Dokter.nl

Bel met medische vragen of voor advies (€ 0,9 p/m)  Klik hier voor informatie en beschikbaarheid
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
Alvleesklierkanker

alvleeskanker

alvleeskanker 31 jul 2004 13:51 #1

• Anoniem
bij mijn broer is de galblaaser er uit gehaald omdat het niet via de navel lukte hebben ze een groter snee moeten maken nu hebben ze wat ontdekt
Aan de telefoon praat de chiruge dat ze iets gevonden had zo groot als een tennisbal en dat hij een andere chiruge heeft laten meekijken en dat het er niet goed uitzag en dat ze een stukje uit gehaald hebben en op de kweek gaan zetten. De andere dag een afspraak met de dokter gemaakt met mijn broer erbij toen zei hij dat het missien ook nog een cyste kon zijn maar wel kwaadaardig het klonk veel positiever omdat mijn broer een ontsteking aan de alvleesklier had kun dat het ook nog zijn nu is mijn vraag moet ik wachten op de uitslag of moet ik nu al op zoek naar oplossing want ik dank dat er meer is dat de dokters weten graag zo gauw mogelijk bericht

31 jul 2004 17:41 #2

• Anoniem
Mailigniteit (kanker) aan de pancreas (alvleesklier) is ernstig.

Dit is een kwaadaardige nieuwvorming van het weefsel van de alvleesklier. In twee derde van de gevallen ontstaat het gezwel in de kop van de pancreas. Het pancreascarcinoom komt bij mannen tweemaal zo vaak voor als bij vrouwen. Het maakt circa 5% uit van alle gevallen van kwaadaardige nieuwvormingen.

Als u opvallend vermagert (kleding zit losser of mensen zeggen het tegen u), buikpijn en onverklaarde rugpijn hebt, moet u een huisarts raadplegen. De huisarts zal bij het lichamelijk onderzoek vaststellen of de lever al of niet vergroot is en of de buik pijnlijk is bij betasten. Als de arts denkt aan alvleeskliercarcinoom zal een echografisch onderzoek of een CT-scan aangevraagd worden. Endoscopisch onderzoek (ERCP) is ook een van de mogelijkheden om eventuele afsluitingen van galgangen en alvleesklierafvoergangen af te beelden om zo obstructie door een eventuele tumor aan te tonen. Een biopsie (onder geleide van een CT-scan) waarbij weefsel wordt afgenomen voor microscopisch onderzoek bevestigt de diagnose. Soms moet de buik geopend worden om dit weefsel te verkrijgen.

Aanvankelijk treden de verschijnselen langzaam op. De meest gebruikelijke verschijnselen zijn beduidend gewichtsverlies, verlies van eetlust en stoornissen in de spijsvertering. Later ontstaat buikpijn (kan naar de rug uitstralen) en geelzucht (gele verkleuring van de huid en ogen) als de galwegen worden dichtgedrukt. Jeuk, misselijkheid, braken en darmbloedingen, afsluiting van de darmen en vochtophoping in de buik zijn andere verschijnselen die in een later stadium van de ziekte ontstaan.

De oorzaak van het pancreascarcinoom is onbekend.

Dit kwaadaardig gezwel wordt meestal in een stadium ontdekt waarin al uitzaaiing naar andere lichaamsdelen (metastasering) van de kwaadaardigheid heeft plaatsgevonden. Hierdoor is de overlevingskans minimaal. De gemiddelde overlevingsduur na het stellen van de diagnose is ongeveer zes maanden

De behandeling bestaat uit het chirurgische verwijderen van het door de kanker aangedane weefsel. Indien mogelijk wordt de door de operatie verbroken verbinding tussen alvleesklier en dunne darm weer hersteld. Vaak is echter geen volledige genezing mogelijk, omdat de ziekte te zeer uitgebreid is in de eigen omgeving of al uitgezaaid is naar andere plekken in het lichaam. Behandelingen als chemotherapie en radiotherapie worden wel toegepast, maar hebben weinig of geen succes. Wat wel gedaan kan worden om het lijden te verlichten, is het construeren van omleidingen van de darm en het plaatsen van zogenaamde stents (stents houden holle organen open) in galgangen om door de tumor veroorzaakte obstructies te voorkomen of op te heffen.

Meer op www.diagnose-kanker.nl/soorten/alvleesklierkanker.htm

alvleesklierkanker 19 jun 2005 20:07 #3

• vanessa
hoi mijn vader heeft ook alvleesklierkanker ze hebben dat twee jaar geleden ontdekt ( zie ook mijn bericht )
We zijn nu twee jaar verder en ondanks zijn aanvallen gaat het goed met hem.
Ik weet wel dat deze vorm van kanker erg aggressief is, de arts die mijn vader heeft geholpen vertelde dat van de tien mensen er negen aan deze vorm van kanker overlijden.
Maar mijn vader heeft het ook gered al zijn we er natuurlijk nog niet maar ik weet dat de wonderen de wereld nog niet uit zijn.
Ik wens je heel veel sterkte met je broer en als er iets is wat je wilt weten dan hoor ik het wel.
groetjes vanessa

19 jun 2005 20:12 #4

• vanessa
sorry ik zie nu pas dat jou bericht van 2004 is dat is nu al weer een hele poos geleden en ik weet ook niet of je nog kijkt naar deze site.
Mocht dat wel zo zijn dan hoop ik dat je me nog verteld hoe het is gegaan met je broer.
groetjes vanessa

Re:alvleeskanker 28 okt 2010 21:01 #5

• Anoniem
Pancreaskanker ontwikkelt zich veel langzamer dan wetenschappers altijd dachten. Dat schrijven onderzoekers van Johns Hopkins Kimmel Cancer Center vandaag in Nature.
Moderators: Cheers, Tandor
Bel met medische vragen of voor advies - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)
Klik hier voor informatie en beschikbaarheid

Vind Dokter op