Dokter.nl

Bel met medische vragen of voor advies (€ 0,9 p/m)  Klik hier voor informatie en beschikbaarheid
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

koolhydraat-vrij

koolhydraat-vrij 02 nov 2007 23:35 #1

• jurgen
hallo mensen!
ik zit met een probleem: hoe kan het dat nadat ik de koolhydraten uit mijn voedingswijze heb verwijderd (sinds 3 jaar), ik nooit meer ziek ben geweest. heb geen last meer gehad van: griep, verkoudheid, rugpijn, ontstekingen, koortslippen, terwijl ik daarvóór er elk jaar wel door werd geveld. ook vraag ik me af waarom mijn bloeddruk is gedaald en m'n cholesterol ook. voor alle duidelijkheid: ik eet sinds 3 jaar alleen nog: dierlijke producten zoals: verzadigd vet, vlees, vis, slagroom, roomboter, eieren, zuivel. ik eet dus geen groente, meel, suiker, groente, fruit. verder ben ik 20 kg. afgevallen en nuttig ongeveer 3500kcal per dag. ik ben 1 meter 83 en weeg 68 kg.
ik vind het allemaal raar daar dit dieet precies het tegenovergestelde is van wat men mensen altijd adviseert.
groetjes!

03 nov 2007 03:36 #2

• Anoniem
Dit is een bekend dieet. Blijkbaar bent u meer op uw gezondheid gaan letten en bent u daardoor minder "ziek". Het is een aanrader voor anderen, gezond leven doet gezond leven...

Koolhydraat-vrij 03 nov 2007 14:14 #3

• Anoniem
Goed zo Jurgen...! Ben je beeldig dun heb je straks een hartvervetting.

Dit is een bekend dieet. Blijkbaar bent u meer op uw gezondheid gaan letten en bent u daardoor minder ziek. Het is een aanrader voor anderen, gezond leven doet gezond leven

Lees nou eens beter wat er staat.
Laatst bewerkt: 12 apr 2011 09:05 door Anoniem1.

03 nov 2007 16:25 #4

• jurgen
nou ja, zoals ik al zei: m'n cholestorol is gedaald, triglyceriden zelfs met 70% dus ik zou niet weten waar die hartvervetting dan vandaan moest komen...?

koolhydraat vrij 03 nov 2007 22:05 #5

• Anoniem
het is een wonderlijk dieet, ziet er ook niet gezond uit als je het zo leest. Atkins deed het, Montignac deed het . Maar jij voelt je er goed bij en als je nu maar heel goed cholestorol en tryglys. en glucose in de gaten houdt, dan zal het dieet wel bij je passen. Zou het toch niet aan iedereen aanraden, maar misschien werkt het voor jou wel. Brenda

03 nov 2007 23:00 #6

• jurgen
nou, het is inderdaad een apart dieet. klinkt ongezond jah;) maar dat is nou juist mijn vraag... niemand kan me zeggen of het nu werkelijk gezond is of niet. maar daar ik me gewoon top voel, barst van de energie, betere bloedwaarden heb en nooit meer ziek ben, kan ik haast niet geloven dat het slecht is.
m'n bloedsuiker is tot nu toe steeds konstant gebleven: 5,2-5,4, of ik nou nuchter laat prikken -of niet. en honger heb ik nooit!!... schijnt beide iets met insuline/constante bloedsuikerspiegel te maken te hebben.
of het voor iedereen werkt, durf ik inderdaad niet te zeggen. m'n partner doet het ook trouwens en heeft dezelfde resultaten. ik eet nog maar 2x per dag. tussendoortjes heb ik geen behoefte meer aan en daardoor zijn de kosten ooknog te overzien. daar het spul wat we wél eten best duur is: vlees/vis/gevogelte/volle kaas/volle yoghurt/roomboter/slagroom... niet de goedkoopste producten.

04 nov 2007 22:29 #7

• Meggy
ik eet sinds 3 jaar alleen nog: dierlijke producten zoals: verzadigd vet, vlees, vis, slagroom, roomboter, eieren, zuivel. ik eet dus geen groente, meel, suiker, groente, fruit.

hoi jurgen,
dit klinkt voor mij juist ook erg ongezond. ik zou er ook nooit aan durven beginnen omdat ik al een beroerte krijg als ik alleen al denk aan die producten: verzadigd vet, vlees roomboter etc.

Maar daarbij kan het voor jou juist heel goed zijn. waarschijnlijk is ieder lichaam anders. als je bloedwaardes enz allemaal goed blijken en je voelt je super kan er weinig aan de hand zijn denk ik... toch vind ik het vreemd. als je aan die producten denkt wat jij eet, denk je aan moddervette ongezonde mensen....nietwaar?

ik zou je echt geen advies kunnen geven of dit goed is of niet. blijkbaar is het voor jou goed, maar ik ben van mening dat heel gevarieerd eten het beste is. dus fruit, granen, groente, ook wel vet hoor erbij. gewoon alles met mate zeg maar.

ik weet dat een collega van mijn man een soort studie doet dat gebasseerd is op alleen fruit eten. hij is van mening dat de mens een fruit eter is en daar goed op kan leven. hij eet dan ook heel veel fruit en weinig andere producten. dit lijkt mij dus ook niks. het moet allemaal een beetje in balans zijn.

ik geloof helemaal niet in dieeten, doe maar gewoon normaal en alles met maten dan is het wel goed.
maar ieder het zijne natuurlijk.
ik ben benieuwd hoe andere reakties hierop zijn.

Groetjes van Meggy

05 nov 2007 06:10 #8

• jurgen
hey peggy (en de rest)!
nou, dat is juist het punt: vroeger at ik 'normaal' en was ik vaak ziek en had ik last van mijn rug. nu dus niet meer. ik ben ook zeker niet meer gaan bewegen. ik beweeg hooguit 20 min. per dag, in de huishouding enzo. en aanleg om dik te worden had ik ook!.. ik had alle dieeten geprobeerd maar die hielpen niet meer op het laatst. op sommige plaatsen ging m'n vet gewoon niet meer weg... en nu word ik steeds 'strakker' ik zie spieren op plaatsen zitten waar ik ze nog noooit had gezien!... inmiddels zie ik het ook niet meer als dieet; een dieet hou je geen 3 jaar vol namelijk. ik heb nooit het gevoel dat ik iets mis of niet mag eten. m'n smaak is denk ik veranderd en ik walg bijvoorbeeld al bij het zien van patat of een gebakje. ik heb ook nooit meer honger dus en eet misschien 2x per dag en 's-avonds misschien wat blokken 50+ kaas of 60+ brie met roomboter erop hihihi.... en ik bak alles in uitgebakken rund -of varkensvet:)) allemaal raar inderdaad.
ik heb overal al geraadpleegd maar er is geen deskundige die me tot nu toe kan vertellen waarom ik überhaupt nog leef:)
schijnt wel dat te hoge bloedvetten veroorzaakt worden door koolhydratenconsumptie; de suiker daaruit wordt dan omgezet in triglyceriden... vandaar waarschijnlijk mijn 70%-daling daarvan.

05 nov 2007 06:11 #9

• jurgen
meggy dus, sorry;)

05 nov 2007 20:32 #10

• MEGGY
hoi jurgen,
dus suiker is eigenlijk slechter dan vet? dus de koolydraten uit suiker worden omgezet in slechte vetten in je bloedvaten? klopt dat?
ik vind het een heel wonderlijk dieet.
ik weet het verder ook niet........ook al zeg je dat je zo bent afgevallen en je je zo goed voelt, durf ik het toch zelf niet te gaan proberen....gek he? maar wens je veel succes en gezondheid toe! misch over een tijd doen heeeeel veel mensen het en heb je een doorbraak....hihi
gr meggy

05 nov 2007 22:17 #11

• jurgen
peggy,
of triglyceriden überhaupt slecht zijn, weet ik niet. misschien een teveel daaraan!... ze worden geloof ik wel gebruikt als energie-voorziening.. en misschien als je meer in je bloed hebt dan je nodig hebt (dus teveel koolhydraten eet), dat het dan wél schadelijk is; kweet niet.
het schijnt ook dat verzadigd vet helemaal niet (of deels niet) door je bloed wordt vervoerd maar door het lymfe-stelsel!.. misschien dat ik daardoor erg gunstige vet-bloedwaarden heb, ondanks dat ik massa's vet eet. haha, ja, keb me er een beetje in verdiept inmiddels daar mij verder niemand kan helpen. maar ik ben ook geen deskundige dus het blijft giswerk wat de theorie betreft. de praktijk zit hier iig. in volle gezondheid;)
ik zou mijn voedingswijze ook zeker niet zomaar aanraden aan anderen daar er misschien wel andere risicofactoren zijn (voor de lange termijn), die ik dus nog niet weet.

05 nov 2007 22:24 #12

• jurgen
nou weet ik het nadeel van m'n dieet: kan peggy en meggy niet meer uit elkaar houden:))

05 nov 2007 22:42 #13

• Anoniem
www.kruidenvrouwtje.nl/zozitdat/triglycerides.htm

Hoe is trouwens de verdeling van je cholesterol ?

05 nov 2007 23:16 #14

• jurgen
dank voor de link!... staat in grote lijnen inderdaad in dat overdaad aan suiker uit koolhydraten schaadt doordat het (oa.) omgezet wordt in triglyceriden. hoewel ik hun advies niet kan volgen: minder suiker... en meer fruit en groente... zeker in fruit zit veel suiker/koolhydraten... maargoed, het is maar een internet-site en er wordt van alles en nog wat op internet geschreven.
m'n cholesterolwaardes weet ik niet meer exact. heb het 1,5 jaar geleden voor het laatst laten meten. ik weet nog wel dat mijn HDL, wat het 'goede' cholesterol wordt genoemd (dat is het cholesterol wat vanuit de bloedbaan terug gaat naar de lever(?)), hoger was dan het maximum. en de ratio was uitmuntend. in maart laat ik het weer meten en dan zal ik jullie op de hoogte houden hier. op de uitslag van dat onderzoek zullen ook de oudere gegevens staan; mooi vergelijkingsmateriaal dus.
tevens laat ik dan mijn vitamine-K status meten daar ik me daar zorgen om maak omdat vit. K in groente zit. (hoewel het ook in lever en eieren zit en geproduceerd wordt door de darmflora). ik eet gemiddeld 3 eieren per dag, maar toch wil ik het liever zeker weten.

05 nov 2007 23:28 #15

• jurgen
als iemand trouwens nog ideetjes heeft over andere dingen die ik zou kunnen laten testen in maart, houd ik me aanbevolen. wellicht zijn er nog meer soorten bloedwaarden die bij deze voedingswijze van belang zijn...

10 nov 2007 22:01 #16

• Anoniem
Je eet geen fruit en groente? Dat lijkt me niet echt gezond. Alsof je van fruit en groente dik zou worden.... Ik zelf vind zo'n dieet onzin. De enige reden waarom het werkt is omdat je gewoon snel volzit van al dat eentonige eten en daardoor minder eet. Maar het is veel te eenzijdig

11 nov 2007 16:11 #17

• jurgen
...dus blijft mijn vraag waarom ik, sinds ik dit doe, nooooit meer ziek ben en van al mijn kwaaltjes af ben! en zoals gezegd eet ik ongeveer 3000 tot 3500 kcal. per dag; dus minder eet ik zeker niet!
ik heb trouwens intussen mijn immuunsysteem laten testen met een levend-bloedanalyse en het was in uitzonderlijk goede staat! tevens was mijn bloed bijzonder zuurstof-rijk, wat er op zou wijzen dat ik de hele dag zou hebben gesport... maar zoals gezegd beweeg ik dus vrijwel nooit. ik was in ieder geval blij met deze uitslag!

Re:koolhydraat-vrij 23 jun 2009 20:53 #18

• Paul Beeker
Zou het interessant vinden om de waardes nu te weten en te horen hoe het nu met je gaat.

Misschien goed om je eens in een antroposofische kijk/holistische kijk te verdiepen.

Zo'n dieet kan theoretisch niet goed zijn als je het langdurig hanteert. Je weet dat schadelijke stoffen (zuren/toxines) opgeslagen worden in spierweefsel, bindweefsel en gewrichten. Dit zal een regulier arts je niet altijd vertellen.
Renckeweg is misschien leuk om te begrijpen.

Re:koolhydraat-vrij 13 okt 2009 12:48 #19

• Natasja
Ben verrukt van wat Jurgen allemaal schrijft. Iedere keer als ik de normale gezonde eetwijze volg, krijg ik last van van alles en nog wat. Ook al is het allemaal met mate. Wanneer ik eet zoals hij voel ik me gezond, mooie huid, val af, heb geen honger, goede stoelgang, meer energie en (volgens de huisarts)zijn de waarden allemaal perfect. Ik eet praktisch geen fruit en groente, wel vlees, kip, vlees, paar eieren per dag, kwark, allerlei soorten kaas enz
Denk dat volle melk, roomboter enz nodig is om de energie intake hoog te houden, anders krijg je te weinig binnen. Werkt voor mij. Af en toe zwicht ik voor de commentaren van anderen om mij en snel naar de dokter om te kijken of ik inderdaad stervende ben, maar nee. Dokter is ook niet eeens met deze eetwijze, maar kan aan de hand van de uitslagen niet aantonen waarom ik ermee op zou moeten houden. Dus.....

Re:koolhydraat-vrij 11 nov 2009 17:48 #20

• Eric
Hey jurgen, naar mijn mening ben je hartstikke goed bezig. Je eet natuurlijke/dierlijke producten en deze zullen volgens mij ook het best opgenomen worden in je lichaam omdat wij eigenlijk ook een soort dieren zijn (we zijn geen planten of insecten in ieder geval). En je enregie komt denk ik van jouw Kcals, als mensen willen afvallen denken ze vaak "oh minder eten" maar dat is een slecht idee ik weet niet wie daar op kwam.

Eic, 18 jarige ecto.

Re:koolhydraat-vrij 21 nov 2009 15:17 #21

• Ron
Door een vergelijkbaar dieet is de schildklier van mijn vriendin er zo ongeveer mee gestopt.
Ze had veel teveel ketonen in haar urine en had waarschijnlijk een chronisch jodium tekort, ik hoop dat er nog wat aan te doen is.
Wel apart dat ze met dat dieet een jaar lang geen insuline hoefde te spuiten maar kijk met welke gevolgen.
Enorm eenzijdig en gevaarlijk dieet als je geen goede begeleiding hebt.

Re:koolhydraat-vrij 30 nov 2009 17:51 #22

• D
Aangezien u zeer waarschijnlijk last had van hyperinsulinemie (of in ieder geval van hypoglycemie) had u last van allerlei klachten.
Nu bent u daar dus vanaf. Mooi.
Uiteraard kunt u nu af en toe wel wat fruit gaan toevoegen en evt. af en toe wat brood.
Reageert u daar weer slecht op, dan weet u wat u te doen staat.

Re:koolhydraat-vrij 30 nov 2009 17:54 #23

• D
Hallo,

Lief dat u een berichtje plaatst voor iemand anders.

Wanneer het zo is dat haar schildklier nu onderpresteert door jodiumtekort, dan kan dit
waarschijnlijk heel simpel opgelost worden door weer voldoende jodium te gaan gebruiken.

Indien dat niet helpt, dan is haar schildklier waarschijnlijk al veel langer niet in orde (waardoor ze misschien zelfs wel diabetes II heeft gekregen).

Re:koolhydraat-vrij 19 mrt 2010 08:55 #24

• Koolhydraatvrij c.q koolhydraatarm
Er is een groot misverstand over dieetsoorten die koolhydraten beperken. Ze zijn nooit kooolhydraavrij maar koolhydraatarm. Een mens heeft alles nodig dus ook koolhydraten. Maar door ze te beperken en je voeding uit meer gezonde eiwitten dan koolhydraten te laten bestaan zorg je wel voor meer energie, lagere bloeddruk, beter cholesterol gehalte en niet onbelangrijk je kan ook makkelijker afvallen.

Maar wat je ook doet sla nooit door naar uitersten, iemand die heel lang bijna helemaal geen koolhydraten neemt is net zo slecht voor zijn lichaam bezig als iemand die heel lang veel te veel vet eet. Bij een koolhydraatarm dieet beperk je maar korte periode de koolhydraten tot een minimum van 20 per dag. Daarna ga je dat langzaam opvoeren tot je van jezelf weet bij hoeveel koolhydraten je lichaam nog steeds werkt op vet verbranden in plaats van koolhydraten opslaan in vet.

Tonia
Laatst bewerkt: 19 mrt 2010 23:54 door .

Re:koolhydraat-vrij 12 jan 2011 23:46 #25

• theo
Ik lees hier allemaal reacties van mensen, die gehersenspoeld zijn door de de medische wereld en de voedingsmiddelen-industrie. Alle light producten en magere producten ten spijt, is de westerse wereld alleen maar vetter geworden. Lees eens het boek "grip op koolhydraten" van Yvonne Lemmers. Je vooroordelen t.a.v. het koolhydraatarme/koolhydraatvrijde dieet zullen mogleijk snel verdwijnen en je zult schrikken van je eigen door de industrie gevormde ideeen over gezonde voeding.
Moderators: Cheers, Tandor
Bel met medische vragen of voor advies - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)
Klik hier voor informatie en beschikbaarheid

Vind Dokter op