AL 3 dagen jeuk na bezoek zonnebank

Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

Ik ben maandag naar de zonnebank geweest en heb sinds de dag daarna telkens jeuk overal. Ik ben niet verbrand en zie ook helemaal niets aan mijn huis. Wat zou dit kunnen zijn, ik wordt er helemaal gek van. heb gisteravond mentolpoeder gehaald maar helpt niet. voelt wel een beetje hetzelfde als verbrand zijn maar dan op het moment dat je huidschilvers loslaten.

het is niet de eerste keer dat ik onder deze zonnebank ben geweest, is wel de eerste keer dat ik deze reactie heb gehad.

Reactie

Kan inderdaad van het zonnen komen ook al heb je het niet eerder gehad.
    Een andere mogelijkheid is dat je gevoelig bent voor het middel waarmee ze de zonnebank schoonmaken.

Reactie

en mocht je gevoelig zijn voor het spul,wat is er tegen te doen?

Reactie

Heel herkenbaar jouw verhaal. Het afgelopen anderhalf jaar ben ik 3 keer onder de zonnebank geweest en alldrie de keren kreeg ik ook binnen een dag overal (behalve in mijn gezicht) jeuk en dit duurde een dag of 3. De jeuk was niet constant op dezelfde plek, maar telkens ergens anders en ook ik werd er helemaal gek van. Mentholpoeder hielp niet. Het meeste last had ik er ’s nachts van omdat je dan niet door andere zaken wordt afgeleid. Ik vermoed dat het bij mij zelf ook te maken heeft met medicijngebruik. Hoe dan ook, ik durf niet meer onder de zonnebank.
    Trouwens, ik heb er geen last van als ik in de ‘echte’ zon ben geweest.
    En jammer dat er niet meer reacties zijn op jouw verhaal, want er is volgens mij niet zoveel over bekend.

Reactie

Ik heb dit een jaar geleden ook gehad en ben toen veranderd van zonnestudio, tegenwoordig ben ik gaan zonnen bij sundays, en heb het nooit meer gehad. Ik denk dat het te maken heeft met de hygiene van de banken.,

Reactie

ik heb er ook al een paar keer last van gehad.
    bij mij zit het op dit moment in mn gezicht op mn buik armen en benen( praktisch overal dus)
    De vorige keer bleef het ongeveer een week en begon mn gezicht soms heel erg te branden. Overigens zon ik bij sundays en daar zijn ze zeer hygenisch.
    Heb anti alergie pillen van de dokter gekregen maar helpen ook niet echt super.
    ben dit jaar 5keer geweest waarvan 2keer deze reactie. de laatste keer was 2maanden terug dus zo vaak ga ik ook niet en ook ik was niet verbarand.

Reactie

Ik zon ook sinds ongeveer een week bij sundays, en ik heb ook jeuk na het zonnen. Ik heb het alleen op mijn buik en ook niet altijd maar soms. Ik zou ook niet weten wat het zou kunnen zijn. Zou ik door moeten zonnen of stoppen?

Reactie

Jeuk na blootstelling aan UV-licht door de zon of een zonnebank komt vaak voor. De acute balasting voor de huid is dermate hoog dat er snelle uitdroging plaatsvindt, met alle gevolgen van dien voor de huid. Een milde zonverbranding kan ook behoorlijk jeuken.

Gebruik een goede vochtinbrengende crème.

Reactie

Hier vind je nog een discussie over jeuk door zonlicht en UV-stralen:

http://www.dokter.nl/forum/Allergie/42369-Jeuk-door-de-zon-zonder-exceem.html

Reactie

Bedankt!

Reactie

Jeuk is in dit geval een reactie van de huid op een externe stimulus die schadelijk is.

Het is aan te raden te matigen met de zonnebank en de juiste voorzorgsmaatregelen te nemen met beschermende en verzorgende creme’s.

Wist je dat de zonnebank de huid snel kan doen verouderen bij onjuist gebruik. Iedere keer dat je nu jeuk hebt, is dus eigenlijk te vermijden.

Reactie

heb zelf een eigen zonnestudio jeuk kan van drie dingen komen.

1 – reactie van de huid meestal bij de eerste of tweede keer daarna heb je er geen last meer van
    2 – medicijnen, bepaalde medicijnen geven een reactie op de stralingen beste oplossing is dan stoppen
    3 – het schoonmaak middel waarmee ze de banken schoonmaken

Reactie

Dank je voor je reactie.

Reactie

Ik heb al meer dan 10 jaar dit verschijnsel. het WAS soms zo erg dat het wel leek dat er iemand met brei naalden in me stak. heel snel en onverwachtst en idd elke keer ergens anders. ik heb nachten gehad dat ik heb lopen janken. je bent gewoon machteloos. de oplossing heb ik gevonden en dat is dat je het moet opbouwen zelf als je al een tint heb van de zon. je begint de eerste 3x 8 a 10 min en daarna 2 dagen niet en elke keer met 2 minuten opbouwen. dit werkt goed. ik merk wel dat de jeuk probeert te komen maar dat gevoel zit denk ik meer tussen me oren omdat ik er zelf zo bang voor ben dat het weer komt.
    ga ik gelijk weer lang onder de zonnebank dan het het weer raak. ik hoop dat je er iets mee kan.

Reactie

Onzettend fijn dat dit topic al bestond! Ik ga even kijken met die gel. Ik zal beschrijven hoe het bij mij ging:

Zondagavond een half uur gelegen. Maandag lichte, irritante jeuk, elke keer ergens anders en steeds heviger. Dacht het zal wel. Maandagavond 25 minuten gelegen. Had ik beter niet kunnen doen. Sinds die nacht niet meer geslapen, liggen woelen, en krabben helpt totaal niet. Dan wordt het erger en blijf je krabben.

Ik denk volgende keer wel 3x na voordat ik onder een zonnebank ga….

Reactie
Reageer op: AL 3 dagen jeuk na bezoek zonnebank
Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder