Dokter.nl

BEL een VERTROUWENSPERSOON - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)
Het is mogelijk dat u vragen heeft die u liever niet op een publiek forum plaatst, ondanks de anonimiteit van het forum. Misschien heeft u behoefte aan een persoonlijk gesprek of zou u graag met een vertrouwenspersoon/professional over uw problemen willen praten. Voor meer info en beschikbaarheid, klik hier.
teen gebroken (1/2) - Medisch Forum - Dokter.nl
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

teen gebroken

teen gebroken 20 jul 2004 08:18 #1

• van leeuwen
wat moet ik doen bij een gebroken teen naast mijn kleine teentje

20 jul 2004 13:27 #2

• Anoniem
Vingers en tenen zijn vaak het slachtoffer van dichtslaande deuren of vallende voorwerpen. In de meeste gevallen is er dan sprake van een pijnlijke kneuzing. Maar er kunnen ook botbreuken en/of ernstige weefselbeschadigingen ontstaan.
Ook is de kans groot dat er een bloedblaar onder een nagel ontstaat.

In het geval dat alleen het laatste vinger- of teenkootje geraakt is, hoeft er geen dokter te worden geraadpleegd. Wanneer tevens ??n of meerdere vinger- of teengewrichtjes zijn geraakt, wanneer er sprake is van een flinke wond en/of de vinger/teen er ernstig vervormd uitziet, is het verstandig om het letsel door een arts te laten beoordelen.

Klachten en verschijnselen
* pijn;
* roodheid en zwelling;
* minder beweeglijkheid.

Ernst en beloop
Een gekneusde teen of vinger geeft voornamelijk veel pijn. Door de pijn kan tevens de beweeglijkheid verminderd zijn. Met het wegtrekken van de pijn en de zwelling, zullen de klachten in veel gevallen vanzelf overgaan.
Wanneer er tevens een gewricht gekneusd is, kunnen de complicaties van een eventuele (kleine) breuk groter zijn. Daarom is verder onderzoek in dergelijk gevallen op z'n plaats.

Behandeling
In de meeste gevallen kan worden volstaan met het koelen van de vinger of de teen met ijsblokjes (in een theedoek of plastic zakje). Dit vermindert de pijn en heeft een positieve uitwerking op de zwelling. Tegen de pijn kan paracetamol of een andere pijnstiller worden gebruikt.
Met name wanneer de vinger of teen vervormd is of een andere stand heeft aangenomen, moet bezien worden of er sprake is van een botbreuk. Ook moet daarbij zo goed mogelijk worden uitgesloten of er letsel van pezen en gewrichten is opgetreden. Wanneer de vinger of teen gebroken blijkt te zijn (de arts zal dit met een r?ntgenfoto moeten vaststellen), zal de vinger of teen gespalkt moeten worden. Deze methode heeft voor- en nadelen. Zo kan een lange periode van rust een slechte invloed hebben op de beweeglijkheid van de vinger- en teengewrichten. Toch kan het nodig zijn om de gekneusde of zelfs gebroken vinger(s) voor een tijdje te immobiliseren. Bespreek met de arts of en - zo ja - hoelang dit nodig is. In sommige gevallen is een operatie noodzakelijk.
Bloed onder de nagel
Door een vallend voorwerp kan er een bloedblaar onder de nagel ontstaan. Doordat het bloed niet weg kan stromen, drukt het tegen de nagel, wat flinke pijn kan geven. Via een simpele ingreep is hier zelf iets aan te doen:
1. Neem een kleine speld of naald of het opengebogen uiteinde van een paperclip.
2. Verhit de punt daarvan in een gasvlam (gebruik een tangetje om het ijzer vast te houden).
3. Houd de gloeiende punt op de nagel, b?ven de bloedblaar (niet te veel drukken!).
4. Er zal vanzelf een opening komen waardoor het bloed naar buiten kan komen. Hierop zal de pijn verminderen.

gebroken kleine teen 03 nov 2005 15:39 #3

• wil
ik heb 2 maanden geleden mijn teen gebroken
het is met tape aan elkaar geplakt en heb hier tot nu toe nog steeds veel pijn aan . de teen heeft ook een andere stand aangenomen.
hij is ook dikker geworden .
moet ik hier weer opnieuw een foto van laten maken?

Re: 15 feb 2009 17:00 #4

• gast
Ik denk dat ik mijn ringvinger heb gebroken, hij is wel rood en dik en ik kan hem niet bewegen(maar dat heb ik nooit gekunt) dus hoe moet ik nou weten of hij gebroken is??

Re:teen gebroken 17 feb 2009 02:48 #5

• Ans
De enige manier om hier echt zeker van te zijn is een röntgenfoto.

Bij lichamelijk onderzoek vind je inderdaad roodheid en zwelling en meestal ook asdrukpijn (drukken op topje vinger doet pijn), maar dat zijn allemaal geen zekerheden voor een breuk.

Fotootje maken dus.

Re:teen gebroken 08 jul 2010 00:06 #6

• Bart
Welke consequenties worden er verbonden aan een rontgenfoto, als blijkt dat je kleinste teen gebroken is?

Re:teen gebroken 08 jul 2010 00:26 #7

• Anoniem
Meestal weinig. Maar afhankelijk van de ernst van de fractuur moet er heel soms geopereerd worden. Meestal moet je een tijdje stevige schoenen dragen en extra voorzichtig zijn met je voet, maar dat is eigenlijk best logisch.

Re:teen gebroken 22 aug 2010 17:40 #8

• gast
hallo,
ik ben karin en ben 13 jaar.
ik heb gister mijn teen gestoten tegen de deur.
ik zou naar buiten rennen maar er stond een deur open daar kwam ik tegen aan.
mijn teen gloeide en heb er een koud washandje tegen aangehouden. de teen naast mijn kleine teen staat nu scheef ik weet niet of dat al zo was.
maar als ik ga lopen dan knakken de 2 tenen ernaast in (de voorkootjes zegmaar).
ik wil graag weten of het gebroken is.
mijn moeder weet het wel maar zegt dat het vast niet is gebroken. wat moet ik nu doen ??
groetjes,, karin

Re:teen gebroken 22 aug 2010 18:49 #9

• gast
hier is karin weer ,,
nu ben ik er achter gekomen dat mijn teen nu ook paars blauw is. mischien heeft het er iets mee te maken.
gr.

Re:teen gebroken 23 aug 2010 16:33 #10

• Efrica
Ik denk dat jouw teen vast wel gebroken is. het beste kun je vandaag verder even rustig aan doen met de teen en morgen even naar de huisarts gaan.

Je bent een pechvogel!

Re:teen gebroken 27 aug 2010 16:25 #11

• edwin
he,
ik heb de teen naast mijn grote teen gebroken. althans een fractuur bij het gewricht. ik loop er nu al 2 maanden mee en het doet nog steeds goed pijn.
na een week ebt de pijn weer weg en als ik met mijn teen ergens langs ga doet het weer veel pijn. het zwelt dan ook op.
Wat moet ik doen???

Re:teen gebroken 27 aug 2010 22:18 #12

• Efrica
In ieder geval moet je stoppen de teen te belasten want volgens mij krijgt de teen zo niet de tijd goed te genezen en kan er steeds weer opnieuw schade ontstaan met een verhoogd risico op posttraumatische dystrofie.

Stevige schoenen dragen waarbij de teen beschermd is en dus helemaal veilig is. Het beste is houten boeren klompen, als je begrijpt wat ik bedoel.

Je kunt de gebroken teen aan de teen ernaast vastmaken met tape, dan is de teen goed ondersteund. Doe er wel iets tussen zodat het niet kan gaan irriteren.

Er bestaan speciale ondersteuningen voor gebroken tenen, die je vast in het ziekenhuis hebt gekregen.

Je kunt ook overwegen om een tijdje op krukken te gaan lopen om de voet te ondersteunen.

Re:teen gebroken 27 aug 2010 22:22 #13

• Efrica
Als een gebroken teen of een gebroken os metatarsale niet goed wordt behandeld, kunnen de gevolgen nog ernstiger zijn dan alleen een gebroken teen.

Pas dus goed op dat je gebroken tenen goed laat genezen en houd je dus aan de adviezen van de dokter!!

Wat er bijvoorbeeld mis kan gaan...?
Het bot kan slecht, lelijk of misvormd gaan vastgroeien. de uiteinden van de gebroken delen kunnen gaan ontsteken en blijvend pijn blijven doen, en dan bedoel ik jaren na de kleine onschuldige breuk die niet goed genezen is omdat de patiënt de breuk niet serieus nam. En dan kun je nog eens de pech hebben dat je helemaal opnieu moet beginnen en dat de teen geopereerd moet worden.

Re:teen gebroken 07 okt 2010 22:08 #14

• Anoniem

gebroken teen 28 feb 2011 23:11 #15

• Thomas
Ik heb al de hele tijd veel pijn aan mijn grote teen maar ik weet niet of hij gebroken is,het doet zeer,als ik hem beweeg,hij heeft ook een rare vorm,dus ik neem dat aan.?

Re:teen gebroken 08 mrt 2011 15:12 #16

• Manon
Goedendag!

Afgelopen zaterdag(avond) is er een loodzware beamer op m´n grote teen gevallen. Binnen een seconde was m´n teennagel zwart. Ik heb m´n voet direct onder de koude kraan gedaan en vervolgens een hele dag en nacht met een koud/nat washandje verpakt en m´n voet hooggehouden d.m.v. een kussen eronder. Het deed vreselijk veel pijn maar de koud verlichte de pijn een beetje. Ik ben nu 3 dagen verder, de pijn is voor 75% afgenomen, de zwarte teennagel is nu verkleurd naar blauw/grijs dus het gaat volgens mij de goede kant op. Het enige grote probleem is dat ik niet langer dan 10 seconden op m´n voet kan staan, lopen lukt al helemaal niet. Ik loop mank en moet steeds gaan zitten omdat er een hele pijnlijke druk op m´n teennagel ontstaat (voelt bijna alsof m´n teen gaat ontploffen). Zojuist heb ik een drukverband om m´n teen/voet gedaan en dat voelt wel lekker, maar doe ik hier verstandig aan? En klopt het dat ik nu nog steeds niet kan staan/lopen? Hoelang houdt zoiets aan?

Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden.

Bij voorbaat dank!

Mvg,
Manon.

Re:teen gebroken 09 mrt 2011 22:59 #17

• brenda A
die druk om te teennagel kan de huisarts verminderen door een klein gaatje in de nagel te maken, waarschijnlijk zit er veel vocht en bloed onder de nagel.
geen drukverband dus, maar de druk er juist af laten halen.
sterkte Brenda

Re:teen gebroken 12 mrt 2011 18:27 #18

Re:teen gebroken 17 mrt 2011 15:56 #19

• Famke
Hallo, ik ben vandaag gaan zitten op een stoel van ijzersterk materiaal.
Mijn kleine teen zat eronder en ging toen hevig bloeden. Het is nu dik,rood en een klein velletje word steeds dikker! Het velletje zit er nog half aan want de rest zit onder mijn teennagel. Met lopen stijgt de helft van de pijn naar mijn enkel. Maar het meeste blijft bij mijn teen ik loop nu mank, en als ik probeer normaal te lopen lukt het niet.
Is het nodig naar de dokter te gaan of moet ik het door mijn vingers laten schieten? Ik heb geen idee.
Bij voorbaat dank voor uw hulp
Vgr.Famke
Laatst bewerkt: 17 mrt 2011 20:33 door Anoniem.

Re:teen gebroken 17 mrt 2011 20:36 #20

Femke, als je naar de huisarts gaat, dan kan de huisarts de teen onderzoeken, en vaststellen of er sprake is van een breuk van de kleine teen. Als dat het geval is, kan de huisarts de juiste behandeling voorschrijven zodat je zo snel en goed mogelijk weer beter kan worden. Ik denk dat je even met een ouder naar de huisarts moet gaan voor een zorgvuldig onderzoek en een diagnose want uit jouw verhaal op te maken lijkt het erop dat jouw teen gebroken is. Je kunt zelf voorzichtig aan de teen trekken, of op het topje van je teen in de richting van je voet te drukken. Als dat een sterke stekende pijn veroorzaakt, dan vrees ik dat jouw teen inderdaad gebroken is. Laat je weten hoe het verder gaat met je?

Re:teen gebroken 24 apr 2011 19:12 #21

• gast
ik ben gisteren met mijn voet tegen de deur aangekomen en nu is de teen naast mijn kleine dik niet rood ofzo maar ik kan hem niet bewegen en met lopen doet het op mijn voet staan pijn is mijn teen gebroken ofniet?

Re:teen gebroken 24 apr 2011 20:50 #22

• Els
Als je zeker wilt weten of de teen gebroken is of niet, dan moet de teen even onderzocht worden door een dokter. De huisarts kan je dan als het nodig is doorverwijzen naar de röntgenafdeling voor een röntgenfoto. Dan weet je het zeker.

Re:teen gebroken 01 aug 2011 11:16 #23

• Els
ik heb ook mijn teen gebroken, de middelste, en ik ben ermee naar de dokter gegaan, maar die zei dat ze er niks aan kunnen doen als je teen gebroken is.. is dat waar?

Re:teen gebroken 01 aug 2011 16:00 #24

Nee, er zijn verschillende behandelingsmogelijkheden. De meest eenvoudige is stevig schoenen, en het liefst ouderwetse klompen, dragen zodat de teen stabiel ligt en rust heeft ook bij het lopen, bij het afwikkelen van de voet. Een andere mogelijkheid is de teen met tape vastmaken aan de andere tenen zodat de teen ondersteuning vindt. Een laatste mogelijkheid is een soort cupje onder de teen waardoor de teen in een stevig bedje ligt. Maar als het breukje klein is, is rust en niet belasten voldoende voor een goed herstel, dus ook weer een beetje ja. Tja, zo gaat dat soms in de geneeskunde, niet alles is altijd helemaal waar of onwaar of zeker of onzeker...

Re:teen gebroken 09 jan 2012 21:42 #25

• steve
ik zou rustich aan doen en een rontgen foto laten maken
Moderators: Cheers, Tandor
BEL een VERTROUWENSPERSOON - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)
Het is mogelijk dat u vragen heeft die u liever niet op een publiek forum plaatst, ondanks de anonimiteit van het forum. Misschien heeft u behoefte aan een persoonlijk gesprek of zou u graag met een vertrouwenspersoon/professional over uw problemen willen praten. Voor meer info en beschikbaarheid, klik hier.

Vind Dokter op