Dokter.nl

Bel met medische vragen of voor advies (€ 0,9 p/m)  Klik hier voor informatie en beschikbaarheid
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

  Bloeddrukverlagende middelen

Bloeddrukverlagende middelen 19 sep 2006 09:44 #1

  • Hanneke
Ik heb 2,5 jaar betablokkers geslikt(atenolol) voor hoge bloeddruk. Eerst 25 mg, toen lange tijd 50 mg. 2 weken 100 mg omdat bloeddruk veel te hoog was (160/110). Omdat ik het meer benauwd kreeg van deze pillen, in overleg met huisarts overgestapt op micardis 80mg. Eesr in 1 week atenolol 50 mg geslikt, toen moest ik 25mg slikken en gelijktijdig beginnen met de micardis. Na een krappe week gestopt met de 25mg atenolol en die dag kreeg ik een hoge hartslag. Dit voelde heel onplezierig en ben weer begonnen met de 25 mg. atenolol erbij. Vandaag, na overleg met huisarts, toch weer gestopt met de atenolol. Polsslag was plm 80,90. Bloedruk was mooi 3 dagen geledem 145/85.
Mijn vraag: zo'n versnelde hartslag is dat normaal bij deze overgang in medicatie ? Ik vind het nl eng.

19 sep 2006 15:43 #2

  • A
Ik denk dat dit best door de overgang van medicijnen kan komen. Betablokkers reguleren o.a. je hartslag, terwijl nu je bloeddruk op een andere manier verlaagd wordt. Mensen die - langdurig - betablokkers slikken mogen er ook niet van de ene op de andere dag mee stoppen vanwege het rebound effect.
Jouw lichaam was nu wel gewend aan die gereguleerde hartslag door de betablokkers en zal daarom eerst wat sneller/harder kunnen slaan zonder die.

Ik hoop dat het goed blijft gaan, succes, A
Moderators: Cheers, Tandor
Bel met medische vragen of voor advies - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)
Klik hier voor informatie en beschikbaarheid


Vind Dokter op