Dokter.nl

Bel met medische vragen of voor advies (€ 0,9 p/m)  Klik hier voor informatie en beschikbaarheid
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Alcohol allergie !

Alcohol allergie ! 15 jun 2007 12:08 #1

• Stefan
Hallo,

Ik zit maar een onoplosbaar fenomeen ! Alcohol allergie denk ik.
Het zit zo ... als ik een grotere hoeveelheid alcohol drink bij een avondje uit ( wat zelden gebeurd ) dan heb ik de volgende dag en dagen het gevoel dat ik afwezig ben - verschrikkelijk moe - in niets geen zin - tegen mezelf bezig - zweet aanvallen - hartkloppingen - er echt niet bij zijn ... enz... .
Dit duurt meestal een 7 tot 10 tal dagen en daarna is het weg !
Wat kan dat toch zijn ? bestaan er middeltjes tegen want ik heb dat telkens weer na een stevig avondje stappen. bij een kleine hoeveelheid tot 4 biertjes heb ik dat niet.
Is dat een alcohol allergie of een GAL de ontgifting niet doet .
Graag jullie bevinding ....

alcohol allergie 15 jun 2007 18:29 #2

• Anoniem
tja alcohol is gif. de een reageert heftiger dan de ander. jouw lichaam werkt prima, 4 drankjes is nog normaal en dat kan je lever net aan(gal ontgifigd niet maar de lever), drink je meer dan wordt het al moeilijker, drink je veel te veel dan heb je jezelf vergiftigd. Bij een slechte leverwerking heb je meer en sneller last. na een liter drank kun je in coma raken en je kunt ook overlijden, doe dus voorzichtig, je lichaam geeft aan zoveel drank niet aan te kunnen! Brenda

15 jun 2007 19:32 #3

• Stefan
Kan dat eventueel te maken hebben met BLOEDSUIKERSPIEGEL ?
heb daar iets over gelezen ?

16 jun 2007 00:26 #4

• Anoniem
Tja..................de beste remedie is je te beperken tot het aantal dat je verdraagt.
Waarom zou je je gezondheid moedwillig schaden ?
Nergens goed voor.

16 jun 2007 08:21 #5

• lieverdje
hallo

Ik heb sinds kort precies het zelfde,alleen verdraagt mijn maag de alcohol niet meer,heel vreemd,want in het verleden kon ik wel gewoon alcohol drinken,als ik het nu drink,wat ik dus niet meer doe,komt gelijk m'n maag in opstand en moet opgenomen worden in het z'huis,vocht toegediend krijgen enz enz,dus ik zou zeggen,DRINK NIET MEER,HET LEVEN IS OOK LEUK ZONDER ALCOHOL.

groetjes

alcohol allergie 16 jun 2007 19:21 #6

• Anoniem
nee, heeft niets te maken met bloedsuikerspiegel. je kunt gewoon niet tegen alcohol dus doe jezelf een plezier en beperk de hoeveelheid glaasjes.

16 jun 2007 21:19 #7

• Stefan
Hallo,

Hier nog even de patient ( hahaha ) ... OK ... ik kan niet goed tegen de alcohol maar war is de reden daartoe ... wat werkt er niet of niet goed ...

THNX

alcohol allergie 16 jun 2007 22:28 #8

• Anoniem
hi patient, dat is het nu juist, alles werkt prima! je drinkt teveel in een te korte tijd en dat trekt je lever dus niet. heel normaal.

17 jun 2007 22:20 #9

• lieverdje
het is niet alleen je lever,maar wat dacht je van je milt,slokdarm en maag,was bij mij ook het geval.
groetjes

18 jun 2007 10:46 #10

• Stefan
Wat de maag - mild enz... bertreft het kan hoor maar dan zouden ze dat tochergens in het bloed moeten zien ... Enfin ... vandaag zijn we al reeds 10-dagen verder na de beruchte nacht ( hahaha ) en is het weer een dagje beter MAAR dat wist ik wel dat het zou overgaan maar dat het ZOLANG duurdt ! Wel ondervind ik dat ik minder en minder moe ben naargelang de dagen vorderer dus waarschijnlijk slaaptekort die ikniet onmiddellijk kon inhalen van die ene nacht dat ik zatjes thuis was om 4 uur en er om 6u30 terug uit moest zijn ... Enfin ... we zien wel maar hoe langer de klokt tikt hoe beter het wordt ... veel te maken met MOE zijn maar waarom, das nog een raadsel ...
toch bedankt voor de reacties hoor ...
Ciao .....................................

alcohol allergie 18 jun 2007 11:37 #11

• Anoniem
laatste reactie: dat moe zijn komt omdat de lever heel hard moet werken om al die troep te verwerken. soms wordt de lever daardoor ziek, b.v. bij alcoholisten die krijgen dan een levercirrose, deze is helaas vaak dodelijk. ja, alcohol maakt meer kapot dan je lief is. je kan best drinken, maar nooit teveel en kijk wat je lichaam aankan, het jouwe dus niet zoveel. Sterkte verder! Brenda

20 jun 2007 17:46 #12

• lieverdje
wat betreft lever en milt en slokdarm,is niet te zien bij een bloedonderzoek,bij een slokdarmonderzoek krijg je een gastroscopie ingebracht via je mond,en duwen ze zo je maag in,daar zit nl een cameraatje aan en zo kunnen ze alles bekijken,wat en of er schade is.

alcohol allergie? 13 apr 2008 13:16 #13

• Saskia
Hallo,

Ik las net je stukje of je allergisch bent voor alcohol. Ik ben benieuwd of je je hierop hebt laten testen? Ik ben namelijk vanaf mijn 12de jaar allergisch voor alcohol. Door middel van onderzoeken zijn de dokters erachter gekomen dat ik allergisch voor alcohol ben. Éen glaasje wijn is voor mij gelijk aan drie glazen wijn. Ongeveer een uur later word ik er ziek van, duizelig en ik val flauw. Vervolgens heb ik een paar dagen nodig om bij te komen. Dit is ook een reden dat ik niet drink. Een wijntje drinken is dit niet waard. Ik ben niet alleen inwendig allergisch, maar ook uitwendig. Als ik het op mijn huid krijg, krijg uitslag(bijvoorbeeld zalfjes). Ik heb bijvoorbeeld een keer clearsil gebruikt en daar zit veel alcohol in. Ik was hier niet optijd achtergekomen en vervolgens zaten de blaren op mijn gezicht. Ik hoop voor je dat je NIET deze allergie hebt!

Groetjes Saskia

Re:alcohol allergie? 24 jun 2008 01:24 #14

• bhfjks
Saskia schrijft:
Hallo,

Ik las net je stukje of je allergisch bent voor alcohol. Ik ben benieuwd of je je hierop hebt laten testen? Ik ben namelijk vanaf mijn 12de jaar allergisch voor alcohol. Door middel van onderzoeken zijn de dokters erachter gekomen dat ik allergisch voor alcohol ben. Éen glaasje wijn is voor mij gelijk aan drie glazen wijn. Ongeveer een uur later word ik er ziek van, duizelig en ik val flauw. Vervolgens heb ik een paar dagen nodig om bij te komen. Dit is ook een reden dat ik niet drink. Een wijntje drinken is dit niet waard. Ik ben niet alleen inwendig allergisch, maar ook uitwendig. Als ik het op mijn huid krijg, krijg uitslag(bijvoorbeeld zalfjes). Ik heb bijvoorbeeld een keer clearsil gebruikt en daar zit veel alcohol in. Ik was hier niet optijd achtergekomen en vervolgens zaten de blaren op mijn gezicht. Ik hoop voor je dat je NIET deze allergie hebt!

Groetjes Saskia

Dat lijkt me ook vet beroerd, omdat bijna overal alcohol in zit, ook in de meeste deo, shamoo's, etc.... bijna lles wat je in het dagelijkse leven gebruikt voor je persoonlijke verzorging zit alcohol in....

Re:Alcohol allergie ! 11 aug 2008 19:57 #15

• Erlinde
Hallooooo,

eindelijk !!!
Ik ben eigenlijk blij dat ik iemand gevonden heb die echt ongeveer hetzelfde voor heeft als ik (Hoewel het natuurlijk niet zo leuk als je zoiets aan de hand hebt).
Wanneer ik eens uitga en heel stevig gedronken heb, dan heb ik ongelooflijke concentratieproblemen, ik ben heel moe (kan uren slapen aan één stuk), ik ben verward en ik kan een gesprek moeilijk volgen, ook gaat plots de tijd heel snel voorbij en etc. ...
Dit duurt bij mij ook ongeveer een 7 a 10 dagen nadat ik gedronken heb (dus wanneer de alcohol eigenlijk al uitgewerkt zou moeten zijn).
Ik ben hiermee al meermaals naar de dokter geweest en dan kijken ze me altijd heel vreemd aan want het is ook een vreemd verhaal natuurlijk.
Vorige week zaterdag had ik weer teveel (veel meer dan 2 a 3 glazen wijn) gedronken en had ik er ook weer last van (dit was ondertussen al een jaar geleden dat ik er nog last van heb gehad omdat ik er zoveel mogelijk tracht op te letten dat ik niet teveel drink.) Ik ben opnieuw naar de dokter gelopen en heb bloed laten trekken: lever, suikerspiegel, witte en rode bloedcellen, nieren bleken allemaal ok te zijn.
Het blijft dus een misterie ??? Pff...

Ik zou heel graag willen weten hoe het nu met je gaat? en of je ondertussen al meer bent te weten gekomen?
De dokter raadde me alvast aan om eens naar een neuroloog te gaan. Misschien ben jij daar al gepaseerd?

Heel veel groetjes,
Erlinde

Re:Alcohol allergie ! 27 jan 2009 10:34 #16

• karen
hey,

Het zou best eens kunnen dat je door de grote hoeveelheid alcohol last krijgt van boezemfibrileren. Dit is een bekend fenomeen bij jongere mensen.

Re:Alcohol allergie ! 27 jan 2009 13:58 #17

• Bart
Boezemfibrilleren kan inderdaad worden veroorzaakt door alcohol. Veel mensen beseffen het niet maar alcohol is een vergif. Dat je klachten krijgt na het gebruik van alcohol is allerminst vreemd. Het is aan te raden uw behoefte aan alcohol te overwegen. Er zijn u velen voorgegaan die alcolgebruik hebben afgezworen om misschien wel minder ernstige bijwerkingen dan u ondervindt. Het is in ierde geval de overweging waard als u hartklachten krijgt van een glas alcohol.

Re:Alcohol allergie ! 27 jan 2009 14:01 #18

• Lucas
Het enige voedingsmiddel waarvan een duidelijke relatie met Atrium-fibrilleren bekend is, is alcohol. Een duidelijke relatie tussen bijvoorbeeld koffie en Atrium-fibrilleren is er zelden. Sommige andere voedingsmiddelen of stoffen kunnen bij individuele mensen wel klachten geven.
Het mijden van dergelijke stoffen is slechts aan te bevelen als iemand een heel duidelijke relatie voelt met Atrium-fibrilleren.

Re:Alcohol allergie ! 10 feb 2009 15:41 #19

• av
Hallo,

Ik heb dus precies hetzelfde. Wanneer ik een paar biertjes drink is er niks aan de hand en drink ik meer ben ik een paar dagen uit de tijd. Eerste 2 dagen dikke wallen onder mijn ogen, afwezig en verward en na 4 a 5 dagen ben ik weer de oude. Heel vervelend. Ik dacht bijna dat ik de enige met dit probleem was. Door deze problemen drink ik bijna nooit meer, omdat ik het zonde van mijn tijd vind om zo lang te herstellen. Wel vind ik het jammer om nooit meer eens even met mijn vrienden door te kunnen zakken tijdens een avondje stappen.

Hebben jullie al meer informatie over hoe dit kan?

Groetjes

Re:Alcohol allergie ! 10 feb 2009 19:26 #20

• Dennis
Ik heb exact hetzelfde! Als ik drink, en dat is heel zelden, dan drink ik inderdaad veel teveel, dat weet ik, en dan duurt het wel drie (!) dagen voor ik weer helemaal de oude ben, me lekker voel en weer gewoon fris en alert ben.
Ik weet dat alcohol een gif is en dat de afbraakproducten nog wel even in het lichaam blijven zitten.

Re:Alcohol allergie ! 05 mrt 2009 14:27 #21

• mickey47
Hey allemaal, heb sinds enkele jaren exact hetzelfde probleem, na meer dan 7 a 8 biertjes minimum 3 dagen nodig om te recupereren. 3 dagen van zweten, angst, en vreselijk ongemakkelijk, na derde dag verbeterd het altijd. Bloedonderzoeken bieden geen uitleg. Ben blij dat er nog zijn met hetzelfde probleem, maar ook ik zou graag wel eens weten wat er aan de hand is...

Re:Alcohol allergie ! 05 mrt 2009 14:34 #22

• Nico
Het is al meerdere keren gemeld: alcohol is voor het lichaam een gif.

Re:Alcohol allergie ! 12 mrt 2009 12:17 #23

• CR
Ik heb sinds twee maanden een vergelijkbaar probleem. Als ik wijn drink, wordt ik zodra ik ga liggen ontzettend misselijk...het gevoel te willen overgeven, maar ook weer niet...

Waar ik ondertussen achter ben is:
- hoe meer ik drink, hoe zieker ik word (duh)
- het is alleen bij wijn, niet bij bier
- het ligt niet aan een soort, het is ook als ik een avondje ergens anders uit ga
- ik ben niet plotseling meer gaan drinken, als student heb ik dat altijd veel gedaan... wellicht eerder wat minder (goede voornemens ofzo iets ;) )

Een allergie is het enige wat het dus zou kunnen zijn... maar allergie voor wat...? Niet alcohol in het algemeen lijkt me?

Re:Alcohol allergie ! 12 mrt 2009 20:37 #24

• Geo
Dit wordt in de literatuur beschreven als een alcohol flush reactie. Dit komt vaak voor bij mensen van Aziatische afkomst, vaak is ook een allergie de oorzaak.

Het ontstaat door een tekort aan acetaldehyde dehydrogenase waardoor de alcohol niet goed afgebroken wordt. Als gevolg van acute vasodilatatie van capillairen ontstaat erytheem (roodheid) van het gezicht, de nek, schouders, en in sommige gevallen zelfs van het gehele lichaam, na consumptie van alcohol.

Re:Alcohol allergie ! 12 mei 2009 18:19 #25

• Nope
Coma-zuipen op jonge leeftijd heeft desastreuzer effect op het menselijk brein dan voorheen werd gedacht, zo wijst een Brits onderzoek uit. De praktijk om jezelf lam te zuipen, is de oorzaak voor mogelijk eenvierde van de 700.000 gevallen van dementie in Groot-Brittannië.

Coma-zuipen op jonge leeftijd heeft desastreuzer effect op het menselijk brein dan voorheen werd gedacht, zo wijst een Brits onderzoek uit. De praktijk om jezelf lam te zuipen, is de oorzaak voor mogelijk eenvierde van de 700.000 gevallen van dementie in Groot-Brittannië. De uitkomsten werden gepubliceerd in het blad Alcohol and Alcoholisme, schrijft de Britse Telegraph.
Moderators: Cheers, Tandor
Bel met medische vragen of voor advies - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)
Klik hier voor informatie en beschikbaarheid

Vind Dokter op