Dokter.nl

BEL een VERTROUWENSPERSOON - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)
Het is mogelijk dat u vragen heeft die u liever niet op een publiek forum plaatst, ondanks de anonimiteit van het forum. Misschien heeft u behoefte aan een persoonlijk gesprek of zou u graag met een vertrouwenspersoon/professional over uw problemen willen praten. Voor meer info en beschikbaarheid, klik hier.
overgevoelige vingertoppen (1/1) - Medisch Forum - Dokter.nl
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

overgevoelige vingertoppen

overgevoelige vingertoppen 04 sep 2005 22:58 #1

• samara
Ik zit sinds enkele weken met een raar probleem,mijn vingertoppen worden steeds gevoeliger. Ik ben er nog niet helemaal uit of dat bij mn hele huid zo is en dat ik het vooral bemerk bij mn vingertoppen of dat het zich alleen tot de vingertoppen beperkt, maar het is in ieder geval steeds lastiger aan het worden om dagelijkse klusjes te doen.
De bekleding van mn bank aanraken geeft me een groot gevoel van afschuw. De trillingen van de stofzuiger zorgen er al voor dat ik m omzichtig vastgrijp, zodat mn vingers zoveel mogelijk 'buiten schot' blijven. Het aanraken van touw geeft me echt een verschrikkelijk gevoel waarvan ik haast na zit te trillen. Soms is het zelfs lastig om mn zoontje een aai over zn bol of schouder te geven.

Het lijkt met de dag erger te worden en ik kan het niet verklaren. Ik schaam me er een beetje voor, het klinkt zo aanstellerig en ik kan al met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen dat mn huisarts me niet serieus gaat nemen, hem kennende. Weet iemand hier wat dit kan zijn of wat ik er aan kan doen?
Er valt trouwens weinig aan mn vingers te zien, geen irritaties of roodheid ofzo. Wel zijn mn vingertoppen af en toe gerimpeld alsof ik uit bad kom, terwijl ik niet met water in aanraking ben geweest. Zou het met vochttekort te maken kunne hebben ofzo?

Re: overgevoelige vingertoppen 16 sep 2005 19:45 #2

• Anoniem
Het zou eventueel een zenuwbeklemming kunnen zijn in de rug.
Fysiotherapie kan dan de oplossing zijn.

Overgevoelige vingertoppen 16 sep 2005 22:29 #3

• A
Hoi Samara.

Ik weet zeker dat ik een tijdje geleden iets gelezen heb over overgevoelige vingertoppen, en wat daar dus de oorzaak van kon zijn. Heb het tot nu toe alleen nog niet terug kunnen vinden. Zodra ik het gevonden heb zal ik het hier wel neerzetten in de hoop dat je er iets aan hebt.

Groetjes A

Re:overgevoelige vingertoppen 11 nov 2012 11:48 #4

• Richard
Hoi Samara,

Ik heb sinds 4 dagen precies hetzelfde als wat jij in 2005 had. Weet je wat het was waar je last van had? Ik raak inmiddels behoorlijk geirriteerd van dat nare gevoel in mijn vingers en hoop dat je me op het spoor van de oplossing kunt zetten. Alvast bedankt voor je reactie.

Re:overgevoelige vingertoppen 11 nov 2012 11:51 #5

Roken jullie?

Re:overgevoelige vingertoppen 11 nov 2012 11:54 #6

Fenomeen van Raynaud?

Re:overgevoelige vingertoppen 15 nov 2012 08:32 #7

• Richard
Het vreemde is, dat ik juist net met roken gestopt ben. Misschien net te laat gestopt? Verder denk ik niet dat het het fenomeen van Raynaud is: de doorbloeding in mijn vingers is prima.

Het probleem zit inmiddels ook in mijn tenen, voeten en rond mijn mond. Autorijden wordt irritant, doordat ik continue het trillen van de auto ervaar in mijn voetzool. Elektrisch tandenpoetsen is vreselijk geworden. Huisarts weet (nog) niet wat het is. Ik wacht bloedonderzoek af.

Wie heeft er nog ideeen? Alvast bedankt.

Re:overgevoelige vingertoppen 25 aug 2013 21:12 #8

• Carina
Beste Richard, weet jij inmiddels al meer? Ik heb precies hetzelfde, maar alleen aan de wijsvinger. Ik kan hier nergens informatie over vinden!

Re:overgevoelige vingertoppen 26 aug 2013 16:46 #9

Systemische lupus erythematodes (SLE) of lupus erythematodes disseminatus (LED) is een auto-immuunziekte, met symptomen in allerlei organen. Het wordt onderscheiden van andere varianten van lupus erythematodes die tot de huid beperkt blijven.
Bron:
nl.wikipedia.org/wiki/Systemische_lupus_erythematodes

overgevoelige vingertoppen 01 feb 2014 15:07 #10

• Anoniem
Hallo lezers en schrijvers van dit onderwerp.
Ik heb sinds een maand of 4 in toenemende mate last van allebei de handen. Ze zijn erg gevoelig (nog niet pijnlijk) bij alles waar een beetje druk voor nodig is, bv. veters strikken. Het wordt elke dag een beetje erger. Het is een irritant gevoel, waardoor ik tegen de dag op ga zien (want je moet je toch aankleden, een koelkast opentrekken, uien snijden, noem maar op...). Wie heeft inmiddels antwoord op de vraag wat dit kan zijn? Samara of Richard, jullie verhaal lijkt sterk op mijn ervaringen. Het maakt me radeloos!
Nog niet zo lang geleden zijn er foto's gemaakt van mijn hand, daar was geen artrose of reuma op te zien.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen...
Hetty

overgevoelige vingertoppen 07 feb 2014 23:23 #11

Bij mij hebben zich sinds ongeveer een maand vergelijkbare verschijnselen ontwikkeld, dwz. koudegevoelige en aanrakingsgevoelige vingers en tevens heel koude voeten en tenen, die maar niet op temperatuur willen komen wanneer ik weer in de warme huiskamer ben. Vingers voelen ook wattig aan en wat mijn voeten betreft, daar is het alsof ik op watten loop. Tegelijkertijd kreeg ik de afgelopen weken last van wintertenen.
Voorafgaand aan het dus vrij plotseling ontstaan van deze verschijnselen heb ik negen maanden lang een depressie gehad. Feitelijk duurt die nog voort. In die periode heb ik antidepressiva geslikt, maar ook elke dag Oxazepam. Verder slik ik al vele jaren maagzuurremmers.
Ik kan het plotseling optreden van de genoemde verschijnselen niet verklaren. Zoek nu uit of ze te maken kunnen hebben met een tekort aan vitamine B12. Of wie zal het zeggen...., is de Oxazepam daarvoor verantwoordelijk?
Hoe dan ook, er lijkt sprake te zijn van dunne vezel neuropathie, als je het mij vraagt. Maar misschien is dat maar een deel van de verklaring. Want ik ervaar in de armen en benen ook een zekere spierslapte. Ook die dateert van de laatste tijd, alhoewel ik me kan voorstellen dat de Oxazepam hiervoor verantwoordelijk is.
Ik hoop dat er lezers zijn die zich in mijn verhaal herkennen en hierop willen reageren.
Dolfie

overgevoelige vingertoppen 24 feb 2014 12:56 #12

• Anoniem
Ik heb dit ook,begon met de voeten.Nu handen.
Heb diabetes 2. Volgens ene vaatarts zou het komen dat de kleine bloedvaten beschadigd zijn door het roken.De internist zegt dat het een complicatie kan zijn van de diabetes en de neuroloog zegt dat een bij mij geconstateerde lumbale stenose ook van invloed kan zijn. Nou, schiet mij maar lek,zijn dus misschien 3 oorzaken. Ondertussen gestopt met roken, geopereerd aan de stenose,suiker nog steeds prima onder controle, aderen onderzocht en prima bevonden. Wel antistoffen anti immuun ziekte ontdekt,maar dat kon volgens andere vaatarts niet de reden zijn. Binnenkort microscopisch onderzoek kleine bloedvaten. Wordt vervolgd dus.

overgevoelige vingertoppen 18 apr 2014 20:23 #13

• Anoniem
Bloedvaten onderzoek onder microscoop leverde geen bijzonderheden op. Ze gebruikten hiervoor mijn vingers. Tenen niet onderzocht, uitslag onderzoek gold ook voor de kleine bloedvaten tenen.
Vingers nu vaak rimpelig, net alsof je lang in bad hebt gezeten terwijl je er helemaal niet in hebt gezeten. Als ik wakker word 's ochtends zien de vingers er redelijk goed uit, weinig rimpels en het gevoel is ook goed. Maar na uurtje begint het gezeur weer. Pfff.
Moderators: Cheers, Tandor
BEL een VERTROUWENSPERSOON - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)
Het is mogelijk dat u vragen heeft die u liever niet op een publiek forum plaatst, ondanks de anonimiteit van het forum. Misschien heeft u behoefte aan een persoonlijk gesprek of zou u graag met een vertrouwenspersoon/professional over uw problemen willen praten. Voor meer info en beschikbaarheid, klik hier.

Vind Dokter op