Vragen over allergietest.

Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

Ik zou graag een allergietest willen doen maar ik weet niet hoe ik het aan moet pakken. Ik heb een keer op televisie een allergietest gezien waarvoor je op verschillende soorten allergieen wordt getest(met naaldprikjes in de rug). Zijn er ook nog andere testen en moet ik daarvoor naar de huisarts of naar het ziekenhuis??

Met vriendelijke groet,

Marcel

Reactie

Hoi Marcel,

Je verschillende soorten allergietesten, ik heb zelf twee keer een plakkerstest gehad en 1 keer een bloedtest. Je kriijgt dan een hele boel plakkers op je rug met daarop verschillende stoffen. Na twee dagen moet je weer naar het ziekenhuis toe en dan halen ze de plakkers eraf en de dag daarna kunnen ze kijken of je ergens allergisch voor bent.
    Toen ik een allergietest wou, ben ik naar de huisarts geweest en die heeft mij doorgestuurd naar een dermatoloog in het ziekenhuis.
    Dus gewoon naar de husiarts denk ik!!

Groet Gea

Reactie

O ja, dat bloedonderzoek kan in het ziekenhuis, je hebt dan een verwijzing nodig van je huisarts.
    Die krasjestest werd gedaan bij de huisartsenpraktijk (hier komt maandelijks iemand langs voor de allergiestesten).

Voor beide testen moet je dus even je huisarts bellen, die weet dit vast en zeker!

Reactie

Er ging even wat mis met het plaatsen van mijn bericht….

Mijn vriend heeft 2 testen laten doen.
    Eerst een bloedonderzoek.
    Hieruit kwam dat hij allergisch was voor graspollen, berken en een beetje voor katten en honden.
    Twee weken later had hij een test met krasjes op de huid.
    Er werden 10 krasjes gemaakt op de binnenkant van z’n onderarm en daarop werden 10 verschillende vloeistoffen gedaan.
    Dit moest 15 minuten blijven zitten tot er een reactie kwam.
    Z’n hele arm was rood en zat vol jeuk!!
    Hij was overal allergisch voor: katten, honden, huismijd, etc etc.
    Ik heb het gevoel dat het bloedonderzoek een beter beeld geeft.
    Als je bv. een gevoelige huid hebt krijg je al snel een reactie en de ene huid reageert veel heftiger dan de andere.
    Dat was bij mijn vriend dus het geval.
    Zelfs op krasje met water verscheen een rood bultje…

Die test met plakkertjes op je rug ken ik niet.

O ja, dat bloedonderzoek kan in het ziekenhuis, je hebt dan een verwijzing nodig van je huisarts.
    Die krasjestest werd gedaan bij de huisartsenpraktijk (hier komt maandelijks iemand langs voor de allergiestesten).

Voor beide testen moet je dus even je huisarts bellen, die weet dit vast en zeker![/quote]

Reactie

Bedankt voor jullie reactie!

Reactie
    ”Marcel” wrote:
    Bedankt voor jullie reactie!

De ‘plakkertjestest’ is een allergietest om een ‘contactallergie’ op te sporen. Dan moet je denken aan bv metalen, iets waarmee je huid in aanraking zou kunnen komen (zoals bv horlogebandjes). Het moet enkele dagen blijven zitten, om een contactallergie aan te kunnen tonen.

De krasjestest is meer voor bepaalde stoffen (zoals huismijt, hond, kat, etc).

Met een bloedtest kunnen ze in het bloed zien of er een igE-antistof is ‘aangemaakt’, dat betekend dat er een allergie is. Ik geloof dat ze aan de igE ook kunnen zien WAT voor allergie het is.

Een allergietest moet je ‘aanvragen’ bij je huisarts. Alhoewel er soms mensen zijn waarbij de klachten zo ontzettend duidelijk is, dat er geen allergietest nodig is.

Succes

Reactie
Reageer op: Vragen over allergietest.
Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder