Dokter.nl

BEL een VERTROUWENSPERSOON - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)
Het is mogelijk dat u vragen heeft die u liever niet op een publiek forum plaatst, ondanks de anonimiteit van het forum. Misschien heeft u behoefte aan een persoonlijk gesprek of zou u graag met een vertrouwenspersoon/professional over uw problemen willen praten. Voor meer info en beschikbaarheid, klik hier.
glucose nuchter (1/1) - Medisch Forum - Dokter.nl
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

glucose nuchter

glucose nuchter 25 jun 2006 15:13 #1

• belle
Ik heb meegedaan aan een onderzoek naar cholestorol en suiker. Vragenlijst ingevuld en bloed laten prikken.
Ik werd uitgenodigd voor een gesprek. Cholestorol was ok, ( al mocht de HDL, goede cholestorol ,wat hoger zijn.)
Echter: volgens de medisch deskundige was mijn glucosewaarde veel te hoog.
waarde was 6,6.
Volgens hem moeten de glucosewaarden tussen de 5,6 en 6,1 liggen.
Ik ben kennelijk potentieel diabetes type 2 patient.
Ik heb enig overgewicht ( volgens de Body Mass Index 27.3) Het advies dat ik meegekregen heb is om meer op mijn voedselpatroon te letten.
Nu lees ik op deze site dat glucosewaarden rond de 7 acceptabel zijn.
Op een andere site stond zelfs dat glucose nuchter tussen de 4,4 en 6,7 goed is, tussen de 6,8 en 7,7 aceptabel, vanaf 7,8 slecht.
wat is nu waar? Wat is een goede glucosewaarde?

16 jul 2006 18:16 #2

• Hetty
Sinds 2 jaar de diagnose diabetes, toen het ontdekt werd had ik bloedsuikerwaarde van 18. Eerst met medicijnen gestunteld, nu sinds een half jaar insuline spuiten. Bloedsuikerwaarde is nuchter nog steeds tussen de 14 en de 18, van de week zelfs 22,9. Normaal is volgens de behandelend arts tussen 3 en 6. Dus nog geen echte alarmbellen voor je Belle, maar zeker in de gaten houden en goed contact met je arts houden. Want je k?n het voorblijven met de juiste begeleiding.
Veel succes en sterkte ermee!

17 jul 2006 07:46 #3

• Anoniem
Je waarde lijkt mij niet echt te hoog, maar je kan altijd nog een paar killotjes afvallen. Probeer je bmi tussen de 18.5 and 25 te houden, want het kan zijn dat je alvleesklier gewoon niet voldoende werkt als je gewicht te hoog en dan krijg je dus diabetes type 2 (beter bekent als ouderdomssuker).
Type 2 komt voornamelijk voor bij ouderen, zwangere vrouwen en mensen die te dik zijn. De alvleesklier werkt niet voldoende meer en/of kan niet compenseren voor het overgewicht en dan moet je dus pillen slikken en sommige mensen moeten zelfs voor type 2 spuiten. (Met type 1 is de alvleesklier trouwens afgestorven en dan moeten mensen altijd spuiten).

23 jul 2006 14:46 #4

• belle
bedankt voor jullie reacties. Ik ben ondertussen bij een dietiste geweest. heb wat aanpassingen aangebracht in mijn leef( eet ) patroon. Ben weer geprikt en mijn glucose is al gedaald naar 5,3. Huisarts was tevreden. Ik zet nog wel even door om er nog wat kilootjes af te krijgen. Binnenkort nog een keer prikken.Ik wist niet dat enig overgewicht zo van invloed kan zijn op onder andere de suikerhuishouding.
Ik ga de goede kant op in ieder geval.

26 okt 2006 08:51 #5

• leo
ik heb mijn bloed vanmorgen laten testen op glucose en hieruit kwam het cijfer 4.3
Is dit dan niet te laag? omdat ik hier overal lees dat het tussen de 5 en 6 moet liggen.
Dit was trouwens smorgens voor het ontbijd.

Re:glucose nuchter 13 mei 2009 09:52 #6

• Ellen
Beste Belle,

een nuchtere waarde van 6,6 is inderdaad aanvaardbaar,maar betekenet wel dat je op moet passen. Bij gezonde mensen ligt deze waarde tussen de 5-6. Als je gaat sporten (als je dat al niet doet) en probeert wat gewicht te verliezen, heb je die glucosewaarde waarschijnlijk weer snel onder controle.

Succes!

Re:glucose nuchter 13 mei 2009 14:14 #7

• Aisha
Referentiewaarden voor het stellen van de diagnose diabetes mellitus en gestoord nuchter glucose in mmol/l:

CAPILLAIR VOLBLOED
Glucose nuchter
- kleiner dan 5,6: normaal nuchter glucose
- tussen 5,6 en 6,0: gestoord nuchter glucose
- groter dan 6,0: diagnose diabetes mellitus
Glucose niet-nuchter
- kleiner dan 7,0: normaal nuchter glucose
- groter dan 11,0: diagnose diabetes mellitus

VENEUS PLASMA
Glucose nuchter
- kleiner dan 6,1: normaal nuchter glucose
- tussen 6,1 en 6,9: gestoord nuchter glucose
- groter dan 6,9: diagnose diabetes mellitus
Glucose niet-nuchter
- kleiner dan 7,8: normaal nuchter glucose
- groter dan 11,0: diagnose diabetes mellitus

Er is dus wel degelijk een verschil tussen de referentiewaarden van capillair volbloed en veneus plasma. Dit heeft ook een reden: in volbloed zitten bloedcellen. Glucose wordt opgelost in het waterige deel van het bloed. Een glucosemeting in volbloed wordt dus gemeten in het waterige deel, maar uitgedrukt in de concentratie volbloed (dit is dus inclusief het volume bloedcellen). In plasma zitten geen bloedcellen meer. Het volume wordt dus kleiner waardoor een hogere concentratie glucose gemeten wordt. Plasma bestaat voor 95% uit water en volbloed uit 84% water, dus meet het lab in 1 ml plasma 95:84 maal de glucoseconcentratie in volbloed. Het verschil hangt af van de hematocriet en is gemiddeld 12-15%.

Re:glucose nuchter 26 mrt 2012 15:01 #8

• Win een dinercheque t.w.v 50 euro!
Zelfregulatie bij chronische ziekten

Het aantal mensen met een chronische ziekte neemt elk jaar toe. Dit ondanks het feit dat de risicofactoren en preventiemiddelen bekend zijn! Wij onderzoeken hoe psychologische aspecten zoals persoonlijkheid, gemoedstoestand en motivatie samenhangen met het risico op het ontwikkelen van een chronische ziekte.

Bent u tussen de 18 en 65 jaar oud en voldoet u aan één of meer van de volgende criteria?
 overgewicht (BMI van 25 of hoger)
 verhoogd glucosegehalte
 verhoogd cholesterol
 verhoogde bloeddruk

Doe dan mee aan ons onderzoek en maak kans op één van de dinercheques ter waarde van 50 euro!
Het onderzoek duurt slechts ± 30 minuten!

Alvast hartelijk dank voor uw medewerking!

Doe mee aan het onderzoek op de volgende link(s):

uleidenss.eu.qualtrics.com/SE/?SID=SV_9HtXN3JH1cFIl0M

chronischeziekten.webklik.nl

Re:glucose nuchter 23 jan 2013 14:50 #9

• Kasper
Hoi Belle,

Hoeveel kilo was je afgevallen toen je van 6.6 naar 5.3 ging ?
Moderators: Cheers, Tandor
BEL een VERTROUWENSPERSOON - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)
Het is mogelijk dat u vragen heeft die u liever niet op een publiek forum plaatst, ondanks de anonimiteit van het forum. Misschien heeft u behoefte aan een persoonlijk gesprek of zou u graag met een vertrouwenspersoon/professional over uw problemen willen praten. Voor meer info en beschikbaarheid, klik hier.

Vind Dokter op