehalte te hoog 16 jan 2010 01:55 #6

• Anoniem

Re:prolactine gehalte te hoog 05 feb 2010 10:51 #7

• Robert
Dag Gea, wat een hoeveelheid medicijnen heb je al moeten slikken. Ik heb een ademcursus gevolgd met zeer effectieve en plezierige ademtechnieken. Ze werken erg goed tegen depressiviteit. Gaven me direct meer energie en positiviteit. Echt een kado voor je lichaam en jezelf. Groet, Robert
Laatst bewerkt: 05 feb 2010 12:03 door .

Re:prolactine gehalte te hoog 17 feb 2011 16:18 #8

• Lizzy Driessen
Hallo,

Ik had ook een te hoog prolactine gehalte. Hoog, maar niet zo extreem als jij. Ik heb een MRI gehad en daaruit bleek dat er een tumor bij mij hypofyse zat. Ik ben hier inmiddels aan geopereerd. Ik raad je aan om ook eens een MRI aan te vragen. Als de tumor (prolactinoom) te groot is, hebben medicijnen geen zin en word je daar alleen maar ziek van. Succes.

Groetjes Lizzy

Re:prolactine gehalte te hoog 17 feb 2011 16:40 #9

• Anoniem
Een prolactinoom is een goedaardig gezwel in de hypofyse. Het is de meest voorkomende vorm van een hormoonproducerende hypofysetumor. De symptomen van een prolactinoom worden veroorzaakt door te veel prolactine in het bloed, of doordat het gezwel druk uitoefent op zijn omgeving. De symptomen zijn afhankelijk van de grootte van het gezwel en het geslacht van de patiënt.

Re:prolactine gehalte te hoog 14 jul 2011 15:52 #10

• marjolein
Hoi,
Ik ben net gebeld door mijn gynecoloog dat mijn prolactine ook te hoog is. Nu heb ik al 3 kinderen, dus dat is niet het probleem.
Vermoeidheid is oa. een grote boosdoener.
Ik krijg binnenkort een Ct-scan omdat MRI bij niet mogelijk is vanwege mijn pacemaker.
Ik hoop iig dat het geen tumor is!

Re:prolactine gehalte te hoog 19 jul 2011 00:01 #11

• Anneke
Hoi Marjoleine, laat je weten wat de uitslag is?

Re:prolactine gehalte te hoog 01 aug 2011 11:56 #12

• Liesje
Hoi allemaal,

Zelf heb ik ook een te hoog prolactine gehalte wat veroorzaakt wordt door een hypofyse tumor (deze is in bijna alle gevallen goedaardig)
Ik schrik enorm van sommige bovenstaande reacties dat ze geen medicijnen slikken om dit tegen te gaan.
Mocht er wel een tumor zitten dan kan deze grote schade veroorzaken
bv aan de ogen als deze groeit
Dus voor bovenstaande mensen ga aub naar een dokter en laat dit onderzoeken.

@Marjolein: weet je inmiddels al wat de oorzaak is van je te hoge prolactinegehalte?
wens je in ieder geval veel sterkte

Groetjes Liesje

Re:prolactine gehalte te hoog 01 aug 2011 13:12 #13

• Koen
Afhankelijk van de oorzaak van het verhoogde prolactine gehalte in het bloed wordt een behandeling vastgesteld. Een hypofyse adenoom is een van de mogelijke oorzaken. Er zijn oorzaken die geen gevaar opleveren voor de oogzenuw.

Re:prolactine gehalte te hoog 09 aug 2011 23:10 #14

• Lauren
Hallo allemaal!

Ik heb nu al 2 jaar een prolactinoom. Een micro prolactinoom gelukkig.
Sta onder behandeling met Sostilar. Heb niet veel last van de bijwerkingen
behalve lage bloeddruk en acné. Heb ook hypothyroidie, wat wrs in verband staat
met slechte werking van hypofyse.

ik vroeg me af of jullie ook klachten hebben als:
-moe
-neerslachtig (met periodes, soms echt depri!!!)
- maag-darm last/pijn
- druk op hoofd

Met sostilar gaat alles beter maar ik voel me toch nog niet zoals vroeger...Hoop dat het ooit terugkomt.

Liefs en sterkte

Re:prolactine gehalte te hoog 25 jun 2012 14:26 #15

• annie
Wat ik alleen wil zeggen dat er heel voorzichtig moet worden omgegaan met parlodel en dostinex.
Dit in combinatie met het gebruik van lithium.
Het was bij mij bijna fataal.
Ik beluister een veel te gemakkelijke toon in het slikken van deze medicijnen.
Natuurlijk is het vaak nodig maar alleen met goede begeleiding!!

Re:prolactine gehalte te hoog 23 aug 2012 13:38 #16

• Kelly
Hallo,

Ik heb net van mijn dokter vernomen dat ik een te hoog prolactininegehalte heb. We zijn dit te weten gekomen doordat ik het raar vond dat mijn menstruaties al maanden uit bleven en ik niet zwanger bleek te zijn. Daaropvolgend hebben we een bloedonderzoek gedaan. Ik vraag me af of een verhoogd prolactininegehalte altijd het gevolg is van een prolactinoom, of kan dit ook veroorzaakt worden door andere factoren zoals stress? Toen ik daarnet op het internet wat informatie opzocht over een verhoogd prolactine gehakte,schrok ik enorm toen ik las dat dit tgv een tumor in de hypofyse kan zijn. Ik hoop dat er nog andere oorzaken kunnen zijn van een verhoogd prolactinegehalte?
Heeft iemand hier wat meer informatie over?

Re:prolactine gehalte te hoog 24 nov 2012 17:37 #17

• JOlanda
Ik heb ook enkele jaren Parlodel geslikt en kon het toen niet meer verdragen. Ik gebruik nu al een jaar of 5 norprolac en mijn gehalte is nu goed.

Re:prolactine gehalte te hoog 12 sep 2013 17:35 #18

• Maaikek
Krijg je eenhoge prolactine door depressie

prolactine gehalte te hoog 12 sep 2013 21:24 #19

• Tandor1
Andere oorzaken voor een te hoog prolactine gehalte kunnen zijn:

Zwangerschap of tijdens het geven van borstvoeding;
Tijdens het gebruik van oestrogenen (vrouwelijk hormoon), zoals in de pil;
Gestoorde functie van lever of nieren (prolactine wordt dan onvoldoende afgebroken);
Primaire hypothyreoïdie; dit is een ziekte van de schildklier waarbij te weinig schildklierhormonen worden gemaakt;
Gebruik van medicijnen die de dopamineproductie verlagen; de belangrijkste zijn:
• Middelen die gebruikt worden bij psychiatrische ziekten zoals psychoses, onrust en depressies (bijvoorbeeld haloperidol, risperidon);
• Middelen die gebruikt worden tegen misselijkheid en braken (bijvoorbeeld metoclopramide, domperidon);
• Sommige (weinig gebruikte) bloeddrukverlagende medicijnen, opiaten en bepaalde maagzuurremmers.
Frequente stimulatie van de tepels of verwonding van de wand van de borstkas;

Bron:
spreekuurthuis.nl

prolactine gehalte te hoog 04 mrt 2014 15:28 #20

• Anoniem
Hallo,

Mijn prolactine is behoorlijk verhoogd door gebruik van diverse medicaties.

Kan iemand mij vertellen welke maagzuurremmer geen prolactine verhoogd. Omeprazol doet dat wel

dank
marja

prolactine gehalte te hoog 04 mrt 2014 16:12 #21

Omeprazol kan inderdaaad o.a. galactorroe (melkafscheiding) veroorzaken door een verandering van het prolactine gehalte. Je zou met de huisarts kunnen overleggen om een ander middel te gaan gebruiken. Geen H-2 remmer. Welke wel kan is mede afhankelijk van de andere medicatie die je gebruikt. Je zou misschien sucralfaat kunnen uit proberen. Dat is een maagbeschermer en geen zuurremmer.

prolactine gehalte te hoog 29 jul 2014 15:53 #22

• Anoniem
Ik slik dus ook omeprazol en heb net gehoord dat mijn prolactine gehalte ook te hoog is.

Ik ben altijd vermoeid, heb pijnlijke spieren en hele erge opvliegers/zweetaanvallen.
Kan dat allemaal door het te hoge prolactine gehalte komen?

prolactine gehalte te hoog 29 jul 2014 17:59 #23

Het zijn geen klachten die bij een verhoogd prolactine gehalte horen maar wel als bijwerking bekend zijn van de omeprazol. Vraag een andere maagbeschermer.

prolactine gehalte te hoog 30 jul 2014 08:24 #24

• Anoniem
Dank je wel voor je bericht. Ik ga zeker met de de arts praten.
Ook het niet afvallen ondanks dat ik drastisch gezonder ben gaan leven, kan dat ook door de omeprazol komen dan? of is dat wel weer een reactie op de prolactine?

prolactine gehalte te hoog 30 jul 2014 16:31 #25

Ook het niet afvallen ondanks dat ik drastisch gezonder ben gaan leven,
Het drastischer gezonder gaan leven zal waarschijnlijk ook invloed hebben op je eetgewoontes. Hierdoor kun je natuurlijk ook afvallen.

Een andere mogelijkheid zou een slecht werken de schildklier kunnen zijn. Laat dat eens door je huisarts controleren.
Moderators: Cheers, Tandor
Bel met medische vragen of voor advies - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)
Klik hier voor informatie en beschikbaarheid

Vind Dokter op