Dokter.nl

BEL een VERTROUWENSPERSOON - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)
Het is mogelijk dat u vragen heeft die u liever niet op een publiek forum plaatst, ondanks de anonimiteit van het forum. Misschien heeft u behoefte aan een persoonlijk gesprek of zou u graag met een vertrouwenspersoon/professional over uw problemen willen praten. Voor meer info en beschikbaarheid, klik hier.
Borstverkleining, welke leeftijd? (1/2) - Medisch Forum - Dokter.nl
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Borstverkleining, welke leeftijd?

Borstverkleining, welke leeftijd? 06 dec 2005 17:40 #1

• Soes
Hoi,

Ik ben net 17 en ik heb heel erg veel last van mn borsten. Ik heb nu 75F en ik zou ze graag laten verkleinen. Weet iemand vanaf welke leeftijd dat kan, en hoe je dat dan moet betalen? Word het vergoed omdat het slecht is voor je rug bv, of moet je een deel zelf betalen?

Bedankt,
Soes

Re: Borstverkleining, welke leeftijd? 06 dec 2005 21:24 #2

• anonym
hallo soes je bent nog erg jong voor een borstverkleining , als je in de toekomst een partner krijgt en eventueel een kinderwens dan is het geven van borstvoeding soms niet meer mogelijk in sommige gevallen wel maar dat weet ik nie
ik zou als ik jou was nwachten ik snap wel dat je er mee zit dat je nu al deze grootte hebt.
Zelf heb ik een half jaar geleden een borstverkleining gehad van 95H naar 90C ben 2,5 kilo kwijt maar ik ben 36jaar en heb 3 dochters en heb er geen spijt van gehad ik zou er nog goed over nadenken ,

Re: Borstverkleining, welke leeftijd? 06 dec 2005 21:25 #3

• Anoniem
anonym schreef :
hallo soes je bent nog erg jong voor een borstverkleining , als je in de toekomst een partner krijgt en eventueel een kinderwens dan is het geven van borstvoeding soms niet meer mogelijk in sommige gevallen wel maar dat weet ik nie
ik zou als ik jou was nwachten ik snap wel dat je er mee zit dat je nu al deze grootte hebt.
Zelf heb ik een half jaar geleden een borstverkleining gehad van 95H naar 90C ben 2,5 kilo kwijt maar ik ben 36jaar en heb 3 dochters en heb er geen spijt van gehad ik zou er nog goed over nadenken ,oja als het om medische reden gaat dan wordt alles vergoed.

07 dec 2005 00:10 #4

• Soes
Dankje voor je reactie!

Ik zou het sowieso nog niet doen, misschien ben ik nog niet eens helemaal volgroeid en is het daarom niet mogelijk. Vorig jaar had ik namelijk nog een D-cup, dus blijkbaar groeit het nog.

Ik ben ook heel erg bang voor de operatie. Was jij dat ook? En viel het uiteindelijk mee of tegen?

Ik ben ook nog nooit naar mn huisarts geweest om erover te praten, ik weet dus ook niet of mn klachten hierdoor komen. Ik heb wel af en toe last van mn rug en ik merk dat ik vaak de moeite niet neem om rechtop te zitten. Verder heb ik vaak hoofdpijn maar dat zou ook een andere reden kunnen hebben.

Maar de andere reden dat ik het wil doen is omdat het niet bij de rest van mn lichaam past. Ik heb maat 38, en ik vind niet dat het mooi is als je dan hele grote borsten hebt. Ook is het heel erg moeilijk voor mij om kleding en bh's te kopen. Ik denk dat jij dat probleem ook zeker kent.

07 dec 2005 10:00 #5

• -*-*-*-*
Mijn zusje was 19 toen ze haar borsten liet verkleinen, ze is er nog steeds heel erg blij mee. Ze was toen ook heel erg bang of alles wel goed zou gaan! maar het is er echt 100% beter op geworden ze voelt zich veel zekerder en durft weer leuke kleding aan... dus meid als je er echt last van hebt zou ik zeker langs de huisarts gaan...

borstverkleining 07 dec 2005 14:35 #6

• anonym
ik was niet zo bang voor de operatie maar natuurlijk wel wat zenuwachtig toen ik moest komen,na de operatie ben je eerst nog zo onder narcose dat je ooksteeds weer in slaap valt en natuurlijk is het pijnlijk maar dat hoort erbij het is me uiteindelijk wel meegevallen je moet jezelf eerst in acht nemen en niet gaan tillen enzo maar na een week of 6 was ik er helemaal weer en ik ben tevreden met het resultaat groetjes anonym

07 dec 2005 18:07 #7

• Soes
En hoe zit het met de littekens? Blijf je dat goed zien of valt dat heel erg mee? Ik lag namelijk ergens dat je littekens blijft zien.

Nou, in ieder geval bedankt voor de reacties! Ik zal er wel met m'n huisarts over praten, en dan beslis ik wel wat ik doe.

borstverkleining 07 dec 2005 22:41 #8

• Anoniem
Soes schreef :
En hoe zit het met de littekens? Blijf je dat goed zien of valt dat heel erg mee? Ik lag namelijk ergens dat je littekens blijft zien.

Nou, in ieder geval bedankt voor de reacties! Ik zal er wel met m'n huisartsh over praten, en dan beslis ik wel wat ik doe.

07 dec 2005 22:44 #9

• Miranda
Hoi.Ik ga zelf vd week naar t ziekenhuis.Ben pas naar dokter geweest.Heb ook grote borsten en verga van de rugpijn.Ik wil graag borstverkleining,in de hoop dat rugpijn weg gaat en dat ik me eigen een keer lekker ga voelen in mn eigen lichaam.
Als je t wilt laten doen,dan zal ik t zeker gaan overleggen,ik heb er spijt van dat ik er niet eerder over gehad hebt,
Heel veel sterkte en denkr er maar goed over na.
Succes

07 dec 2005 22:49 #10

• Soes
Hee,

Hoe oud ben je? Ga je het al laten doen of ga je er eerst nog over praten of zo? Ben je zenuwachtig?

Jij ook sterkte.

07 dec 2005 22:55 #11

• Miranda
Ik ben 32.Ik wil t echt 100%.Ik loop er al jaren mee.Ook kleding is altijd een probleem.Strakke t shirts trek ik niet aan,ik schaam me er voor.Erg he als je die leeftijd hebt?Ik heb ook al een jaar of 8 constant rugklachten,kan gewoon niet sporten erdoor.Heb veel gezwommen,toen ging t wat beter.Ik hoop zo dat ze me ervan af gaan helpen,vind t echt niet leuk

07 dec 2005 22:56 #12

• Miranda
Sorry,nee ben niet zenuwachtig.En vd week is ,denk ik,gewoon een gesprek met plastisch chirurg,van hoe of wat

07 dec 2005 23:01 #13

• Soes
Oke...Het komt vast allemaal goed! Ik heb ook lang gezwommen maar op een gegeven moment vond ik het niet meer leuk omdat ik me toch wel schaamde voor mn lichaam.

Ik heb idd ook last met kleding, ik zou op zich nog wel strakke truitjes willen dragen maar dat kan gewoon niet omdat het dan te kort is. Dus meestal word het dan weer iets wat wijd zit.

Ik heb ook sinds kort een bh die echt goed zit, dus het is ook gewoon irritant dat je nooit de goede maat kan vinden. Volgens mij zorgt dat ook wel voor rugpijn.

07 dec 2005 23:08 #14

• Miranda
Ik heb ook goede bh's,maar die kosten ook gauw 55 euro.En dat is best prijzig voor een bh.
Denk er maar goed over na,ik hoor t van de week wel.
Sterkte voor als je een beslissing ga maken,doen wat je zelf wilt hoor,laat je niet ompraten door een dokter.Mn oude dokter raadde t ook af,er waren zoveel mensen die er spijt v hadden.Ik hoor nu alleen maar positieve verhalen.De dokter die ik nu heb staat achter me,hij begrijpt me.
Sterkte,
Groetjes Miranda

07 dec 2005 23:21 #15

• Soes
Bedankt voor je reacties, het is altijd goed om te horen hoe andere mensen het ervaren.

Succes en sterkte ermee!

Re: borstverkleining 08 dec 2005 13:09 #16

• anonym
de littekens zijn eerst nog duidelijk te zien maar nu ik bijna een jaar verder ben worden ze alleen maar lichter van kleur je krijgt een ankerlitteken dat wil zeggen onder de borsten en zo in het midden naar boven naar de tepel want die halen ze los als je een bikini aan hebt dan zie je er niets van veel sterkte

08 dec 2005 14:01 #17

• Soes
Oke dankjewel!

13 dec 2005 13:07 #18

• susanne d
ik ben 18 jaar en ik heb in aug. een borstverkleining gehad.
nu ruim 3/4 maanden later..
ik ben van een F/G cup naar een C/D gegaan!
het resultaat is heel mooi, tuurlijk zie je tittekens maar het valt mij
alles mee. ik heb geen gevoel in mijn tepels maar ze worden wel weer hard enzo (bij kou en aanraking) dus dit is al een heel mooi resultaat.
ik zou echt zeggen: doe het als je graag een borstverkleining wilt!
ik heb nergens last van gehad, niet van misselijkheid, tot het verwijderen van de drains, tot aan het herstel aan toe: geen PIJN.
ik zou het zo nog een keer doen...
Ga ervoor! je zult trots zijn hierna!
gr. susanne

13 dec 2005 13:45 #19

• Miranda
Ik ben naar t ziekenhuis gegaan,t gesprek liep heel prettig,chirurg begreep me wel.Ik ga nu eerst foto's van mn rug maken en dan ga ik zeker borstverkleing doen.Ik hoor steeds meer goede berichten,dus ik ga er voor.
En die eventuele liitekens,dat zou mij niet uitmaken,als ik maar van rugpijn afkom.

14 dec 2005 17:28 #20

• Romy
He hoi,

Ik zat op mijn 16de voor het eerst bij de plastisch chirurg en 1,5 jaar later (wachtlijst) op mijn 17de geopereerd. Nu, ruim 13 jaar later nog steeds geen seconde spijt gehad! Tegenwoordig maken ze nog maar "kleine" littekens. Ik heb littekens van links naar rechts en naar boven toe (77 hechtingen) en totaal geen gevoel meer in mijn borsten en kan geen borstvoeding geven, maar nogmaals dat had/heb ik er graag voor over.

Groetjes,
Romy

15 dec 2005 14:43 #21

• Miranda
Hoi Romy,
Wat hebt dat lang geduurd voordat je geopereerd bent.Ik hoop niet dat ik zolang hoef te wachten.Alhoewel de chirurg het wel beter vond pas later te doen,aangezien mn man en ik nog wel kinderwens hebben.We hebben nu een dochtertje van 6 maanden,maar heb nu nog geen behoefte om voor nr 2 te gaan.En heb ook geen zin om nog 2 jaar bijvoorbeeld te wachten.En vooral als rugpijn van borsten afkom.Een vriendin heb t voor de geboorte van haar kids laten doen en ze zijn niet echt veel groter geworden,dus ik laat t wel voor die tijd doen,liever nog vandaag dan morgen.
Groetjes Miranda

15 dec 2005 15:06 #22

• Romy
Hoi Miranda,

Ik heb een zoon van bijna 10,5 maanden en ik moet zeggen dat ik geen verschil in mijn borsten heb/voel sinds de zwangerschap en bevalling en daarvoor. Een voordeel is wel dat ik absoluut geen last gehad heb van stuwing na de bevaling! Heerlijk hoor. Ik wist op mijn 16de al dat ik nooit borstvoeding zou kunnen geven, vandaar dat ik daar ook nooit over heb hoeven nadenken.
Wat die wachtlijst betreft, "vroeger" waren de wachtlijsten nou eenmaal langer, want het had niets met groeien enz te maken. De plastisch chirurg was het er gelijk mee eens dat ik die operatie kreeg en ik hoefde niet langer dan een ander te wachten. Er is bij mij overigens 2,1 kilo weggehaald in totaal.

Groetjes,
Romy

15 dec 2005 22:17 #23

• miranda
Hoi Romy.
Ik had bij de geboorte van mn dochter ook geen stuwing en kon dus ook geen borstvoeding geven.Maar met de fles worden ze ook wel groot.
Bedankt dat je teruggereageerd hebt.Ik zat eerst wel in twijfel of ik moest wachten,maar heb gewoon geen zin om nog met 2 jr bv met rugpijn te lopen.
Ik kan bijna niet wachten,ben er(denk ik)wel klaar voor.
Nogmaals bedankt voor je antwoord.
Groetjes Miranda

28 dec 2005 01:42 #24

• ingrid
ik heb even je verhaal en de reacties daarop gelezen. Ik heb sinds mijn 17e klachten aan mijn rug en gevoelige borsten. (wanneer het koud is of wanneer je ze aanraakt zien mijn tepels eruit als oude verrimpelde aardappelen met kleine witte puntjes) sorry maar dat is denk ik de beste beschrijving.

Ik ben nu 22 en heb 75 F ze hangen en zijn zwaar. vergeleken met jou heb ik meer last van mijn midden en onder rug. ook heb ik last van mijn nek en bij het slapen wanneer ik een verkeerde kussen heb heb ik last van mijn nek en gegarandeerd hoofdpijn. wellicht komt dat ergens anders door. Ik zit sinds dien te dobben of ik naar de dokter moet. iedereen zegt dat ik gek ben als ik ze laat verkleinen. Mijn vriend zegt dat ik het eigenlijk niet moet doen, omdat het misschien wel weg gaat... jaja het zal wel! toch begrijpt hij het ookal heeft hij zelf geen borsten ;) en steund me volledig. Ik heb gekeken hoe ik het moet financieren. het gaat een hoop geld kosten maar heb het er wel voor over. Ook heb ik gewerkt bij een verzekering en weet waneer dat je een plastisch chirurgische operatie onder gaat om er mooier uit te zien deze niet vergoed word. wanneer je de operatie ondergaat omdat het lichamelijke/geestelijke klachten met zich mee brengt en je huisarts je doorverwijst het dan wel vergoed kan worden door je verzekering. VRAAG DIT GOED NA!!!!!! ik bedoel je gaat er niet voor de lol naar toe. (tuurlijk wil je er mooier uitzien en mee zelf vertrouwen hebben, dit is toch geestelijk? voornamelijk ga je ervoor omdat je ze wilt corrigeren voor de pijn, dat is een lichamelijke klacht)

Ik wens je veel succes en laat me weten wat je doet. En misschien kun je mij wat overhalen om toch de stap te zetten om naar de dokter te gaan??

liefs ingrid

31 dec 2005 15:30 #25

• miranda
Hoi Ingrid.Heb vd week foto's gemaakt van mn rug.Nu blijk ik een versleten tussenwervel te hebben.Kan niet geopereerd worden.Maar ik ga maandag zeker bellen met plastisch chirurg voor 2e afspraak.Ik wil dit toch doorzetten.Je moet je borsten wel meesjouwen en t valt niet altijd mee.Ik ben ook (na vele jaren)naar dokter gegaan en hij begreep me wel.Ik zou zeker een keer naar je dokter gaan.Ik ben blij dat nu mn dokter achter me staat.Als je t wilt dan moet je t zeker doen.Mn man staat ook achter me,hij begrijpt me heel goed.Ze praten wel over complicaties,maar ik ken zoveel mensen die t gedaan hebben en hebben er geen spijt van,ze zijn juist opgelucht.En ik moet er mee lopen en een ander niet.
Hopelijk word 2006 ook voor jou een spannend jaar,voor mij wel,
Fijne jaarwisseling.En denk er maar goed over na
Liefs Miranda
Moderators: Cheers, Tandor

Vind Dokter op