Dokter.nl

Bel met medische vragen of voor advies (€ 0,9 p/m)  Klik hier voor informatie en beschikbaarheid
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

pijn/steken bij diep inademen

pijn/steken bij diep inademen 01 feb 2006 16:39 #1

• Anoniem
Hoi Ik ben 18 jaar en soms als ik gewoon rustig zit en ik adem even diep in, dan krijg ik een soort steek onder m'n linker borst. Ik kan dan nog wel adem halen, maar niet diep. na een minuutje trekt het weer weg, maar de laatste tijd komt het steeds vaker voor ( 1x p/w), de ene keer heftiger dan de andere. Ik heb geen overgewicht, eet ondanks student zijnde best gezond en neem dagelijks vitaminesupplamenten, doe geen sport maar fiets veel.

01 feb 2006 16:46 #2

• Quintus
^^^^

mijn naam is Quintus

Re: pijn/steken bij diep inademen 01 feb 2006 17:45 #3

• sila
Anonymous schreef :
Hoi Ik ben 18 jaar en soms als ik gewoon rustig zit en ik adem even diep in, dan krijg ik een soort steek onder m'n linker borst. Ik kan dan nog wel adem halen, maar niet diep. na een minuutje trekt het weer weg, maar de laatste tijd komt het steeds vaker voor ( 1x p/w), de ene keer heftiger dan de andere. Ik heb geen overgewicht, eet ondanks student zijnde best gezond en neem dagelijks vitaminesupplamenten, doe geen sport maar fiets veel.

ik weet niet wat je hebt maar ik heb ook zoiets zoals jij omschrijft en als ik dan wel adem haal doet het zo pijn alsof het zo kapot gaat van binnen
denk dat het een soort van hyperventilatie is
vaak neem ik een andere houding aan terwijl ik ff niet adem haal en probeer dan weer te adem halen en soms lukt het en is het gelijk weg
maa rik heb het al meer dan 15 jaar en heb het vroeger zelfs hele nachten gehad maar er is tot nu toe nog nooit niks verder gebeurd het bleef daarbij
dus denk toch een onbewuste hyperventilatie ook al doe je niks

02 feb 2006 12:13 #4

• Quintus
Maar, is hyperventilatie niet heel snel in- en uitademen? Het feit is juist dat dat slecht kan, omdat het pijn doet. De pijn zit ongeveer om de ronding van mijn borst.
Ik heb 1x gehad, nu een paar jaar geleden, dat ik het ook 's nachts had en het was op dat moment zo heftig dat ik echt bijna niet meer kon ademhalen en dat mn lichaam verlamd was door die pijn; Ik kon mn armen nog maar een paar centimeter optillen. Na een paar minuten trok het langzaam weg zoals altijd, maar ik ben die nacht niet meer verder gaan slapen. Gelukkig is dit maar 1x voor gekomen.

03 feb 2006 15:33 #5

• Anoniem
HOI ik heb dat ook ineens pijn onder me linkerborst dat trekt naar me linkerbovenarm.Hebben jullie dan ook die pijn in de linkerarm?Het is een soort kramp wat een klein minuutje duurt.

05 feb 2006 18:33 #6

• quintus
bij mij trekt het niet echt naar mn arm, het blijft meer op mn borst

Re: 02 jun 2010 13:51 #7

• Meisje
Hallo,

Ik ben een meid van 19 en heb net hetzelfde probleem.

Een goede maand geleden kreeg ik af en toe steken aan de linkerkant rond mijn borststreek.

Sinds een week heb ik die steken voordurend, ook als ik naar tv kijk krijg ik die steken.

Als ik een poosje stil heb gezetten en ik sta recht krijg ik die steken ook.

Ik ga 2 maal per week zwemmen en tijdens het zwemmen krijg ik die steken, ik loop ook 3 maal per week dan krijg ik die steken niet.

Als ik naar school fiets krijg ik die steken ook niet.

Wanneer ik diep inadem krijg ik ook een steek.

Ik weet echt niet wat het zou kunnen zijn.
Ik weet wel dat het niets met het hart te maken heeft want dan moet je steken voelen in het midden van je borststreek.
De steken trekken ook niet door naar andere plaatsen, het blijft zich rond mijn linker borst bevinden.

Heeft er iemand een idee wat dit zou kunnen zijn ?

Alvast bedankt
Een meisje

Re:pijn/steken bij diep inademen 02 jun 2010 16:13 #8

• Marije
Ik denk dat je last hebt van hyperventilatie. Maar om daar zeker van te zijn moet je naar een dokter gaan.

Re:pijn/steken bij diep inademen 02 jun 2010 16:52 #9

• Anoniem
Pijn op de borst met uitstraling naar de linkerarm is verdacht voor angina pectoris. Ga met deze klachten naar een dokter.

Re:pijn/steken bij diep inademen 24 jun 2010 20:38 #10

• een iemand met broertje met zoiets
dit heeft geheel niets met hyperventilatie te maken. bij hyperventiliatie komt geen pijn voor maar adem je zo snel dat je lichaam niet de tijd krijgt om de zuurstof uit de adem te halen, waardoor je nog sneller gaat ademen om zuurstof te krijgen wat niet lukt.

deze symptomen waar jullie over praten zijn gewoon een verkramping van spieren in of onder je borst.

wat overgens wel opvallend is is dat dit bij de meeste van jullie tussen 17 en 20 jaar gebeurt, ds hier groei je misschien gewoon over heen en moet je je geen zorgen maken. (dit is wat ik denk, niet dat dit een feit is.)

Re:pijn/steken bij diep inademen 29 aug 2010 12:52 #11

• Michiel
Ik heb last van een erge steek die erg pijn doet als ik even stil zit en dan inadem. Ik ben 15 jaar en leef voor de rest gezond ik weet zeker dar het geen hyperventilatie is heeft iemand een idee wat het wel zou kunnen zijn?

Groetjes michiel

Re:pijn/steken bij diep inademen 29 aug 2010 13:57 #12

• Esther
Ik denk dat die steek komt omdat je toch wat gespannen bent.

Probeer eens op een stoel te gaan zitten, rechtop, met de rug goed tegen de leuning, voeten goed op de grond, billen op de zitting, en je handen in je schoot.

Ontspan dan bewust en haal langzaam adem, in en uit. Doe dit ongeveer een minuut of 10 à 15. Probeer je gedachten langzaam leeg te maken alsof je in slaap gaat vallen maar wel wakker blijft, bewust en rustig.

Als er sprake is van spanning, dan zou de steek na het juist uitvoeren van deze oefening (voor jonge mensen lastig i.v.m. ongeduld) verdwenen moeten zijn, of in ieder geval minder scherp kunnen zijn.

Als dit geholpen heeft, dan kun je deze oefening ook doen als je naar school loopt of als je in de bus zit, of in de pauze op school. Eigenlijk is het een beetje een meditatie oefening waarbij je je leert ontspannen, en als je het goed doet dan is het echt heel lekker.

Probeer het maar eens, en geef niet direct op als het niet gelijk de eerste keer lukt, ptobeer het dan `s avonds of de volgende dag nog eens een keer.

Ik denk dat het spanning is want lichamelijke ziekten van de longen gaan vaak gepaard met andere symptomen en daar schrijf je niets over. En bij jouw klachten komt de oorzaak spanning echt heel erg veel voor, en dat kun je dus heel mooi zelf oplossen met zo'n oefening.

Re:pijn/steken bij diep inademen 12 sep 2010 10:06 #13

• Anneke
hoi ik heb hier ook wel eens last van,vroeger vaker dan nu. bij mij komt het vanuit mijn rug/ribben. die zijn overbeweeglijk&als er dan iets vastzit voelt dit als een steek op de borst. dat komt doordat er dan een zenuw beklemd raakt,dit kan ook door spierspanning komen bijvoorbeeld als je te lang in een verkeerde houding hebt gezeten. mensen denken vaak dat het het hart is,ik eerst ook. maar ik zou je aanraden eens naar de fysio te gaan,want bij de meeste mensen komt het uit de spieren&skelet. het is iig het proberen waard! groetjes Anneke

Re:pijn/steken bij diep inademen 12 sep 2010 13:14 #14

• Anoniem
Voordat je naar de fysio gaat zou je kunnen gaan wandelen, dagelijks minimaal drie kwartier, en eens kijken of de klachten dan verbeteren.

Hart, bloed en bloedvaten 10 okt 2010 16:49 #15

• Eline
Anoniem schrijft:
HOI ik heb dat ook ineens pijn onder me linkerborst dat trekt naar me linkerbovenarm.Hebben jullie dan ook die pijn in de linkerarm?Het is een soort kramp wat een klein minuutje duurt.

Dat kan een symptoom van een hartaanval. Ik heb de pijn ook, maar ik heb nooit last van mijn arm. Ik zal maar even langs de dokter gaan..

Re:pijn/steken bij diep inademen 11 okt 2010 20:49 #16

• onbekend
hallo ik heb precies het zelfde als jou zo af en toe krijg ik een steek bij mijn linkerborst als ik diep in adem nu heb ik ook zo een steek;)
het is verschikkelijk irritant maar het blijkt normaal te zijn

Re:pijn/steken bij diep inademen 12 okt 2010 22:22 #17

• Anoniem
Wie heeft verteld dat steken bij het ademhalen normaal zijn? Waaruit blijkt dit normaal te zijn volgens jou?

Steken bij het ademhalen is namelijk helemaal niet normaal. Er hoeft niet direct een ernstige oorzaak te zijn maar normaal is het zeker niet. Meestal is het onschuldig door wat 'ademnood' in de longen.

Re:pijn/steken bij diep inademen 20 okt 2010 22:53 #18

• Anoniem
Pijn op de borst kán ontstaan door een hartziekte, maar hoeft niks met het hart te maken te hebben.

Alleen als het hart de oorzaak is, heet pijn op de borst angina pectoris. (bron: www.hartwijzer.nl/Pijn_op_de_borst.php)

Enkele andere oorzaken van Pijn op de borst zijn:

Pijnlijke borstspier
www.blessure-aanwijzer.nl/borstspier.htm

Pijn in een rib- borstbeengewricht
www.blessure-aanwijzer.nl/rib_borstbeengewricht.htm

Pijnlijke borsten
www.blessure-aanwijzer.nl/borsten.htm

Longontsteking
nl.wikipedia.org/wiki/Longontsteking

Oesofagale reflux
nl.wikipedia.org/wiki/Oesofagale_reflux

Syndroom van Tietze
nl.wikipedia.org/wiki/Syndroom_van_Tietze

Hyperventilatie
nl.wikipedia.org/wiki/Hyperventilatie

Longembolie
nl.wikipedia.org/wiki/Longembolie

Aortadissectie
nl.wikipedia.org/wiki/Aortadissectie

Ga bij zorgen over Pijn op de borst altijd naar de huisarts voor lichamelijk onderzoek. De huisarts kent u, en kan een diagnose stellen.

Re:pijn/steken bij diep inademen 02 nov 2010 20:39 #19

• hallo
hallo ik heb pijn als ik adem haal aan mijn longen en als ik stop met ademmen dan niet weet iemand wwar het aan kan liggen ? alvast bedankt

Re:pijn/steken bij diep inademen 02 nov 2010 20:42 #20

• Anoniem
Pijn bij het ademhalen, die dus aan de ademhaling vast zit, kan wijzen op een aandoening van de 'zakken' waar de longen inzitten, de zogenaamde pleura bladen. Lees deze pagina eens: nl.wikipedia.org/wiki/Pleura

Re:pijn/steken bij diep inademen 02 nov 2010 21:05 #21

• Anoniem
Ook bij een klaplong zit de pijn aan de ademhaling vast. Lees: nl.wikipedia.org/wiki/Pneumothorax. In ieder geval lijkt er iets aan de te zijn waarbij de pleurae aangedaan kunnen zijn. Het beste ga je hiermee naar de huisarts voor controle van de longen en de ademhaling.

Re:pijn/steken bij diep inademen 28 jul 2011 20:21 #22

• Evelien
Hee, ik ben 18 en heb ook last van hetzelfde! Steken onder mijn linkerborst bij diep inademen. Voor zover het weet heb ik er pas een paar maand last van. Ik vind het wel verdacht dat inderdaad iedereen met deze klachten ongeveer dezelfde leeftijd heeft! Weeird

Re:pijn/steken bij diep inademen 29 jul 2011 00:46 #23

Ja, omdat jonge mensen die in de puberteit zijn een sterk veranderende anatomie hebben van de borstkas en bovendien vaak erg veel spanning en stress in hun leven ervaren waardoor de ademhaling niet meer rustig, diep en evenwichtig verloopt.

Re:pijn/steken bij diep inademen 12 aug 2011 15:35 #24

• Studentje
Hai ik heb hetzelfde probleem ik ben 19, het is geen oorzaak van hyperventilatie. Het is geheel spontaan, heb het al jaren sinds mijn 15de maar ik heb het nooit eerder opgezocht. Fijn dat er een discussiebord hierover is geopend. Ik heb wat research gedaan en ik denk dat ons probleempje de "pre-cordial catch syndrome" heet. De symptomen die ze ervoor aangeven komen mij erg herkenbaar voor.

en.wikipedia.org/wiki/Precordial_catch_syndrome

Ik heb hierover nog een artikel gevonden op het ncbi, een zeer betrouwbare medische website waar wetenschappelijke artikelen worden gepublicieerd, waar vaak weining over bekend is. Je kan deze naam bijvoorbeeld even laten vallen bij de huisarts om een bevestiging te krijgen of je dit werkelijk hebt. Want mij is eerder verteld dat het aan mijn maag zou kunnen liggen, maar dit gebeurd bij mij geheeld spontaan ookal heb ik goed gegeten. Ik ga volgende week even naar de huisarts om dit te vragen!

www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC162...hdisch00769-0087.pdf

Re:pijn/steken bij diep inademen 10 okt 2011 01:15 #25

• anoniempje
hallo,
ik ben een meisje van 17 jaar oud.
ik heb ook van die steken, ik heb het al vaker gehad maar nog nooit zo erg.
afgelopen weekend is het te erg geworden, ik ging liggen en kon niet eens meer normaal ademen.
ik moest overeind geholpen worden omdat ik dat zelf niet kon.

ik heb die steken op mijn linkerborst, soms op mijn rechterborst, soms in het midden, en soms bij mijn ribben!

kan iemand mij vertellen wat het kan zijn?
Moderators: Cheers, Tandor
Bel met medische vragen of voor advies - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)
Klik hier voor informatie en beschikbaarheid

Vind Dokter op