Jeuk door de zon, zonder exceem

Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

Ik heb sinds 2 jaar heel veel last van jeuk wanneer ik in de zon heb gezeten / gelegen. Deze jeuk gaat niet met bultjes of blaasjes gepaard. Eigenlijk is er aan de huid niets te zien. Ik verga alleen van de jeuk, overal op het lichaam behalve in het gezicht.
    Ik heb van mezelf een hele lichte huid, wordt amper bruin, met sproeten. Ik had een zonnebank aangeschaft zodat mijn huid aan de zon kon wennen voordat de zomer begon en ik niet snel zou verbranden. Dit is een aantal jaren goed gegaan, maar nu kan ik ook niet meer onder de zonnebank. De volgende dag, of de dag daarop, verga ik echt van de jeuk.
    De huisarts heeft me eens anti histamine (anti jeuk pillen) voorgeschreven, dit haalde de ergste jeuk weg maar niet volledig.
    Kent iemand dit? Weet iemand wat dit is?
    Wil graag zonder jeuk op vakantie naar Zuid Frankrijk dit jaar…..
    Ik kan niets bedenken waardoor deze jeuk kan komen. Ik had het al voordat ik zwanger raakte (hoopte eigenlijk dat het hierdoor weg zou zijn, maar niet dus)
    Gebruik verder geen medicatie o.i.d. Het komt echt door de zon!

Reactie

Dat kan. Of van het zonnebrandmiddel
    Minder in de zon met een lichte huid is verstandig.

Reactie

probeer eens een paar dagen vitamine c bruis tablette,mijn vader had dit namelijk ook herhaaldelijk en na de vitamine is het minder geworden.

succes hoop dat het ook voor jou werkt..

Reactie

heb jusit hetzelfde voor
    maar ik heb een vrij bruine huid en telkens ik in de eerste hevige zo van het jaar kom
    begint alles vreselijk te jeuken het is pijnlijk maar er is niets te zien aan mijn huid

Reactie

Vitamine C bruistabletten? Ik slik iedere dag al wel gewone vitamine c tabletten. Zal het verschil uitmaken als het bruistabletten zijn?

Reactie

Hi,

Ik zit hier met een gelijksoort probleem. Ik hoef maar even bezig te zijn in de volle zon en daar begint het gezeik al. Overal jeuk, het meeste op me borst en onderrug en het ergste op mijn hoofd. Mijn moeder heeft het zelfde probleem en we weten niet wat het is.
    Misschien een andere oplossing als vitamine C innemen?

Bedankt,
    Vincent

Reactie

Vitamine C bruistabletten? Ik slik iedere dag al wel gewone vitamine c tabletten. Zal het verschil uitmaken als het bruistabletten zijn?

Nee.

Reactie

1.Goed smeren . Zonnebrandcreme met een SPF van 20 of hoger.
    2.Urtizon innemen minstens vanaf een week voor je de zon ingaat.

Reactie

Heel herkenbaar! Heb je vb na een te hete douche ook last van jeuk?

Ik heb van de huisarts een soort zonnebrandcreme gekregen en sinds ik me daar mee insmeer heb ik geen klachten meer!

Het kan zijn dat je huid te droog word door het zonnen, dus goed invetten!

Reactie

Mijn dochter van 6 jaar heeft ook jeuk door de zon of bij warmte. Je ziet niets aan haar huid, maar ze krijgt overal jeuk (vooral als ze naar bed gaat).
    Welke zonnenbrandcreme heeft de dokter voorgeschreven, heeft u een naam?

Reactie

Ik heb al jaren precie hetzelfde probleem. Als ik in de zon ben geweest (of zonnebank) dan krijg ik later (1 a 2 dagen na blootstelling aan de zon) erge, prikkende jeuk. Het rare is dat er verder echt niets te zien is aan mijn huid, niet rood, geen bultjes etc, helemaal niets. De jeuk duurt doorgaans 2 dagen en dan wordt het minder. Het is een volkomen raadsel, ook voor mijn arts. Het enige dat helpt is een faktor tegen de zon. Ik gebruik al een paar jaar P20 en dat is echt een uitkomst. een maal per dag insmeren en je bent 10 uur lang met factor 20 beschermd tegen de zon. P20 helpt dus goed, alhoewl ik de echte oorzaak van de klacht nog steeds niet weet….

Reactie

Probeer Urtizon eens. Dit, onschadelijk, middel kan je kopen bij de drogist.
    Het zijn kleine korreltjes, die je kan innemen een tijdje voor je te maken krijgt met de zon of
    als dat al te laat is, is er ook nog zo iets als een zwaardere kuur van dit middel.
    Het heeft ons geweldig geholpen en inmiddels kunnen wij weer zonder dit middel in de zon vertoeven. Mochten we weer last van die nare jeuk krijgen door de zon, dan ga ik gelijk weer over tot het gebruiken van Urtizon.
    Voor bescherming gebruiken we Vision (ook verkrijgbaar bij drogist).
    Wel vrij prijzig in aanschaf, maar je hoeft het maar een keer per dag (een half uur voordat je jezelf aan de zon blootstelt) op te doen, ook als je gaat zwemmen in het zwembad of de zee. Succes en sterkte met de behandeling van die nare jeuk.

Reactie

Hoi,,

Ik heb de laatste tijd ook heel erg jeuk, maar je ziet niks en het word ook niet rood.
    Maar ik voel dan als het jeukt op verschillende plekken en het prikt ook.
    Als ik eraan jeuk gaat het wel weg maar daarna heb ik het weer ergens anders.
    Ik had er laats ook heel erg last van toen ik onder de douche stond.
    Weet iemand wat dit is, want ik heb het echt over al.

Groetjes

Reactie

ik had last van de zon.

als ik in aanraking kwam met de zon kreeg ik rode bultjes op mijn armen en die jeukte verschrikkelijk ik krabte alles open tot bloedens toe,
    ik heb van alles geprobeert sinds vorig jaar heb ik zonnecreme garnier 50+ in gebruik en moet zeggen geen jeuk meer van de zon ik heb het laatst een collega aangeraden die had er ook last van die is er super tevreden mee.
    is de moeite waard om het eens te proberen s6

groetjes

Reactie
Reageer op: Jeuk door de zon, zonder exceem
Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder