Dokter.nl

Bel met medische vragen of voor advies (€ 0,9 p/m)  Klik hier voor informatie en beschikbaarheid
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Hartkloppingen/overslagen, wat voel jij precies??

Hartkloppingen/overslagen, wat voel jij precies?? 20 okt 2006 11:22 #1

• Maaike
Hallo,
Ik heb al lange tijd last van hartkloppingen/overslagen. Ik ben nu 25. Het is gewoon heel erg beangstigend.
Ben al meerdere malen naar de dokter geweest, en heb een ECG gehad, maar kwam niks uit, maar op die momenten had ik ook geen last.
Soms ben ik dan bang dat ze dan ook niet precies weten wat ik heb en voel.
Ik heb soms dat ik 1 overslag heb, dat voelt alsaf er 2 slagen achterelkaar komen. Maar de laatste tijd heb ik ook dat ik er wel 10 achter elkaar heb, en dat is zo eng. Net of je hart helemaal niet goed klopt, en dat voel/hoor je ook, en dan schrik ik, en dan moet ik echt bewegen en ben ik bang dat het nooit ophoud. Net of mijn hart op hol slaat, en je er geen cotrole over hebt. Daarna klopt mijn hart heel snel, net of je gesport hebt. Na half uurtje zakt het dan weer af.
In mijn achterhoofd heb ik dat meer mensen hier last van hebben, en het niks ernstigs is, maar een uiting van spanning ofzo. Maar elke keer als ik het heb, vooral zo erg, dan schrik ik gewoon, en is zo angstig. Doo die hartkloppingen voel ik me ook vaak down, en kan ik niet echt genieten.

Ik ben eigenlijk benieuwd naar mensen die dit ook hebben, en wat jullie dan precies voelen? En of jullie een handigheidje weten, dat het sneller ophoudt??

De dokter zei eens, diep inademen, en dan met uitademen druk uitoefenen op de borstkas. Dit helpt soms wel.

hopelijk krijg ik veel reacties. want ik wordt er soms hopeloos van. Gelukkig heb ik de hartkloppingen/overslagen niet dagelijks, maar in periodes erger dan de andere. Soms heb ik er elke dag last van, en dan weer 3 weken niet. enz.

Ooh ja ik ben ook 16 weken zwanger, heb wel gehoord dat het dan wat erger kan worden.

Maak me dan ook soms wat zorgen om me kindje, en de bevalling. Dat ik het niet aan kan door dei hartoverslagen.

groetjes maaike

21 okt 2006 12:03 #2

• Anoniem
Hoi Maaike,
ik heb ze ook al sinds mijn 16e. precies zoals jij beschrijft. Ik heb ook een ECG gehad maar daarop was niets te vinden. de huisarts noemde het een 'hazenhartje'. Er zijn heel veel mensen die het voelen maar het kan inderdaad geen kwaad. Soms heb ik zo'n 'harde'overslag dat ik echt even in de paniek schiet omdat ik denk dat mijn hart niet meer op gang komt, lijkt echt alsof het even blijft hangen of zo...Dus ik begrijp jouw aangst ook wel. Maar maak je er niet te druk over. Na je zwangerschap wordt het ook weer minder.

hart bonken 23 okt 2006 12:05 #3

• sylvia
ik heb er ook last van ofdat je hart uit je borst komt zetten
ik ben niet zwanger maar volgens mijn bloed wel in de overgang(ik ben 48)
het meeste gebonk heb ik als ik tv kijk ,achter de pc zit of inbed lig
alles in rusttoestanden
ik kreeg het ineens 5 weken geleden en was erg bang omdat mijn vader aan een gesprongen buikslagader is gestorven
ecg en echo waren goed
ik heb 24 uur een kastje gekregen en ookal waren de gebonk tijden minder hij kon het toch wel zien
je hart klopt b.v 1-2-3 de mijne vergeet de 2 de slag en doet die snel voordat slag 3 komt en dat voel je met een bonk soms wel 20 min en dan is het weer over
Het kon geen kwaad was alleen rot voor mezelf
als ik het inbed kreeg moest ik maar een paar keer de trap op en neer lopen dan kreeg mijn hart een ander ritme
en daar moet je het dan mee doen er iets aan doen is er denk ik niet
ik krijg volgende maand een pre operatief onderzoek ( voor iets anders) en vraag de narcotiseur nog wel even een uitleg

hart 'voelen' kloppen 25 okt 2006 16:34 #4

• Anoniem
Voor iedereen die van een arts heeft gehoord dat er niets met het hart aan de hand is!

Ik ben een student geneeskunde en heb ook al sinds jaren last van het feit dat ik mijn hart soms kan 'voelen/horen' kloppen. Ik ben ook bij de huisarts etc geweest en het is ook niets ernstigs, maar wel vervelend. Inmiddels heb ik er zelf wat over opgezocht:
Vaak is het gewoon het bewust zijn van een hapering in het hartritme of van sterke hartslagen. Meestal gaat het niet om een extra slag maar om een contractie die te vroeg plaatsvindt. Hierdoor is eigenlijk de vultijd van het hart voor de contractie daarna langer waardoor er meer bloed in het hart is, de volgende slag kan daardoor abnormaal hard voelen.
Wanneer je hier bang voor bent, of ongerust raakt kunnen deze onregelmatigheden erger worden. Vooral in rust bijvoorbeeld voor het slapen gaan en vooral als je op je linker zij ligt kan het erger zijn.
Voor de mensen die van een arts hebben gehoord dat het niets is hoop ik dat dit nog extra geruststelling is. Ik vind het zelf fijn om te weten hoe het werkt.

25 okt 2006 17:43 #5

• Anoniem
Meestal gaat het niet om een extra slag maar om een contractie die te vroeg plaatsvindt. Hierdoor is eigenlijk de vultijd van het hart voor de contractie daarna langer waardoor er meer bloed in het hart is, de volgende slag kan daardoor abnormaal hard voelen.

Bij mij is dit niet zo, het zijn er namelijk heel veel achter elkaar, dus niet 1. Het voelt echt alsof je hart op hol slaat. Overslaat achter elkaar. Ik heb er ook wel eens eentje, dus wat jij aangeeft. Maar als ik dan naar de huisarts of iets gaat, dan heb ik er geen last van. Daarom ben ik bang dat ze niet precies weten wat ik voel en heb.

16 dec 2006 20:11 #6

• JF85
Ik heb toen ik 16 was een ECG laten maken vanwege overslagen. Nu 5 jaar later heb ik er nog steeds elke dag last van. Soms niet meer dan een paar overslagen per dag, soms wel 10 per minuut. Ik ga binnenkort voor de zekerheid weer naar de huisarts, zeker omdat ik nu weer met een kleine toename van overslagen te maken heb.

21 dec 2006 13:01 #7

• liekie
hallo, ik heb er ook last van, word er heel bang van, bang dat m`n hart in 1 keer stopt, heb het al een paar jaar ook hartfilmpjes gehad niks aan de hand, als mijn hart overslaat doet heel mijn borstkast ff zeer, weet ook niet wat is , ben wel blij dat meer mensen er last van hebben

23 dec 2006 00:10 #8

• Anoniem
beste maaike,

ik heb ze ook,PRECIES zoals jij ze beschrijft.
Al een jaar of 2 1/2.Heb ook met een hartkastje gelopen.maar kwam niets uit.
ben er een tijd heel erg mee bezig geweest en me er heel erg druk over gemaakt,en toen had ik er heel vaak last van.
Nu heb ik het min of meer geaccepteerd en merk dat het minder is geworden.
Maar als ik het voel krijg ik nog steeds die angst door mijn lijf.
Het blijft gewoon eng.
Probeer het van je af te zetten,dan wordt het wat minder.
Ik ben trouwens ook pas 30.En tijdens je zwangerschap is het normaal dat je hartslag anders is.

26 dec 2006 23:38 #9

• Anoniem
Voelen jullie het ook in je keel?

Hart slaat over + zwart voor de ogen 29 dec 2006 22:25 #10

• Marit
Hallo allemaal,

ik herken veel van wat jullie ervaren, vooral zoals Sylvia het beschrijft. Dat het voelt alsof het hart een slag vergeet en de volgende dan extra doet. Het voelt dan echt als een driedubbele! Alleen heb ik dan ook dat het zwart voor mijn ogen wordt. Ik ben dan wel nog helemaal helder, alleen zie niks meer! Ik vind dat erg beangstigend, het is me bijvoorbeeld al eens overkomen tijdens het autorijden.
Ik kan dat ook niet helemaal plaatsen in de uitleg van de student geneeskunde; dat het hart helemaal niet stopt. Maar dat er gewoon een iets sterkere contractie is. (Of heb ik het verkeerd begerepen?) Ik weet wel zeker dat mijn hart een slag overslaat. Of althans de tijd tussen de laatste en de volgende slag dus heel lang is en de volgende slag extra hard.
Zijn er meer mensen die het ook zwart voor de ogen wordt op dat moment?
Ik ben hiermee nog nooit naar een arts gegaan, omdat ik zo'n momentopname niet zie zitten. Of kunnen ze nog meer zien op zo'n filmpje dan alleen het ritme op dat moment? Daar heb je toch niks aan als je er net dan geen last van hebt.

Ik heb zelf gemerkt dat diep inademen op de een of andere manier helpt om die volgende slag weer terug te krijgen. Ja het klinkt wat dramatisch, maar ik denk dat jullie dat ook wel zo ervaren dat je echt denkt dat het gebeurt is op zo'n moment.

Groeten, Marit

Re:Hartkloppingen/overslagen, wat voel jij precies?? 04 okt 2012 11:16 #11

• jeannet
Hallo,heb ook veel last van hartkloppingen,meestal als het warm is,wordt ook zwart voor mijn ogen,je moet heel rustig proberen te zijn,ademhalen op een heel rustige manier,door je neus zo lang mogelijk,zak met je hoof naar je knieeen,hou je adem in,je voelt je hart als het ware tot rust komen,adem heel rustig en lang weer uit door je mond,herhaal dat totdat je merkt dat je hart weer rustig wordt,je voelt als het ware,dat je hart langzaamer gaat kloppen,dat is het sein dat je moet uitademen,bij mij helpt dat al jaren,ben nu 59 jaar,als ik het krijg,dan doe ik dat,het wordt ook wel eens zwart voor me ogen,en krijg een heel raar gevoel erbij,is angstig,maar weet ook dat het voorbij gaat,als je het in de auto krijgt,vooral geen paniek krijgen,probeer rustig aan de kant te gaan,en doe de oefening,,,het helpt...hoop dat jullie er wat aan hebben....

Re:Hartkloppingen/overslagen, wat voel jij precies?? 19 dec 2012 20:42 #12

• michel
Hey ,

Ik ben 18 jaar ik heb ook al redelijk veel ervaring met hart overslagen ,
en laat ik het zo zeggen . Deste meer je der mee bezig bent deste meer je der last van hebt . Mijn cardioloog heeft me vertelt dat bijna ieder mens 15 / 20 overslagen per dag heeft . Dat heeft die zelf ook . Maar uit mijn eige ervaring word het erger als je er angst bij gaat vertonen , probeer er rustig bij te blijven en denk eens voor de verandering aan iets anders , het heeft mij zeer zeker geholpen ! En dan ben ik nog iemand met het brugada syndroom

Groetjes :)
Moderators: Cheers, Tandor
Bel met medische vragen of voor advies - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)
Klik hier voor informatie en beschikbaarheid

Vind Dokter op