Dokter.nl

Bel met medische vragen of voor advies - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)  Klik hier voor informatie en beschikbaarheid
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

De prikpil... ( voor en nadelen??? )

De prikpil... ( voor en nadelen??? ) 21 mrt 2005 10:18 #1

• Loes
Hallo...

Ik heb vanmorgen de prikpil gekregen (de 1e ) en ik vroeg me af per wanneer hij nu eigenlijk veilig is... Ik hoorde van mijn huisarts dat hij per direct veilig is, maar zijn assistent zegt weer dat ik beter kan wachten tot ik de volgende prik heb gehad... Helloooo! 3 maanden??? Kan iemand mij vertellen hoe dat zit??? En hoe zit dat met al die gekkigheid over onvruchtbaarheid??? Is het waar dat je onvruchtbaar kan worden van de prikpil???
Alvast bedankt!!!

Liefs Loes.

Re: De prikpil... ( voor en nadelen??? ) 22 mrt 2005 11:42 #2

• esne
ik heb jaren de prik pil gebruikt het was geen succes, ik werd op een gegeven moment niet meer ongesteld en ja ben nu al 3 jaar geleden gestopt en heb nog steeds geen ritme meer in mijn menstruatie, het heeft veel nadelen ik ben 2 jaar bezig geweest om weer zwanger te raken misschien heeft het inderdaad iets waardoor je minder vruchtbaar bent !!
Laatst bewerkt: 10 mrt 2011 09:15 door Anoniem1.

13 apr 2005 14:59 #3

• karin
ik heb 3 injecties gehad, de laatste in augustus 2004 en daarna ben ik meteen weer begonnen met mijn oude vertrouwde pil (marvelon) en sindsdien is mijn "cyclus" nogsteeds niet normaal, en ik ben van die verdomde (sorry) prikpil 23 kg aangekomen...! van ondergewicht naar overgewicht is niet bepaald fijn!!!

20 apr 2005 15:09 #4

• poetic_tragedy
hoi,

ik gebruik zelf ook de prikpil (heb laatst mijn 2e injectie gehad) en je bent idd direct beschermd. Onvruchtbaar ervan worden kan niet, wel moet je er rekening mee houden dat als je kinderen wilt, je toch wel 1.5 jaar vantevoren moet stoppen met de prikpil.

Prikpil - Voor- & Nadelen 20 apr 2005 15:10 #5

• Anoniem
ook ben ik vanaf mijn eerste injectie niet meer ongesteld geweest, wat ik zelf heel prettig vind.
Laatst bewerkt: 10 mrt 2011 09:21 door Anoniem1.

Re:De prikpil... ( voor en nadelen??? ) 04 okt 2009 15:30 #6

Ik heb 3x de prikpil gehad (9mdn dus) en het was de grootste fout qua medicatie in mijn leven. Mijn hormoonbalans in compleet in de war geraakt, en nu, ruim 4 jaar laten nogsteeds!

Ik ben 23 kg aangekomen door de prikpil. Daarvoor slikte ik Marvelon, en dat gebruik ik nogsteeds, maar ik was de pil zat, prikpil leek me handig, kreeg ook geen bloedingen meer etc. dus ideaal, maar binnen 2,5 maand was ik al 20kg aangekomen, zonder dat ik meer at, of iets anders deed dan anders, en mijn huisarts heeft me NOOIT verteld dat dat een bijwerking zou kunnen zijn. Anders was ik er nooit aan begonnen!!

Re:De prikpil... ( voor en nadelen??? ) 04 okt 2009 15:55 #7

• eveline
Ik vind dit eerlijk gezegd ook jouw eigen verantwoordelijkheid. Heb je je wel voldoende geïnformeerd van te voren?

Bekende bijwerkingen van de prikpil zijn o.a. aankomen in gewicht, haaruitval, hoofdpijn, acné, duizeligheid, nervösiteit, depressie, wisselingen in het libido, pijnlijke en gezwollen borsten en vermoeidheid.

Als je de bijsluiter gelezen zou hebben, had je dit kunnen weten, bedoel ik.

Ik hoop dat je de weg terug weer kunt vinden door flink te gaan sporten, en bewegen, en extra goed op je voeding te gaan letten.

Re:De prikpil... ( voor en nadelen??? ) 04 okt 2009 17:52 #8

Sorry, maar die vlieger gaat niet op bij mij. Gezien ik anorexia heb sinds ik 8 jaar oud was...

En eigen verantwoording, ja, de bijsluiter heb ik nooit gekregen, want ik kon de prikpil gewoon bij de huisarts vragen en werd direct in mn kont gespoten. Ik heb er nog wel naar gevraagd... Dus Eveline, misschien niet zo snel oordelen!

Re:De prikpil... ( voor en nadelen??? ) 04 okt 2009 18:47 #9

• eveline
Sorry.

Lees deze bijsluiter zorgvuldig door voordat u start met het gebruik van dit geneesmiddel. Ook als u Depo-Provera of een soortgelijk product reeds eerder heeft gebruikt, adviseren wij u deze tekst aandachtig door te lezen. De informatie kan gewijzigd zijn. Bewaar deze bijsluiter, het kan nodig zijn om deze nogmaals door te lezen.

Heeft u nog vragen, raadpleeg dan uw arts of apotheker.
Laatst bewerkt: 10 mrt 2011 09:29 door Anoniem1.

Re:De prikpil... ( voor en nadelen??? ) 12 okt 2009 13:09 #10

zoals ik al zei; Ik heb die bijsluiter NOOIT in handen gehad, gezien de dokter de prikpil direct in "huis" had, en dus gewoon in spoot. Vandaar dus.

Re:De prikpil... ( voor en nadelen??? ) 08 apr 2010 02:28 #11

• blondy
ik zit aan de prikpil en vind het heerlijk, maar heb gehoord dat het niet zo goed voor je is.
Wie weet hier meer over?

Re:De prikpil... ( voor en nadelen??? ) 19 apr 2010 13:39 #12

• elles
dames ik ben maar liefst 30 kilo aangekomen van die ellendige prikpil ik werd er shagerijnig van en kreeg er hele vreemde buien van maar het ergste vind ik toch die 30 kilo aan gekomen zijn wat een hel ik heb hem 3 jaar lang gehad ik ben er nu 3 maanden vanaf maar ik ben nog steeds niet ongesteld geworden en heb vreeselijke buik pijn.
de prik pil voor mij nooit meer .
op een gegeven moment wou mijn huis arts me anti depresiva voor schrijven omdat ik geen raad meer wist met me zelf ik denk dat de hormonen die in deze pil zitten je helemaal in de war maken.
ongesteld worden doe je inderdaad niet meer maar wij vrouwen horen nu eenmaal ongesteld te worden dus of het zo goed is weet ik niet.
ik weet wel dat nu ik gestopt ben ik me een stuk beter voel en dat wou ik graag zo houden .
ik begin ook weer wat af te vallen .

Re:De prikpil... ( voor en nadelen??? ) 30 apr 2010 00:25 #13

• Esmée
Ik vind het persoonlijk een nadeel dat als je de prikpil gebruikt dat het wel 6 maanden kan duren voor je weer vruchtbaar bent, als je besloten hebt met de prikpil te stoppen omdat je zwanger wilt worden.

Re:De prikpil... ( voor en nadelen??? ) 30 apr 2010 00:29 #14

• Anoniem

Re:De prikpil... ( voor en nadelen??? ) 30 mei 2010 22:46 #15

• Anoniem

Re:De prikpil... ( voor en nadelen??? ) 12 nov 2010 13:47 #16

• angela
Ik ben het wel met Eveline eens... ga je eerst ergens in verdiepen voor je er aan begint dat is tegenwoordig zo makkelijk met internet.
Je gaat toch niet zo maar de prikpil laten zetten en je erna pas in verdiepen? Ik gebruik de prikpil nu 2 jaar en ik ben zeer tevreden en ben ook zeker 3 kilo aangekomen. Maar 20kg is wel erg veel, dat vind ik ook echt rot voor je! Hopelijk voel jij je beter bij de gewone pil of iets anders.
Laatst bewerkt: 14 nov 2010 12:24 door .

Re:De prikpil... ( voor en nadelen??? ) 18 dec 2010 00:03 #17

Re:De prikpil... ( voor en nadelen??? ) 24 jan 2011 10:25 #18

• Mirjam
voordeel vind ik dat je het niet snel kan vergeten ..
Nadeel ik hou niet van naalden (haha)

alleen sinds ik met de prikpil ben begonnen, heb ik wel vaker buikpijn.

en dat wordt nu na die 3 jaar steeds erger, Maar of dat door de prikpil komt dat weet ik niet..
de een zeg je menstruatie rommel moet toch ergens heen. de ander beweert weer dat dat niet meer komt..

ik heb een afspraak bij de dokter vanmiddag en dan hoor ik wel wa er loos is ..

greetzz Mirjam

Re:De prikpil... ( voor en nadelen??? ) 24 jan 2011 14:45 #19

• Irma
Mirjam,

Wil je laten weten wat de oorzaak van de toenemende buikpijn was?

Re:De prikpil... ( voor en nadelen??? ) 25 jan 2011 19:53 #20

• Tineke
Ik ben vrouw van net 42 jaar
Ik gebruik nu zo 6 jaar depo vera
ik sporte een jaar geleden veel fitness kracht en conditie training, spinning en gymnastiek

nu een jaar later ik kan niets meer, loop 2 x pw bij een fysio /manuele therapeut. last van rug en nek klachten. schouder en mijn rechter arm kan ik nog maar beperkt gebruiken. Voor de therapeut een raadsel! erg last van moeheid, stemmingswisselingen en ben 10 kg aangekomen, ook loop ik bij een dieetist al een paar maanden en verschillende dieeten geprobeerd maar krijg het er niet af. kreeg last spastische darmen en onderbuik klachten waar ik naar de gynacoloog werd doorverwezen in december 2010. Hij zei mij te stoppen met de prikpil en kreeg depo vera 10mg voorgeschreven. Heel verrast kwam mijn eerste menstruatie zo 2 weken nadat ik gestopt was. Ik ben heel erg benieuwd hoelang het duurd dat ik mijn lichaam weer terug heb, en NEE geen depo vera prikpil of andere hormonen meer voor mij!
Laatst bewerkt: 25 jan 2011 20:21 door .

Re:De prikpil... ( voor en nadelen??? ) 05 feb 2011 13:36 #21

• Bianca
Ik ben na mijn eerste zwangerschap 10 jaar geleden begonnen met de prikpil. Dit beviel me toen heel goed. 3 Jaar geleden ben ik gestopt omdat ik graag een tweede wilde. Na 3 maanden was ik al zwanger. Na deze tweede zwangerschap ben ik weer aan de prikpil gegaan en heb sinds die tijd wel veel probelemen gekregen. Op advies van de gynaecoloog een tijdje de gewone pil gebruikt maar daar werd ik niet gezelliger van. Nadat ik weer over ben gegaan op de prikpil ben ik in 3 maanden tijd 12 kilo aangekomen. Ben nu gestopt met de prikpil en toch maar weer aan de gewone pil, want een kilo per week erbij is geen pretje. Heb al van alles geprobeerd maar val niets af. Zelfs bij een voedingsconsulent e.d. geweest. M'n bloed is oke, maar m'n stofwisseling is veel te laag.
Hoop dat ik ooit weer op m'n oude gewicht kom. Vindhet alleen jammer dat iedereen altijd een oordeel klaar heeft als je zoveel aankomt. Weet van mezelf dat ik echt niet anders ben gaan eten en drink genoeg water e.d.

Re: prikpil 21 feb 2011 17:38 #22

• gwen
Sorry hoor maar van de prikpil kom je echt niet aan, dat komt door de gewoontes die je zelf hebt, ik heb het aan de dokter gevraagd, en daar is geen sprake van, dat soort dingen kan je niet afschuiven op de prikpil, minder snoepen?
Laatst bewerkt: 21 feb 2011 20:24 door Anoniem.

Re:De prikpil... ( voor en nadelen??? ) 21 feb 2011 20:27 #23

Gwen heeft geen gelijk. De bijsluiter vermeld dat gewichtstoename een bekende bijwerking is van de prikpil. Dit lijkt ook logisch gezien het feit dat de prikpil het hormoon progestageen (lees: nl.wikipedia.org/wiki/Progestageen) bevat, een stof die lijkt op het vrouwelijke hormoon progesteron (lees: nl.wikipedia.org/wiki/Progesteron).

Ik denk dat Gwen niet goed naar haar dokter heeft geluisterd!

Re:De prikpil... ( voor en nadelen??? ) 07 mrt 2011 14:10 #24

• wiecky
@ tineke

Ik ben heel erg benoeuwd hoe het nu met je gaat..

Alle klachten die jij beschrijft heb ik ook..
vorig jaar maag onderzoeken gehad ...
nu inmiddels al een jaar fysio maar kom niet van mijn rug/schouder/nek klachten af.
Had dit zelf nooit inverband gebracht met de prikpil, hoe kwam jij er achter dat het door de prik pil kwam....mijn prikpil is nu 6 maand aan het uitwerken.....hoop snel op minder klachten..

Re:De prikpil... ( voor en nadelen??? ) 09 mrt 2011 18:25 #25

• Elisa
hoi,

nou ik heb toevallig ook vanochtend mijn eerste gehaald, en het ligt eraan of je ongesteld ben, als je hem op de eerste dag van je menstruatie heb laten zitten werkt ie gelijk anders niet.

gr elisa
Moderators: Cheers, Tandor
Bel met medische vragen of voor advies - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)
Klik hier voor informatie en beschikbaarheid

Vind Dokter op