Dokter.nl

Bel met medische vragen of voor advies (€ 0,9 p/m)  Klik hier voor informatie en beschikbaarheid
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

gebroken middenvoetsbeentje

gebroken middenvoetsbeentje 21 jul 2003 11:06 #1

• diederik
Hallo. Twee weken geleden heb ik mijn middenvoetjsbeentje gebroken. Ik heb een week gips gehad en een week een kunststof ding om mijn voet. Volgens de arts moet ik er nu weer op kunnen lopen. Maar op internet enzo lees ik dat een botbreuk minimaal 3 a 4 weken duurt voordat het is herstelt. Bovendien voel ik het nog wel als ik er op loop. Is dat normaal? Of is twee weken echt te snel?

03 mei 2004 10:33 #2

• Anoniem
ik heb de mijne vrijdag gebroken en heb nu een week gips tot onder mijn knie. En na een week krijg ik een gipsvoetje. Daar moet ik dan 3 weken in zitten en dan nog een week rust ofzo. het is die van mijn kleine teentje...

Heb als ik op bed lig hele erge kramp in mijn hiel. Vooral als ik op bed lig.

Weet iemand of er iets te doen is tegen de kramp die ik af en toe in mijn hiel heb. Als ik op bed lig doet het echt super zeer. alvast bedankt

19 mei 2004 23:31 #3

• chrisje
Het beste is te allen tijde een emmer of bak ijskoud water naast je bed te zetten, op het moment dat je kramp krijgt stap dan in dat koude water, je voet schrikt dan als het ware van dat koude water en zo schiet als het goed is ook meteen je kramp er uit, succes!!!

Middenvoetsbeentje gebroken, metatarsus 24 mei 2004 15:43 #4

• Steffel
Een middenvoetsbeentje wordt metatarsus genoemd.
Laatst bewerkt: 30 okt 2009 05:53 door .

Middenvoetsbeentje gebroken, metatarsus 24 mei 2004 23:15 #5

• Anoniem
De middenvoetsbeentjes (metatarsalis) worden vaak gebroken door voetballers.
Laatst bewerkt: 30 okt 2009 05:55 door .

Middenvoetsbeentje gebroken, metatarsus 01 jan 2005 22:47 #6

• Anoniem
Het tweede en derde middenvoetsbeentje gebruik je intensief bij het lopen er breken dus vaker. Het vijfde middenvoetsbeentje kan breken als je over-supineert, dus als de binnenzijde van de voet teveel omhoog komt.
Laatst bewerkt: 30 okt 2009 05:59 door .

Re: gebroken middenvoetsbeentje 14 feb 2005 21:06 #7

• siema
Hoi , ik heb enige tijd geleden mijn middenvoetsbeentje gebroken en ik heb echt 6 weken gips gehad van mijn chirurg. En zelfs daarna was het nog zeer gevoelig. Iedere breuk moet minstens 4 weken de tijd krijgen om te herstellen. Vooral je voet die belast je de hele dag. Succes ermee, maar volg wel je gevoel.
Laatst bewerkt: 22 jun 2011 21:33 door Anoniem1.

02 mrt 2005 18:32 #8

• Yvonne
Ik heb even een vraagje wat hier mee te maken heeft.

Anderhalve week geleden was ik aan het stoeien met mijn vriend en hij stond daarbij heel hard op mijn voet en maakte ook een draai. Toen ik mijn sok uit deed zag ik daar een blauwe plek die er die ochtend nog niet zat.

Maar nu ben ik anderhalve week verder en het gaat steeds meer pijn doen. Als ik op het botje druk ook dan heb ik meteen de rest van de dag pijn.

Ik heb ook op internet gelezen dat het kan dat je pas later door hebt dat je er iets niet goed zit en dat dus je middenvoetsbeentje gebroken is.

Maar mijn vraag is nu; heeft het nog nut om na bijna 2 weken naar een dokter te gaan.?

Re: gebroken middenvoetsbeentje 28 jun 2005 20:41 #9

• Anoniem
Neem het zekere voor het zekere en meem veel rust, ik heb 6 weken met gips gelopen en nu loop ik nog steeds met haarscheurtjes in het bot. Dus rust veel uit zonder de voet te belasten.
groetjes paul
Laatst bewerkt: 22 jun 2011 21:34 door Anoniem1.

middenvoetsbeentje 11 mrt 2006 02:30 #10

• auw
Ik heb er bijna 3 weken mee doorgelopen en het bleek gebroken en alweer licht aan elkaar gegroeid . loop er niet te lang mee door want ik heb er nu na twee jaar nog steeds last van.

Middenvoetsbeentje 07 jul 2006 16:14 #11

• Steven
Ik heb net mijn middenvoetsbeentje gebroken, mooie breuk zeggen ze, slechte timing met de voorbereiding van het voetbal seizoen in het verschiet volgende week.

Hoe lang mag je rekenen eer je voluit mag gaan, ze zeggen 4-5 weken plaaster.

Re:gebroken middenvoetsbeentje 02 okt 2008 21:53 #12

• Suzanne
Hallo,,

Ik heb een week geleden me middenvoetsbeentje gebroken.. En ik heb een week kalkgips gehad en moet nu van de dokter weer gewoon kunnen lopen!
Dat is dus echt onmogelijk wie heb hier ervaring mee?

Re:gebroken middenvoetsbeentje 15 okt 2008 16:24 #13

• Deeass
Gisteren is mijn paard vol op mijn voet gesprongen. Nu is mijn voet dik en kan ik er niet meer op lopen ook is de onderkant bij de tenen dik en blauw. Volgens mijn moeder doen ze hier niks aan in ut ziekenhuis als het gescheurd of gebroken is. KAn dit een gebroken middenvoetsbeentje zijn? en wat doen ze er aan in het ziekenhuis???

Re:gebroken middenvoetsbeentje 15 okt 2008 18:01 #14

• Anita
Ik heb mijn middenvoetsbeentje gescheurd gehad en er 5 weken mee in het gips gezeten, na een week ermee rond te hebben gelopen.
De botjes in de voet zijn dun en een paard is zwaar. Ga er maar mee naar de dokter en laat een foto maken. Als je in het gips zit is de pijn grotendeels weg.
In dit geval heeft je moeder dus eens geen gelijk! Er wordt echt wel wat aan gedaan.

Re:gebroken middenvoetsbeentje 20 jan 2009 16:45 #15

• Manuela
Heej,

Ik heb mijn middenvoetsbeentje gebroken,
Ik heb 1 week kalkgips gehad en nu al 2 weken Roze kunststof/loop gips en heb nog 1 week te gaan,
Maar is het normaal als ik afentoe sta, met me loopgips dat ik er dan nog last van heb. Ik heb regelmatig last op de plek van de breuk.

Als iemand hier antwoord op hebt graag...!!!

Groetjes Manuela

Re:gebroken middenvoetsbeentje 20 jan 2009 22:07 #16

• Jantine
Jouw specifieke vraag kan alleen goed beantwoord worden met de exacte medische gegevens bij de hand. Waar zit de fractuur, in welk bot zit de fractuur, hoe is de fractuur, wat voor soort fractuur, hoe geneest de fractuur...?

In het algemeen kun je zeggen dat de klachten geleidelijk afnemen, naar gelang de breuk geneest. Je zult hiervoor geduld moeten oefenen. Als de tenen goed gevoel hebben en het gips dus niet te strak zit zou ik rustig op de bank gaan zitten en de tijd het werk laten doen.

Re:gebroken middenvoetsbeentje 20 jan 2009 23:33 #17

• Anita
De breuk is een zwakke plek geworden en het is dus niet raar dat je af en toe pijn hebt als je staat. Tenslotte drukt er je hele gewicht op, ook al zit het nog in het gips.
Zelf had ik er na een half jaar nog last van en heb opnieuw foto's laten maken. Alles goed genezen,
maarja, pas na een jaar kon ik zeggen dat ik er niets meer van voelde.

Beterschap he

Re:gebroken middenvoetsbeentje 02 apr 2009 00:32 #18

• karin
onze dochter van 9 is met haar voet(bovenkant) met een enorme klap op een rekje van een speeltoestel terecht gekomen. na uren huilen net terug van dokterspost. hij vond voet nog vrij slank en zegt dat het daardoor geen breuk aan middenvoetsbeentje kan zijn. hij wil dan ook pas over een paar dagen fotos laten maken, eventueel... we zijn inmiddels alweer uren verder en ze huilt nog aan een stuk door. Mag ik vragen wat bij jou de symptonen waren? ik heb er zelf namelijk wel mijn twijfels over, maar kan er weinig over vinden op internet.
alvast bedankt!
karin

Re:gebroken middenvoetsbeentje 02 apr 2009 01:37 #19

• Nelleke
Een fractuur van een bot geeft altijd zwelling, pijn en soms een blauwe plek.

Het advies van de dokter is in principe juist, maar moeders intuitie schat ik ook hoog in.

Als je dochter morgen nog duidelijk ernstige last heeft van haar voet, ga dan even terug naar de huisarts.

Re: 17 apr 2009 08:16 #20

• Caroline
Goed idee, een bak water om je voet in te doen.

Zeker als je gips hebt :D

Re:gebroken middenvoetsbeentje 19 apr 2009 20:32 #21

• Eline
Hallo iedereen,
Ik ben gisteren stomweg gevallen door van een verhoogje op de stoep te stappen, inplaats van op myn vlakke voet ben ik op de zijkant van mijn rechtervoet terechtgekomen. Vanmiddag kreeg ik in het ziekenhuis te horen dat ik een Jones-fractuur heb, een breuk van het middenvoetsbeentje van mijn kleine teen, zeer pijnlijk!
Nu loop ik dus in een open plaaster, voorlopig(!) voor 10 dagen. Maar na alles wat ik gelezen heb op internet heb ik schrik dat de botjes niet aanelkaar willen groeien en dat ik me moet opereren, weet iemand hoeveel kans daar op is? Of heeft iemand hetzelfde meegemaakt?

Groetjes, Eline

Re:Middenvoetsbeentje 14 mei 2009 20:06 #22

Wanneer kan je weer 100 % belasten na verwijderen van gips? Ik zaalvoetbal nog al slecht voor je botjes maar ja. Blijft verslavend

Re:gebroken middenvoetsbeentje 14 mei 2009 20:40 #23

• Nanne
In principe kun je na de gipsperiode weer belasten, maar altijd op geleide van pijn. 6 weken gips verzwakt het been sterk, dus neem nog een week of twee a drie minimaal om weer rustig te kunnen sporten. Tja, als je verslaafd bent, moet je het zelf weten, met alle risico's van dien.

Re:Middenvoetsbeentje 29 mei 2009 09:57 #24

Het is trouwens een Jones Breuk, maandag is mijn gips eraf gegaan. En ik heb geen pijn gehad nu heb ik sinds donderdagavond lichte pijn op waar de breuk zat, misschien teveel gelopen. Is dit erg of is dit normaal. Graag iemand met ervaring met deze breuk.

Re:Middenvoetsbeentje 29 mei 2009 10:01 #25

Maandag 25 Mei is mijn gips verwijderd, ik had een Jones factuur (midenvoetsbeentje linker kleine teen). Nu heb ik sinds gister lichte pijn op de plek waar de breuk zat, de pezen en spieren beginnen wel weer normaal te werken. Is het normaal dat ik nu lichte pijn heb dinsdag en woensdag had ik nergens last van namelijk. Graag iemand met ervaring met Jones factuur. Heb ik misschien teveel gelopen ofzo?
Moderators: Cheers, Tandor
Bel met medische vragen of voor advies - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)
Klik hier voor informatie en beschikbaarheid

Vind Dokter op