Dokter.nl

Bel met medische vragen of voor advies - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)  Klik hier voor informatie en beschikbaarheid
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Mirena of koper spiraal?

Mirena of koper spiraal? 08 aug 2006 23:56 #1

• Bregje
Hallo!
Ik ben een meisje van 26 jaar. Vanaf mijn 18de ben ik aan de pil. Sinds 2 maanden ben ik hiermee gestopt ivm de bijwerkingen en het bevalt me nu ontzettend goed zonder die hormonen. Ik zou nu over willen stappen naar een spiraal, maar weet niet goed welke beter is, de mirena of de koper spiraal. zijn er vrouwen/meiden die hier ervaring mee hebben?
alvast ontzettend bedankt!
Bregje

09 aug 2006 22:04 #2

• Marina
Het grote verschil tussen de Mirena en het koperspiraaltje is dat je met het koperspiraaltje heftigere menstuaties zult krijgen.
Met de Mirenaspiraal krijg je (afhankelijk van de persoon), alleen het eerste half jaar last van tussentijdse bloedingen, maar na dat half jaar wordt de menstruatie meestal minder tot helemaal niet meer.
Ik zou dus voor de Mirena kiezen (wat ik ook ga doen)!

mirena of koperspiraal 11 aug 2006 22:35 #3

• vony
hallo ik heb al bijna 3jaar de mirena eerst zijn de bloedingen nog heftig toen dacht ik waar ben ik aan begonnen maar na 2maand werd het steeds minder en nu ben ik nooit meer ongestel, heel enkel eens een lichte bloeding maar dat is ook na 1 dag weer over . bij een koper spraal zitten er geloof ik nogal wat bijwerkingen bij mij bevalt dit prima . groetjes vony

spiraal 16 aug 2006 14:28 #4

• Nikki
Ik heb na een paar jaar de pil geslikt te hebben een mirena spiraal laten plaatsten. Dit was omdat ik de bijwerkingen van de pil zat was. De mirena spiraal bevat ook hormonen maar het blijft meer in de omgeving van je buik en gaat niet helemaal door je hele lichaam heen. Ik was er heel blij mee. Toch heb ik hem laten weghalen. Ik dacht er dik van te worden. Ik heb de mirena daarom ingewisseld voor de koper spiraal. Tot mijn grote spijt echter. Ik weet nog steeds niet of ik dikker ben geworden van de spiraal maar ik weet wel dat ik veel meer buikpijn heb van de koper spiraal. Ik ben een week voor mijn periode heel erg moe en heb dan ook een depressief gevoel. Ik ben heftiger ongesteld en ben voordat ik ongesteld moet worden erg opgeblazen en heb pijnlijke borsten. Ik ga de koper spiraal er binnenkort weer uit laten halen. Ik zou graag zwanger willen worden dus ik geef mijn lichaam eerst eens even 2-3 maanden rust en dan kijk ik wanneer ik een gelukkige moeder mag worden. Na de zwnagerschap voor mij zeker weer een mirena spiraal!!
succes met je keuze!
Misschien reageert jouw lichaam heel anders, maar dit is mijn ervaring

22 aug 2006 03:44 #5

• Bregje
Hartstikke bedankt voor jullie antwoorden, hier kan ik zeker wat mee! Binnenkort dan toch maar naar de huisarts voor een mirena-spiraaltje, spannend!

29 aug 2006 12:34 #6

• babske
Ook ik heb mirena en het bevalt erg goed ik ben helemaal niet meer ongesteld geweest sinds de plaatsing!!

Re:Mirena of koper spiraal? 18 aug 2010 14:52 #7

• koper
Hoi bregje,
Waarom ben je precies gestopt met de pil? Want in een mirena spiraal zitten ook hormonen en in een kopere spiraal niet. In een mirena zitten wel veel minder hormonen dan in de pil, maar ik zou het toch even in je achterhoofd houden. Ik ga juist binnenkort een kopere spiraal laten zetten omdat ik het gevoel heb dat al die hormonen te veel met me doen.
Liefs,

Re:Mirena of koper spiraal? 23 okt 2010 11:51 #8

Koper,
Zelf heb ik een paar jaar de pil geslikt en ik denk er nu over na om een spiraaltje te laten zetten. Maar ik hoorde dat bij het koperspiraal er nog een kans is dat je alsnog zwanger raakt. En dat die kans dus groter is dan bij de mirenaspiraal. Weet jij hier misschien meer over? Ik ben namelijk heel gevoelig voor hormonen en wil eigenlijk nevernooit meer hormonen in mijn lichaam, maar daartegenover wil ik wel de zekerheid dat ik niet zwanger raak. Daarnaast schijnt de menstruatie heftiger te zijn bij het koperspiraal, wat heb jij hierover gehoord/gelezen?
Grt,

Re:Mirena of koper spiraal? 26 okt 2010 23:17 #9

• Anoniem
Zie voor meer informatie over de Pearl index (nl.wikipedia.org/wiki/Pearl-index) bij Mirena en de koperspiraal: www.anticonceptie-online.nl/methoden_inleiding.htm

Re:Mirena of koper spiraal? 30 dec 2010 22:04 #10

• H1
Ik wil ook geen hormonen meer in mijn lichaam (gezien het feit dat ik een verhoogde kans heb op het aanmaken van hormoongevoelige tumoren) en ga overstappen op de T-Safe. Deze koperspiraal heeft weinig bijwerkingen en mag tot 10 jaar blijven zitten! Ik weet het dus wel, je weet gewoon niet wat de bijwerkingen zijn van externe hormonen op de lange termijn.

Re:Mirena of koper spiraal? 11 jan 2011 22:36 #11

• F1
Ik ben overgestapt van de Mirena naar de koper een aantal maanden geleden. Na 2 jaar Mirena werd ik zwaar depressief (bleek overgevoelig te zijn voor hormonen, verklaart een hoop de afgelopen 16 jaar!), moest aan de antidepressiva. Ik blijk niet de enige te zijn. Na 1 jaar antidepressiva troep, mirena eruit en helemaal heppie de peppie! Maar ja, 2 kindjes is genoeg, dus voor koperspiraal gekozen. Ik vind het super! Inbrengen was niet echt een hoogtepunt, menstruaties is ook weer even wennen (bij de mirena helemaal niets), maar ik heb er een goed gevoel bij. Bedoel, er moet toch iets uit elke maand? Waar blijft het anders? Mijn geluksgevoel gaat boven wel/niet menstruatie! Ben na 5 jaar eindelijk gelukkig mens!

Re:Mirena of koper spiraal? 19 jun 2011 16:35 #12

• Juudje
Hallo! Ik lees steeds meer over de T-Safe Koperspiraal, die 10 jaar kan blijven zitten en bijna geen bijwerkingen heeft. Heeft iemand van jullie ervaring met deze spiraal? Ik denk erover om hiernaartoe over te stappen.
Laatst bewerkt: 03 jul 2011 00:49 door Anoniem.

Re:Mirena of koper spiraal? 13 feb 2012 10:48 #13

• margreet
Ik heb hetzelfde probleem, en dus gekozen voor een koperspiraal die nu vervangen moet worden. Menstruatie wel heftiger, maar geen last van de hormonen (stemmingswisselingen, libido) zoals ik altijd had met alle pillen. Ik kies nu voor de t-safe waarvan de werking wat milder is, maar wel als beste getest (world health organisation) kan nog 5 jaar vooruit, ne hoop tegen die tijd mijn man bereid te vinden zich te laten steriliseren (want ik ben nu al 20 jaar als enige verantwoordelijk)
Moderators: Cheers, Tandor
Bel met medische vragen of voor advies - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)
Klik hier voor informatie en beschikbaarheid

Vind Dokter op