Dokter.nl

Bel met medische vragen of voor advies (€ 0,9 p/m)  Klik hier voor informatie en beschikbaarheid
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Paarse,Blauwe handen

Paarse,Blauwe handen 15 apr 2004 17:43 #1

• Anoniem
Hoi,

Ik heb harstikke veel last van paarse tot blauwe handen.
Het doet geen pijn ofzo... maar ze zijn zooo erg koud.
Zelfs als ik hier thuis zit bij de verwarming...dan heb ik het nog koud in m'n handen.
Wat moet ik doen?

Groeten Marco

18 apr 2004 14:22 #2

• Anoniem
Het kan zijn dat je dit krijgt door zuurstof gebrek.
Ik heb ook altijd paarse en koude handen en voeten en dit komt door zuurstofgebrek volgend de huisarts, hier kan je niet veel aan doen verdwijnt vanzelf ook wel weer naar een poosje.

18 apr 2004 17:11 #3

• Anoniem
hey,

Ik hoop het....
Ik heb het sinds 2 jaar ongeveer heel erg.

Paars/blauwe handen 22 apr 2004 12:59 #4

• M.
Hallo,

Ik (18) heb zelf ook vaak paars blauwe handen, ik dacht eerst dat het aan mij lag, maar ben pas na 3 jaar toch maar naar de dokter gegaan, die heeft mij door verwezen naar een internist, die concludeerde dat het de ziekte van reinaud is.
Na 2 verschillende medicijn soorten, hielp het niet.
dus ben ik door verwezen naar het UMC. er is gisteren bloed geprikt en vlgende week gaan ze een soort bloedvaten onderzoek doen waarbij ze een soort runtge foto's maken en mijn handen en voeten in koude en warme badjes doen.
dus ik wacht het wel af,
maar ik zou zeker adviseren om er mee naar de dokter te gaan want het kan toch echt wel een ziekte zijn!

Re: Paars/blauwe handen 05 mei 2004 23:12 #5

• O
Hey,

Ik heb zelf ook hetzelfde probleem als jouw. Dit is bij mij ook al jaren zo, maar ben zelf nooit naar de dokter geweest. Maar heb je al antwoord gehad op je test? Ben benieuwd wat het eigenlijk precies is. En is de ziekte ernstig? Wat houd trouwens de ziekte van reinaud precies in? Ben benieuwd of je een antwoord voor me hebt. Anders ga ik even langs de dokter.

Groetjes.
M. schreef :
Hallo,

Ik (18) heb zelf ook vaak paars blauwe handen, ik dacht eerst dat het aan mij lag, maar ben pas na 3 jaar toch maar naar de dokter gegaan, die heeft mij door verwezen naar een internist, die concludeerde dat het de ziekte van reinaud is.
Na 2 verschillende medicijn soorten, hielp het niet.
dus ben ik door verwezen naar het UMC. er is gisteren bloed geprikt en vlgende week gaan ze een soort bloedvaten onderzoek doen waarbij ze een soort runtge foto's maken en mijn handen en voeten in koude en warme badjes doen.
dus ik wacht het wel af,
maar ik zou zeker adviseren om er mee naar de dokter te gaan want het kan toch echt wel een ziekte zijn!

Re: Paars/blauwe handen 16 mei 2004 18:27 #6

• Anoniem
Als je er wat over wilt opzoeken dan is het de ziekte van RAYNAUD. Ik heb het ook. Zie reactie vanmij bij witte dooie vingers. Het is niet heel erg ernstig. Het is gewoon *** af en toe maarja je zal ermee moeten leren leven.

Groetjes Marieta

28 jun 2004 20:57 #7

• Jeroen
Als je je handen omhoog doet, blijven ze dan blauw?

15 jan 2007 19:35 #8

• Femke
Heb er zelf ook last van, maar alleen wanneer ik buiten ben. Ben ermee naar de dokter geweest en die zegt dat het door een lage bloeddruk komt.

05 mrt 2007 21:14 #9

• de leukste thuis
ik heb vandaag ook iemand gezien met blauwen handen wel erg vreemd en ook zijn voeten waren blauw heel vreemd hoor ik dacht zie ik het nauw goed hij was heel klein met een piep stem en hij had een witte muts op en riep wat sta je nou te kijken nog nooit een smurf gezien.

06 mrt 2007 09:15 #10

• Anoniem
hahaha :D

16 mrt 2007 14:40 #11

• marisa
blauwe voeten heb ik ook regelmatig
volgens mij komt dit door zuurstof gebrek
ik ben zelf geboren met chronische hyperventilatie dwz geboren met een verkeerde ademhaling waardoor mijn zuurstoftransport niet goed verloopt.
Heb veel klachten hiervan waaronder blauw/paarse koude voeten!
Misschien is het een idee om te kijken of je wel goed ademt!
Veel mensen ademen verkeerd en terwijl er veel therapie voor is om goed te leren ademen.
Succes

blauwen handen 20 mrt 2007 10:00 #12

• marijke
hallo ik ben 29, ik heb ook regelmatig blauwen handen, ik sport ook regelmatig. 2 uur na het sportten krijg ik het koud, en krijg ik blauwen handen en soms ook blauwen voeten, ik moet er echt mee in bad om op te warmen, ik weet niet wat het is ik ga er mee naar de dokter.

23 mrt 2007 16:10 #13

• Anoniem
ik wis nie dat er zo veel SMURFEN op dit forum reageren

23 mrt 2007 16:13 #14

• Anoniem
de een heeft blauwen voeten de anderen heeft weer blauwen handen zijn Jullie afstammelingen van de SMURFEN HEHEHEHhehehehe......hihihihihihihi.............
hohohohohohoho...... ik kom niet meer bij van jullie LALALALA ..... LALALAAAA

24 mrt 2007 21:37 #15

• Anoniem
mijn dochtertje van 2,5 jaar heeft dat altijd na het zwemmen. terwijl het water niet koud is en omgeving is ook niet koud. andere kindjes hebben er geen last van zoals ik zie. ze krijgt dan heel blauw/paarse lipjes en armpjes en handjes. en soms ook wangetjes. als ik dan aan haar lijfje voel voelt ze niet koud aan ofzo. een paar uur na het zwemmen trekt het weg. heel raar. ik weet dat mijn zusje dat volgens mij ook vroeger met zwemmen had. is het erfelijk??? moet ik hiervoor naar de dokter? Verder is ze er niet ziek ofzo van.
Groetjes een bezorgde mama

26 mrt 2007 22:54 #16

• hll
Ja ik ken het ook idd.. al jaren last van maar heb t alleen in de wintermaanden. Als t buiten echt koud is worden me vinger helemaal spierwit en stijf.
Zijn ze ook altijd koud, maar voel t zelf niet echt meer.. maar als ze warm zijn zijn ze nog rood/paars! maarja over paar maandjes is dat wel weer over!

Koude en blauwe voeten 18 apr 2008 14:43 #17

• Anoniem
Hallo.
Ik heb altijd al koude handen en voeten gehad, voornamelijk in de winter, ik ken eigelijk niet anders , ik had altijd gedacht dat heb ik geerfd want mijn oma heeft het ook.
Maar het laatste jaar maak ik mij er toch wel een beetje druk over want het lijkt wel erger te worden,het is nu zo , als ik mijn sokken uit doe , dan worden mijn voeten zo goed als gelijk al helemaal blauw en als ik dan in bad ga dan duurt het een hele poos voordat ze weer normaal zijn.
Ik ben hiermee al bij de dokter geweest en hij zegt "moet je maar mee leren leven"
en that's it !
Ik heb er regelmatig gewoon last van, het is pijnlijk.
Maar ik zit me ook af te vragen of het niet gevaarlijk is, hoe je er aan komt en wat je er zelf aan kunt doen,behalve warm aan kleden en stoppen met roken.

Een bezorgd iemand.

Re: 18 jul 2008 08:32 #18

Hallo,

Dit kan de ziekte van Raynaud zijn. Dit is bij mij 14 jaar geleden geconstateerd. Er zijn medicijnen voor, Nifedipine, wat veel van de klachten wegneemt. Helaas reageren 9 van de 10 patienten niet op deze medicijnen maar ik gelukkig wel. Verder kun je via de patientenvereniging van de reumastichting een boekje opvragen over Raynaud waar veel uitleg en tips instaan. Warme kleding in laagjes helpt en niet zwaar tillen want dat stremt de bloedsomloop. Geen koude dingen met blote handen uit de vriezer pakken maar een ovenwant aandoen etc. In ieder geval heel veel sterkte want vaak is het pijn, pijn en pijn.

Hanny

Re:Paarse,Blauwe handen 16 nov 2009 13:22 #19

• Anoniem

Re:Paarse,Blauwe handen 16 feb 2010 12:50 #20

• Anoniem

Re:Paarse,Blauwe handen 25 apr 2010 19:59 #21

• JOUKJE
hooooi :D

ik heb ook altijd heel erg last van blauwe/paarse en soms rode handen :S
bij mij doet het ook helemaal geen pijn, maar ik vond het erg lastig omdat er heel veel mensen om vragen.
maar ik ben naar de huisarts geweest en die gaat onderzoeken wat ik heb & dan zeg ik het wel even :D

Re: 18 mei 2010 23:35 #22

• romij
HALLO LOTGENOTEN,
HEBBEN JULLIE AL EENS GEDACHT AAN HET ROKEN [WIE ERVAN ROOKT DAN ]
IK DOE DAT NAMELIJK WEL DUS JA KAN MET DE BLOEDVATEN TE MAKEN HEBBEN OMDAT ROKEN IMMERS NIET GOED IS MAARJA IK ROOK AL ZOVEEL JAAR EN HEB GEPROBEERD TE STOPPEN MAAR LUKT MIJ NIET HEB DE RUGGEGRAAT NIET HELAAS,
MAAR ALS MIJN HANDEN IN BEWEGING ZIJN DAN HEB IK ER MINDER LAST VAN ,MAAR ZODRA IK BUITEN KOM EN HET IS MAAR IETS FRIS VOOR MIJN GEVOEL DAN ,DAN BEN IK PAARS TOT BLAUWE VINGERS ,VOETEN EN NEUS
DUS JA IK WEET OOK HET KAN MET M,N LONGEN TE MAKEN HEBBEN DUS HEB NU EEN AFSPRAAK LOPEN OP HET LUMC.

JONGENS LATEN WE ER GEEN GEINTJES OVER MAKEN DIT IS EEN SERIEUS IETS EN IEMAND DIE HIER DE GEK MEE ZIT TE STEKEN KAN BETER ZELF EEN SITE OPRICHTEN VAN HEE KOM BIJ MIJ IK BEN EEN KOMIEK ,DUS SORRY NEEM DE MENSEN WEL EVEN VOOR WAT WE ZIJN HE,
DANK JE.

Re:Paarse,Blauwe handen 19 mei 2010 00:51 #23

• Duco
Romij, de naam voor wat jij beschrijft is perifere arteriele insufficientie.

Re:Paarse,Blauwe handen 14 jun 2010 10:17 #24

• P
Ook ik heb al een aantal jaren last van Raynauld, net als mijn vader overigens... nu is een paar weken geleden een traagwerkende schildklier geconstateerd, daarbij komt dit verschijnsel ook vaak voor...

Re:Paarse,Blauwe handen 14 jun 2010 12:32 #25

• Nerzerve
Koude in de handen en voeten - of een overgevoeligheid voor koude in de handen en voeten komt veel voor bij hypothyreoïdie (traag werkende schildklier).

Maar als de traag werkende schildklier wordt behandeld met medicatie dan behoren deze verschijnselen van koude handen voeten weer te verdwijnen.

Als dit bij hypothyreoïdie met een goed ingestelde medicatie niet het geval is, dan kan de patiënt nader te worden onderzocht op het Fenomeen van Raynaud.

Het fenomeen van Raynaud is een ziekte waarbij de bloedtoevoer naar de vingers en tenen (en soms ook naar de neus en de oren, zogezegd de extremiteiten en uitstekende delen van het lichaam) belemmerd kan zijn door verkrampinkjes (spasmen) in de bloedvaten .
Moderators: Cheers, Tandor
Bel met medische vragen of voor advies - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)
Klik hier voor informatie en beschikbaarheid

Vind Dokter op